Opinii

Opinie Sorin Paslaru: De ce am ratat o aterizare usoara a economiei

14.08.2009, 00:00 23

In toamna anului trecut, expertii in economie din Romania, inclusiv ai BNR, prognozau pentru anul acesta crestere economica. Chiar daca mult mai redusa decat anul trecut, dar crestere economica.

Chiar si la inceputul acestui an, in februarie, unul din specialistii BNR afirma ca economia romaneasca va fi protejata de o scadere economica si ca daca va fi sa scada, atunci nu va mai fi nicio tara din Europa care va creste.

Mai mult, chiar si guvernatorul BNR afirma, chiar in luna mai, inainte de alegerile europarlamentare, ca pariaza in continuare pe crestere economica pentru 2009.

Iata ca avem o scadere de peste 8% asumata pentru anul acesta si exista tari europene, ca Polonia, care au ramas pe crestere, infima este adevarat.

Argumentele ca vom fi ocoliti de recesiune ar fi fost: (1) avem o pondere scazuta a exporturilor in PIB, pentru ca suntem inca o economie rurala, (2) avem o pondere scazuta a creditelor in PIB, (3) cvasi-independenta energetica si, in plus, (4) nu avem un regim de curs fix.

Ce s-a intamplat intre timp de am ajuns la o scadere de 7,6% pe primul semestru si o estimare de -8,5% pentru acest an?

Raspunsul se poate da analizand datele defalcate ale PIB pe primul trimestru si deciziile luate anterior in economie.

Scaderea de pe primul trimestru si continuarea sa de pe trimestrul II a fost data de industrie, deci de productie, care a avut o scadere de 11%, dar si de comert, deci de consum, care a avut o scadere de 8%.

Industria si comertul au avut o pondere egala pe primul trimestru, fiecare cu circa 25% din PIB. Cu o pondere de 17% in PIB, activitatile financiare si imobiliare au avut la randul lor o scadere de 4%.

Cresterea foarte usoara a constructiilor, de 5% an la an, nu a putut compensa scaderile de mai sus, avand in vedere ponderea lor de 7% in PIB-ul din trimestrul I.

Deci cum se explica faptul ca, in pofida dependentei mai reduse fata de export a economiei romanesti, scaderea a fost atat de brutala?

Prin scaderea neasteptata a consumului. Vanzarile de masini, de mobila, de electrocasnice s-au prabusit cu 50%, dar au scazut pana si vanzarile de bere, cu 15%.

Oamenii si-au oprit achizitiile, pur si simplu. Si nu numai achizitiile mari, ci si cheltuielile marunte. De ce? O data psihologic, pentru ca s-au speriat. Apoi pentru ca a crescut euro cu 15-20% fata de 2008, iar masinile si electrocasnicele provin majoritatea din import. Primele doua motive ar fi explicat o scadere de 20-25%, dar nu de 50 sau de 70-80% pe unele piete.

Atunci? Socul cel mai mare a fost cel al dobanzilor la credite. Incepand din octombrie, ratele la creditele in lei, nu numai la creditele in euro, au explodat. Bancile au trimis scrisori clientilor prin care i-au anuntat ca le maresc dobanzile, iar ratele cresc cu 30-35%, adica la o rata de 500 de lei, un adaos de 150-170 de lei.

Creditele noi s-au scumpit in aceeasi maniera. La fel, creditele in euro au avut dobanzi mai mari, la care s-a adaugat deprecierea leului.

Seful Dacia a explicat clar in ianuarie: factorul destabilizator in vanzarea de Logan pe piata interna a fost cresterea dobanzi bancare: rata la un Logan pe credit de 5 ani crescuse de la 700 de lei la 1.000 de lei, ceea ce pentru un buget mediu a fost descurajant.

Bancile spun acum ca scaderea ratingului de tara a dus la scumpirea creditului atat in lei, cat si in valuta. Se poate. Mai mult, spun bancherii, lipsa de responsabilitate a statului in administrarea finantelor publice, deci deficitul bugetar de anul trecut, a alungat investitorii. Si asta este adevarat. Dar nu mai putin adevarat este ca asistam la un esec. 

Din pacate, desi am alunecat de noua luni intr-o grava recesiune, sistemul bancar - adica bancile private si banca centrala - nu a reusit sa aduca dobanzile mai jos decat la nivelul de dinainte de criza. Ratele la acelasi credit, in conditii egale, sunt mai mari.

Poate ca toata lumea are dreptate - bancile ca riscul a crescut, BNR ca inflatia este inca mare, guvernul ca trebuie sa cheltuie ca sa nu se prabuseasca totul - dar rezultatul este prost.

Dobanzile la creditele in lei sunt inca, la aceasta ora, dupa ce statul a imprumutat de 20 de miliarde de euro, dupa ce BNR a redus dobanda de referinta, mai mari decat acum un an.

In Canada, Statele Unite, Marea Britanie, Germania, Franta sau Polonia este mai ieftin sa iei un credit pentru o masina sau apartament acum decat in urma cu un an.

In Romania este in continuare mai scump, dupa ce a fost mult, mult mai scump in februarie-martie anul acesta. De unde sa vina atunci relansarea?

Sorin Paslaru este redactorul-sef al ZF 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO