Mediafax.biz Exclusiv

Mihai Ghyka, Bergenbier: România face parte din trenul european, chiar dacă este ultimul vagon

Mihai Ghyka, Bergenbier: România face parte din trenul european, chiar dacă este ultimul vagon

Autor: Ioana David

09.02.2011, 19:37 179

El afirmă că nuse aşteaptă la "miracole" anul acesta din punctul de vedere alevoluţiei macroeconomice, în condiţiile în care revenirea din crizăse va face treptat, după ce marile puteri vor depăşi situaţiaeconomică dificilă.

"Nu cred că astăzi suntemîn postura de a spune că 2011 va fi un an mult mai bun. Suntemultimul vagon din trenul european. Când vom fi văzut marile puterieconomice ieşind din criză, va mai dura şase luni şi vom ieşi şinoi.Nu mi se pare căar trebui să fim pozitivi, cred că ar trebui să fim precauţi", aspus Ghyka într-un interviu acordat ZF.

Atitudinea rezervată a lui Ghyka vine încondiţiile în care autorităţile sunt optimiste şi vorbesc desprecreştere economică în partea a doua a anului.

Ghyka, 39 de ani, conduce o companie cu ocifră de afaceri de 134,8 mil. euro (în 2009, ultimele rezultatedisponibile), iar despre 2010 spune că din punctul său de vedere afost cel mai dificil an.

"2010 se încheiepentru România cu o creştere economică zero.Se încheie un an al unei crize confirmate şiadâncite, lucru care s-a văzut mai cu seamă în scăderea vânzărilorbunurilor de folosinţă îndelungată, dar şi ale celor de largconsum.Câtă vremeconsumatorul nu are încredere în stabilitatea zilei de azi, el seva înfrâna de la consum", a spus şeful Bergenbier într-un interviuacordat Ziarului Financiar.

La un an de la preluarea frâielorBergenbier, companie cu o cifră de afaceri de 134,8 mil. euro (în2009 - potrivit datelor de la Registrul Comerţului), Ghyka spune cădin puncul său de vedere 2010 a fost cel mai greu an şi îl comparăcu 1998, perioadă extrem de tulbure pentru România.

Ghyka, 39 de ani, şi-a legat numele deBregenbier, principalul brand din portofoliul producătorului debere, iar anul trecut a decis ca însăşi firma să ia acestnume.

Schimbarea numelui din InBev România înBergenbier a venit după ce fostul proprietar, AB InBev, a vândutbusinessul local la pachet cu activitatea de pe alte câteva pieţedin regiune către fondul de investiţ ii CVC CapitalPartners.

Mihai Ghyka este unul dintre cei maicunoscuţi executivi români, iar în ianuarie 2006, la 34 de ani, adevenit pentru prima dată director general al producătorului debere, după ce Mihai Albu, fostul executiv, a fost promovat pe opoziţie de management în cadrul grupului.

Ieşim din criză?

"Într-o perspectivă europeană, vedemGermania care a ieşit din criză, în timp ce alte state, Franţa,Austria, Belgia şi Luxemburg, sunt pe cale de a ieşi din criză.Motorul german pare a funcţiona. Mi-e greu să cred că România, careface parte din trenul european, chiar ultimul vagon fiind, varămâne izolată. Dacă tendinţa de ieşire din criză a UniuniiEuropene se confirmă, va avea efect asupra României", spuneGhyka.

Pe de altă parte, Ghyka observăcă SUA, locul din care a pornit criza, nu a găsit însă calea dea-şi reveni. În timpul discuţiei cu Ziarul Financiar, şefulBergenbier a adoptat o atitutine rezervată în ceea ce priveşteestimarea de evoluţie economică. Deşi se referă la 2010 ca fiindcel mai greu an, Ghyka spune totuşi că în 2011 nu ar trebui să neaşteptăm la miracole.

"Natura românului este prăpăstioasă. Suntemde regulă cei mai mari duşmani ai noştri. Rar am văzut o naţie caresă vorbească atât de urât despre sine. Dacă este într-o criză, deregulă românul va vedea partea cea mai neagră şi mai neplăcută acrizei în care trăieşte şi din păcate mai puţin posibilităţile de aieşi din criză. Suntem departe de a avea tăria lui Henry Ford carespunea: ,,Eu am decis să nu particip la criza mondială", a mai spusGhyka.

Ghyka este rezervat şi în ceea ce priveşteevoluţia consumului pe termen mediu şi spune că niciodată nu se vamai atinge tiparul de consum al anului 2008, cel mai bun dineconomie.

"Per ansamblu, ca şi cifră deconsum totală ar putea reveni în 2012, poate în 2013.Luat pe segmente, românul nuva mai consuma la fel. Nu îşi va mai schimba maşina la doi ani, nuîşi va mai lua un imobil sperând să vândă mâine cu 30%profit.Economia este dinamică, este cu totul alta" , este de părereGhyka.

Revine pe creştere consumul debere?

Industria berii şi-a continuatdeclinul în 2010, iar potrivit estimărilor firmelor de cercetare şiale jucătorilor din industrie, scăderea este de aproximativ5-10%.Şi în 2009trendul a fost de scădere, iar "victimele" au fostfabricile.

În ultimii doi ani, patru fabrici de bere cutradiţie din Haţeg (Hunedoara), Azuga (Prahova), Blaj (Alba) şiCluj şi alte două de dimensiuni mici din Galaţi şi Ialomiţa au fostînchise. Berarii au fost astfel puşi în situaţia de a-şiredimensiona capacităţile odată cu declinul consumului.

"Nu mă aştept ca 2011 să fie un ansubstanţial mai bun decât 2010. Cred că se cuvine să fim prudenţi,mai cu seamă pentru că a existat un declin în mentalulconsumatorilor şi asta influenţează foarte mult.Până la urmă, berea este şi obătutură de impuls.Oamenii ies mai puţin, cumpăra mai puţin din toate, dar şi maiieftin. Vedem o tranziţie a consumului de la mărcile premium cătremărcile populare (mainstream), iar dinspre acestea către mărcileeconomice", a mai spus Ghyka.

El a adăugat că în 2009 doar unul din ceicini berari au făcut profit, iar în 2010 nu se aşteaptă calucrurile să fie "substanţial diferite".În acest context, "industria berii esteastăzi o investiţie pentru viitor, nu pentru profitul deastăzi".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO