Profesii

Andy Szekely, trainer: Cu ajutorul catorva cuvinte poti construi un discurs de o ora care nu spune nimic

Andy Szekely, trainer: Cu ajutorul catorva cuvinte poti construi un discurs de o ora care nu spune nimic

Andy Szekely, trainer: Atunci cand piata este goala, este mai usor sa conduci o afacere care sa creasca continuu, insa atunci cand piata se aglomereaza, trebuie sa iti evaluezi interiorul si afacerea, pentru a vedea cu exactitate cati bani faci.

14.12.2008, 16:06 1341

Liderii romani fac multe greseli in timpul discursurilor pe care le tin la sedintele de sfarsit de an in fata unui public sau atunci cand vorbesc in fata unor multimi, este de parere Andy Szekely, trainer si cofondator al grupului de firme AS, care ofera servicii de coaching, training sau consultanta.
Cele mai mari, dar si cele mai intalnite greseli pe care le fac, atat managerii, cat si oamenii politici sau alte personalitati publice atunci cand livreaza un discurs, sunt lipsa contactului vizual intre speaker si auditoriu, nepotrivirea dintre gesturi si informatia prezentata, imbracamintea neadecvata omului sau momentului sau aspectul general al discursului.
"Am intalnit foarte multi oameni care prefera sa vorbeasca la general, pentru ca nu stiu ce sa spuna sau pentru ca vor sa adoarma oamenii. Un astfel de discurs este foarte folosit de catre politicienii romani. Doar cu ajutorul catorva cuvinte se poate construi un discurs politic de o ora, care sa nu spuna practic nimic", explica Szekely.
El spune ca cel mai bun exemplu in acest sens il reprezinta discursurile sustinute in perioada campaniei electorale recente de catre reprezentantii principalelor partide locale. 
Reusita sau esecul unui discurs depinde foarte mult si de felul in care acesta este redactat. Pentru a avea impactul scontat, lungimea frazelor si a cuvintelor trebuie sa fie adaptata in functie de mesajul transmis. Este obligatoriu ca un discurs ce urmeaza sa fie livrat sa nu contina greseli gramaticale, sa aiba topica si punctuatia adecvate. "Oamenii nici nu realizeaza ce pierderi uriase pot inregistra din cauza unui cuvant pus aiurea intr-o faza, care poate schimba radical sensul mesajului, mai ales acum pe timp de criza. De asemenea, in vremuri de turbulente financiare, speakerii trebuie sa aiba foarte mare grija sa-si nuanteze discursul pentru a nu starni sentimente de panica sau de confuzie", precizeaza Szekely, care conduce un grup din care fac parte doua firme, AS Trend si AS Training, dar si fundatia ALPHA Leadership.
Atunci cand vorbesc in fata oamenilor, liderii trebuie sa fie capabili sa livreze un discurs coerent, expresiv si cu un impact farte mare. In ceea ce priveste continutul, discursul unui lider trebuie sa fie valoros, motivant, inspirational si sa exprime o stare de insufletire.
Unul dintre cei mai buni lideri din ultimele decenii, cu un discurs pe masura a fost Ronald Reagan, cel de-al 40-lea presedinte al Statelor Unite ale Americii, care este considerat unul dintre cei mai de succes americani in materie de discursuri tinute in fata multimilor. La mijlocul anilor '60, reprezentantii Partidului Republican din California au fost atat de impresionati de viziunea si de carisma emanate de Reagan in timpul unui discurs, incat l-au propus pentru functia de guvernator al Californiei.
"Un lider carismatic intretine in permanenta un contact vizual cu audienta. Atunci cand livra discursuri oamenilor, Reagan isi imagina ca vorbea cu un copil de 8-10 ani, care tocmai cazuse de pe bicicleta. Astfel, oamenii din fata sa puteau sa simta o apropiere calda si parinteasca in discursul sau, iar acest lucru l-au sa fie foarte iubit de catre americani", afirma Szekely.
Spre deosebire de Reagan, care avea grija sa isi controleze si toate trairile nonverbale pentru a putea sustine un discurs foarte bun, foarte multi lideri romani nu reusesc sa isi gestioneze comportamentul nonverbal.
Cu toate acestea, in ultimii ani, atat comportamentul, cat si actiunile liderilor si ale managerilor locali au evoluat, lucru ce s-a reflectat in mod direct si asupra calitatii discursurilor livrate.
"In anii trecuti obsevam ca oamenii nu erau dispusi sa se uite in interiorul lor, pentru a putea sa se analizeze. Acum, lucrurile s-au schimbat in bine si sunt mult mai multi cei care au capacitatea de a-si evalua trairile. Modificarile comportamentale se datoreaza evolutiei tuturor lucrurilor, de la economie la mediul politic. Atunci cand piata este goala, este mai usor sa conduci o afacere care sa creasca continuu, insa atunci cand piata se aglomereaza, trebuie sa iti evaluezi interiorul si afacerea, pentru a vedea cu exactitate cati bani faci", afirma Andy Szekely.
Liderii din businessul local au fost nevoiti sa se adapteze evolutiei rapide si oportunitatilor din ce in ce mai inguste de pe piata. "Pentru a rezista in conditiile concurentei actuale liderii trebuie sa dispuna de suficiente resurse de calitate, dublate de viteza de reactie", considera Szeley. In viziunea trainerului, a fi lider, atat ca om, cat si ca organizatie, inseamna sa poti avea viziuni si sa creezi modele.
"In Romania exista foarte multi potentiali lideri, dar foarte putini lideri in adevaratul sens al cuvantului", afirma Szekely, care ofera servicii de consiliere in ceea ce priveste redactarea de discursuri sau de e-mailuri.
Comportamentul liderilor si implicit discursurile acestora difera foarte mult si in functie de zona geografica din care face parte speaker-ul. De exemplu, americanii prefera sa spuna foarte multe povesti in timpul unui discurs. Spre deosebire de publicul american, cel european nu este adeptul povestilor, ci al continutului. De asemenea, un discurs european bine comunicat trebuie sa fie presarat cu foarte multe exemple. "In timpul trainingurilor pe care le-am tinut in China, am observat ca participantii trebuie sa se cunoasca intre ei pentru a se simti confortabil si pentru a acorda atentie discursului", mentioneaza trainerul. In Europa, pe de alta parte, oamenii se simt mai confortabil la o activitate de grup, chiar daca nu se cunosc dinante.
 
Cariera
  • 2002 - prezent: managing partner, grupul AS
  • 2001 - 2003: unit manager si area manager, Rodipet
  • 1999 - 2000: financial officer, Pro TV Iasi
  • 1997 - 1998: contabil, birou de contabilitate
 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO