Mediafax.biz Exclusiv

Americanii de la Citi au făcut profit de 22 mil. euro anul trecut

Americanii de la Citi au făcut profit de 22 mil. euro anul trecut

Autor: Razvan Voican

18.05.2011, 10:47 198

Citibank România, sucursala locală a gigantului financiaramerican, a încheiat 2010 cu un profit net de circa 22 mil. euro,nivel aproape dublu faţă de rezultatul înregistrat în 2009. Cifrelesunt calculate după standardele româneşti decontabilitate.

"Creşterea substanţială a profitului arede-a face cu un efect de bază important, ca urmare a investiţiilorrealizate în 2009 şi care s-au reflectat în rezultatul pe acel an.Consider că am traversat criza destul de bine, iar abordareanoastră conservatoare pe partea de creditare ne-a ferit de presiunigenerate de acumularera de provizioane, având o rată a creditelorneperformante mult sub media pieţei", comentează Tibor Pandi,directorul general al Citibank România.

El tocmai a împlinit un an de când a preluatconducerea operaţiunilor locale ale Citi. "A fost un an foarte bunpentru că ne-am atins ţintele în privinţa consolidării businessuluişi a lansării de noi servicii. Suntem foarte mândri de sucursaladigitalizată din Băneasa care semnifică importanţa pe care oacordăm dezvoltării proiectului nostru de retail şi indică direcţiaîn care vrem să mergem pe piaţa locală." Extinzând strategiaglobală a Citi, americanii vor să fie şi în România o "bancădigitală".

"Înţelegem că uneori clienţii vor să vinăîntr-o sucursală să-şi vadă bancherul, avem şi o astfel dereprezentare, posibil să mai deschidem câteva unităţi înoraşe-cheie, însă nu vom avea o strategie de a investi în«cărămizi»." Pandi, 42 de ani, spune că, deşi banca scapă astfel deo parte importantă de costuri administrative, "a fi lider întehnologie nu e ieftin, ci implică un exerciţiu intensiv deinvestiţii de capital". La sfârşitul lui 2010 banca avea 447 deangajaţi, nivel uşor mai ridicat comparativ cu 2009.

În pofida crizei şi a statutului de bancăspecializată pe corporate, fără un interes strategic localdeosebit, Citi şi-a majorat anul trecut bilanţul cu aproape 6%,până la 1,13 mld. euro. În lei creşterea a fost de peste7%.

"Creşterea a venit şi din finanţări noipentru companii care au continuat să îndeplinească criteriilenoastre, şi din plasamente în titluri de stat, pentru că banca aavut lichidităţi disponibile." Şeful Citi România afirmă căamericanii au obiective strategice clare pe piaţă: deservireaclienţilor globali-cheie (multinaţionale cu afaceri locale),furnizarea de servicii pentru companii româneşti mari, operaţiunicu statul şi continuarea proiectului pe consumer banking - "înfelul nostru, adică pe un model de business bazat pedigital".

În ultima vreme, Citibank a ratat mai multeproiecte cu statul, fie intermedierea programului de finanţareexternă a Ministerului Finanţelor, fie listarea acţiunilor Petrom -unde Citi nu a mai ajuns să-şi depună oferta în urma unui concursnefericit de împrejurări. "Se mai întâmplă şi astfel de situaţii,dar noi rămânem interesaţ i să lucrăm cu Guvernul în măsura în careare nevoie de serviciile noastre şi vom analiza participarea laviitoarele licitaţii care vor fi organizate." Bancherul careconduce unul dintre cei mai puternici jucători pe piaţa locală decorporate banking spune că situaţia din economie rămâne fragilă."Firmele legate de export clar o duc bine, însă nu vedem că restuleconomiei ar începe să se mişte pentru că încrederea consumatorilorlipseşte în continuare. Întrebarea este cât din creştereaexporturilor se translatează într-o creştere sănătoasă a cererii pepiaţa locală." Pandi afirmă că în general sesizează o creştere avolumului general de operaţiuni realizate de clienţii Citi, ocreştere a businessului, însă fără elemente spectaculoase. "Nu neconfruntăm cu noi insolvenţe pentru că am fost foarte conservatorila creditare.Per ansamblu vedem ostabilizare, nu deteriorări suplimentare, dar în mod clar mai suntcompanii cu dificultăţi."

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO