Auto

Cine a avut de câştigat din cei 350 milioane de euro cheltuiţi pe programul Rabla între 2005 şi 2011

Programul „Rabla“ intră pe ultima sută de metri: statul a cheltuit 350 mil. euro între 2005 şi 2011. Cine a avut de câştigat

Până la începutul acestei săptămâni s-au casat puţin peste 107.600 de rable

Autor: Bogdan Alecu

29.10.2011, 16:44 2425

Dacă anul trecut până la finele lunii octombrie deja dealerii auto vânduseră aproape 52.000 de maşini noi, din care 22.800 reprezentau automobile marca Dacia, anul acesta Administraţia Fondului pentru Mediu (AFM) a contabilizat numai 25.549 de maşini noi din care mai puţin de 8.000 au reprezentat modele asamblate la Mioveni. Astfel, în acelaşi interval programul nu a avut decât jumătate din efectul de anul trecut, iar Dacia a vândut chiar cu aproape două treimi mai puţine maşini.

"Tichetele valorice se eliberează de către colectorii validaţi numai până la data de 21 noiembrie şi vor putea fi utilizate de către proprietari doar până pe 23 noiembrie. Ultima cerere de decontare va putea fi depusă de către producătorul validat cel târziu la data de 25 noiembrie, iar decontul va fi realizat până pe 12 decembrie anul acesta", a declarat Gheorghe Popescu, preşedintele AFM. Tichetele care nu vor fi validate până la termenul limită îşi vor pierde valoarea nominală de aproximativ 900 de euro.

Din cele 120.000 de tichete valorice, în valoare totală de aproximativ 108 mil. euro, 117.800 vouchere au fost eliberate către unităţile Remat.

În total, până la începutul acestei săptămâni s-au casat puţin peste 107.600 de rable. Din tichetele eliberate, au fost utilizate la achiziţionarea unei maşini noi aproape 76.700 de vouchere. Astfel, pe piaţa "gri" a voucherelor încă sunt tranzacţionate tichete pentru cel puţin încă 10.000 de autoturisme noi, adică vânzările de maşini din luna următoare ar putea fi generate numai de programul "Rabla". În acest an piaţa auto locală a fost în principal susţinută de firme care fie şi-au reînnoit flotele, fie şi le-au extins, în timp ce ponderea vânzărilor către persoane fizice a scăzut, potrivit declaraţiilor lui Brent Valmar, vicepreşedintele Asociaţiei Producă torilor şi Importatorilor de Automobile (APIA), care deţine şi funcţia de director general al Porsche România.

Potrivit statisticilor APIA, în primele nouă luni ale acestui an vânzările de autoturisme au înregistrat o scădere de 11% faţă de perioada similară a anului trecut, la aproape 69.200 de maşini.

Pentru prima dată în ultimii trei ani, un trimestru se încheie pe plus pe piaţa auto locală, potrivit statisticilor jucătorilor din industria auto, dar situaţia economică la nivel european dă peste cap planurile dealerilor locali, care dacă în vară sperau să vândă măcar 100.000 de maşini, acum se mulţumesc şi cu 90.000 - 100.000 de unităţi.

Vânzările de autoturisme au crescut în trimestrul trei cu puţin peste 3% faţă de perioada similară a anului trecut, la aproape 26.000 de maşini. Creşterea vine în contextul în care vânzările de maşini au accelerat în lunile iulie şi august, cu 8%, respectiv 10%, în timp ce în septembrie acestea au scăzut cu 6%, la 9.100 de maşini. Trendul pieţei este astfel con tra tendinţei "clasice" - până acum dealerii auto se aşteptau la vânzări mai slabe în lunile iu lie şi august, urmate de o revenire în septembrie.

Cu cât s-a redus poluarea? Nu se ştie

În perioada 2005-2011 statul a cheltuit 350 de milioane de euro pentru casarea a peste 400 de mii de maşini, însă Ministerul Mediului nu a comunicat oficial cu cât s-a redus poluarea la nivel naţional în urma programului "Rabla" şi a sumelor importante alocate pentru casarea maşinilor vechi.

Principalul efect al programului a fost susţinerea pieţei auto şi implicit a uzinei Dacia de la Mioveni, care aproape în fiecare an a deţinut cea mai mare cotă din acest program.

În condiţiile în care majoritatea maşinilor casate au peste 20 de ani, se poate spune că programul a ajutat inclusiv la eliberarea unor locuri de parcare sau a eliberat spaţii verzi, unde erau depozitate aceste maşini.

Mai mult, prin casarea acestora s-au redus atât noxele emise în atmosferă, dar s-a redus şi riscul poluării solului, în condiţiile în care fluidele dintr-un automobil precum uleiul de motor, lichidul de frână sau chiar de parbriz şi antigelul sunt foarte poluante.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO