Eveniment

Unul din zece şoferi câştigă procesele cu CNADNR pentru drumuri proaste

Autor: Andreea Mioara Neferu

21.03.2011, 23:45 565

Doar 10% din procesele intentate în ultimii doi ani de şoferisau de companiile lor de asigurări împotriva Companiei Naţionale deAutostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) au fostcâştigate de reclamanţi, potrivit informaţiilor puse la dispoziţiede instituţie, prin intermediul celor şapte direcţii regionale dedrumuri şi poduri (DRDP) din ţară.

Astfel, dintre cele aproape 200 de plângeri formulate împotrivaCNADNR, doar 21 au fost soluţionate în favoarea reclamanţilor.

DRDP Bucureşti conduce în topul pro­ceselor intentate de şoferidin cauza dru­murilor cu gropi, în condiţiile în care din 2009 pânăîn prezent au fost formulate 52 de plângeri, dintre care 48 se aflăîn acest moment pe rolul instanţelor judecătoreşti spresolu­ţionare. Cu toate acestea, niciun proces nu a fost soluţionatpână acum în favoarea şoferilor sau a companiilor de asigurări. Pede altă parte, DRDP Braşov a avut 30 de plângeri în ultimii doiani, dintre care şapte au fost câştigate de reclamanţi.

Deşi mulţi şoferi se plâng că şi-au distrus roţile sau s-auaccidentat din cauza condiţiilor precare de pe drumurile româneşti,puţini au avut curajul să dea în judecată CNADNR pe cont propriu,majoritatea fiind reprezentaţi de companiile de asigurări în astfelde procese. Doar două plângeri au fost formulate direct de cătreproprietarii de autovehicule la DRDP Braşov şi opt la DRDPTimişoara.

"Am asigurare CASCO, în momentul în care îmi distrug un cauciucsau o jantă într-una din gropile de pe drumurile din România măadresez companiei de asigurări. De altfel, am îndoit acum o lună ojantă într-una din gropile de pe autostrada Bucureşti-Piteşti, însăam apelat la asigurarea CASCO. Consider că a da statul în judecatăpe cont propriu este un demers falimentar din start, o pierdereinutilă de bani. Balanţa dintre CASCO şi sălile de judecată înclinădecisiv spre asigurare", spune Gabriel (26 de ani), economist dinBucureşti.

Şoferii nemulţumiţi se plâng şi de faptul că un astfel de procesare o durată mult prea mare şi că de obicei daunele sau pretenţiilesunt mult prea mici pentru a merita un astfel de efort. "N-am timpsă mă duc să mă războiesc cu administratorii de drumuri, ar fiprobabil un dosar cu bătaie lungă. Nu am degete la mână să număr decâte ori am avut probleme cu maşina din cauza gropilor sau aasfaltului nu numai în Bucureşti, dar şi în provincie. Am rezolvatpe CASCO însă, sumele erau mici, până în 2.000 de lei", explică şiRadu (28 de ani), contabil.

Companiile de asigurări au însă şi procese pentru care daunelesolicitate se ridică la câ­teva zeci de mii de euro. Spre exemplu,Omniasig Vienna Insurance, a treia companie din piaţa asigurărilor,are în prezent aproximativ 150 de litigii cu administratoriidru­murilor la nivel naţional, însă dintre acestea, doar 8 sunt cuCNADNR, având ca obiect pretenţii cu valori cuprinse între 1.000 şi75.000 de lei (240 - 17.800 de euro), potrivit reprezentanţilorcompaniei.

Deşi CNADNR a avut la dispoziţie între 1,5 şi 2 miliarde de euroanual pentru construcţia şi reabilitarea de autostrăzi şi drumurinaţioanale, infrastructura rutieră locală este încă deficitară.Spre exemplu, după Revoluţie s-au construit doar circa 200 dekilometri de autostrăzi dintr-un total de 314.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO