Mediafax.biz Exclusiv

Sarantis crede într-un avans de 11% al vânzărilor. Anul trecut a adus primul declin din istoria firmei

Sarantis crede într-un avans de 11% al vânzărilor. Anul trecut a adus primul declin din istoria firmei

Autor: Cristina Rosca

30.01.2012, 18:38 130

"Este un plan ambiţios pe care l-am gândit în detaliu şi pe care suntem pregătiţi să îl realizăm. Am analizat lucrurile care nu au mers foarte bine anul trecut şi am dezvoltat strategii noi al căror scop este acela de a ne adapta mai bine cerinţelor pieţei actuale. Urmărim ca în 2012 să îmbunătăţim parametrii de distribuţ ie atât din punct de vedere calitativ, cât şi cantitativ", spune Constantin Tudorache, directorul general al companiei Sarantis România, unul dintre cei mai mari jucători de pe piaţa locală de cosmetice.

El spune că avansul vânzărilor nu va veni ca urmare a unei reveniri spectaculoase a consumului, ci ca urmare a măsurilor luate în anul anterior în cadrul companiei, care sunt aşteptate să producă efectele pozitive scontate. Consumul a început să scadă în 2009 ca urmare a crizei financiare şi declinul s-a prelungit şi anul trecut. În primele 11 luni din 2011 consumul a scăzut cu 4%, potrivit datelor de la Institutul Naţional de Statistică.

"Principalele elemente pe care se bazează creşterile asumate pentru 2012 sunt soliditatea financiară a companiei, experienţ a şi valoarea angajaţilor precum şi portofoliul de produse". Sarantis deţine în portofoliu produse din mai multe categorii: parfumeria de masă (STR8, BU, C-THRU) parfumeria selectivă (Paco Rabanne, Carolina Hererra, La Prairie), produse de îngrijire personală (Elmiplant, Johnson Baby, Listerine, OB, Carefree, Aquafresh, Sensodyne, Parodontax, Evyap, Neutrogena) şi produse pentru îngrijirea locuinţei (Fino, Camel).

La nivel intern, Sarantis România a făcut în 2011 schimbări în direcţia moderniză rii structurii de distribuţie, fiind externalizate serviciile de depozitare din Cluj, Iaşi şi Timişoara, în timp ce depozitul central din Bucureşti a fost relocat. "Am analizat toate cheltuielile şi am făcut reduceri în scopul eficientiză rii activităţilor şi diminuării costurilor operaţionale."

Mandat de un deceniu şi jumătate


Tudorache, care se află în fruntea Sarantis de circa 15 ani, spune că pentru compania pe care o conduce anul trecut a fost unul dificil.

"Am realizat vânzări de 160,5 milioane de lei (37,3 mil. euro la un curs de 4,3 lei pentru un euro), cu 1,35% mai mici decât în anul anterior, deşi iniţial compania a bugetat o creştere de 5%. Pentru firma noastră 2011 este primul an în care se înregistrează o scădere a cifrei de afaceri - este adevărat foarte mică - de la înfiinţarea sa în 1996." Şeful Sarantis adaugă că din 2008, momentul în care s-a declanşat criza economică, vânzările anuale ale companiei au fost menţinute, "cu mari eforturi", la un nivel de aproximativ 162,5 mil. lei pe an. Cifra de afaceri variază însă în euro, ca urmare a variaţiilor cursului de schimb. "Din cauza variaţiilor mari ale ratei de schimb (3,68 lei/euro în 2008 şi 4,24 lei/euro în 2009) s-a decis evaluarea rezultatelor companiei în lei. În principal această decizie s-a bazat pe faptul că am renunţat să raportăm listele de preţuri la rata de schimb. De la începutul crizei am evitat să majorăm preţurile şi am absorbit creşterile primite de la furnizori - cu câteva mici excepţii. Vindem la acelaşi preţ în lei deci nu are sens să "alterăm" rezultatele cu o variabilă (rata de schimb) care nu este sub controlul nostru." El mai explică faptul că au existat mai multe cauze care au condus la această evoluţie a cifrei de afaceri, însă principalul element negativ a fost consumul care a continuat să scadă, fiind departe de cifrele din perioada de boom, când avansul depăşea chiar 10%. "Mediul economic, în general, este încă influenţat de criza actuală, iar în piaţă este o situaţie destul de confuză şi nesigură".

"Trebuie să investeşti în România"

În ceea ce priveşte comportamentul de consum Tudorache spune că românii s-au adaptat din mers, au devenit mai exigenţi şi mai selectivi, conştienţi de puterea pe care o au pe piaţă.

"Românul a înţeles că a alege un produs sau altul din raft îl face important. Producătorii şi distribuitorii se întrec în oferte care mai de care mai atractive. Se pare că asistăm în acest moment la o repoziţionare din mers a preţurilor, iar un calcul al inflaţiei care să ţină cont şi de ofertele promoţionale cred că ar produce mari surprize." În ceea ce priveşte valoarea pieţei de cosmetice, estimările variază între 600 şi 850 mil. euro, respectiv între 2,5 şi 3,5 euro pe lună cheltuiţi lunar de un român. Şeful Sarantis nu oferă cifre. Bugetul românilor pentru cosmetice este mult sub cel al altor state din UE, uneori chiar mai puţin de jumătate decât al unui vest-european. Principalii jucători pe această piaţă alături de Sarantis sunt P&G, Avon, L'Oréal şi Beiersdorf.

Chiar şi în contextul scăderii consumului şi al crizei actuale, Tudorache spune că România ca piaţă continuă să fie atractivă, iar perspectivele de dezvoltare par atrăgătoare pentru investitori. "Altfel cum se poate explica expansiunea reţelelor internaţionale de magazine şi a marilor centre comerciale. Toate aceste investiţii se bazează pe solide studii de piaţă care în final au concluzionat că trebuie să investeşti în ţara noastră. Atât marjele de profitabilitate, costurile de operare, cât şi perspectivele de dezvoltare sunt atractive".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO