Opinii

Cine raspunde pentru destructurarea CFR?

28.08.2009, 00:00 27

Destructurarea caii ferate romane este pe cale sa se realizeze. Exact ca si in cazul bancilor romanesti, care au cazut din cauza administrarii de stat frauduloase, calea ferata - infrastructura, transportul de marfa, transportul de calatori - este intr-un declin ireparabil.

Calea ferata a fost unul din factorii hotaratori ai modernizarii Romaniei din 1848 incoace, dar in ultimii 20 de ani, subfinantata, furata si fara o strategie de dezvoltare unitara la nivelul Ministerului Transporturilor, a decazut.

La adapostul vaietelor privind subfinantarea, eficienta administrativa a coborat an de an. CFR Calatori, spre exemplu, este o companie cu spatele la piata. Din punct de vedere tehnic, strict ingineresc, probabil ca are cei mai buni oameni din Europa de Est. Politehnica are o traditie neepuizata inca. Creatorii mersului trenurilor de calatori sunt printre cei mai vechi informaticieni de calibru din Romania. Insa calea ferata a ramas din punct de vedere al marketingului la nivelul anilor '80, la sloganele de tip „Nicio masa fara peste". Si daca are o oferta buna pe unele trasee, nu este capabila sa le vanda, sa-si mareasca veniturile. Si daca are o initiativa gen posibilitatea de rezervare a tichetelor prin telefon, indolenta functionarilor de serviciu o face aproape nefunctionala.

Dar calea ferata nu este subminata doar din interior. Transportul pe calea ferata este concurat incorect de transportul rutier, care nu respecta nici normele de securitate in cazul microbuzelor, de exemplu, si nici nu plateste integral costurile transportului. Costurile de poluare nu sunt asumate suficient, exploatarea comerciala a soselelor nu este taxata, angajatii firmelor de transport nu sunt platiti cu toate contributiile sociale aferente si nici pregatiti in mod corespunzator. Standardele de confort si siguranta sunt deseori incalcate. Si culmea, exista chiar un Minister al Transporturilor, care ar trebui sa faca o politica de transport, adica sa nu-si submineze propria companie de cai ferate inchizand ochii la neregulile din transportul rutier de calatori. La 50 de metri de Ministerul Transporturilor, autocarele de Constanta sau de Galati au statii in strada sau in curti. Ca intr-o tara africana. Dar cui ii pasa? De unde pretentii, cand ministrul Radu Berceanu tranzactioneaza posturile din subordine ca la taraba cu Marian Vanghelie. Cu cine sa administrezi calea ferata, cand Miron Mitrea facea televiziuni cu banii CFR-ului, iar Mihai Necolaiciuc, fost director al CFR in guvernul PSD, este acum anchetat si urmarit international? Pentru cine sustine in continuare ca tot statul (roman) salveaza economia, calea ferata este cel mai bun exemplu de esec al administrarii statului.

In timp ce Belgia sau Olanda incearca sa descurajeze transportul cu autoturismul personal poluant in favoarea trenului, politica Ministerului Transporturilor care este? Zero.

In acest timp, exista firme private care fac business pe calea ferata. Pentru un observator neavizat, sigla Grup Feroviar Roman (GFR), cu literele inclinate spre dreapta, poate fi lesne confundata cu cea a CFR. Nu se poate face un proces de intentie, dar asemanarea izbeste. Iar parcursul celor doua companii este ilustrativ pentru diferenta de calitate a administrarii unei companii publice fata de o companie privata. CFR Marfa avea in 2004 afaceri de 600 mil. euro, in 2008 a ajuns la 450 mil. euro, cu toate ca PIB-ul s-a dublat si deci cererea de transport de marfa a crescut corespunzator. Grup Feroviar Roman avea 35 mil. euro afaceri in 2004, in 2008 a ajuns la 100 mil. euro.

Calea ferata este tesatura pe care se sprijina economia unei tari. Europa are un specific - densitatea populatiei face ca transportul pe calea ferata sa fie mult mai avantajos pentru economie. De la Budapesta mai la Vest, toate marile gari, din capitale sau orasele mari, sunt hub-uri uriase de transport, folosite la maxim, cu facilitati multiple si bine intretinute.

Financial Times scrie ca spaniolii rezista mai bine crizei decat alte tari in pofida unui somaj de 18% din doua motive: rudele se sustin intre ele si oamenii se pot misca repede dintr-o regiune in alta datorita trenului de mare viteza.

Transportul facil, la ore exacte, din locatii bine conectate cu restul mijloacelor de transport in comun, aduce valoare adaugata: companiile din orase isi reduc costurile salariale, locuitorii din orase mici sau comune au un loc de munca.  

Sorin Paslaru este redactorul-sef al ZF 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO