Profesii

Cand vor deveni Facebook si LinkedIn noii headhunteri

Ruxandra Teodorescu, directorul de resurse umane al casei de avocatura Nestor Nestor Diculescu Kingston Petersen (NNDKP). Unor candidati le e frica sa contacteze un headhunter, iar folosirea unei retele de socializare este unica speranta pentru unii oameni de a arata ca exista in piata si ca ar putea fi contactati de cineva.

Ruxandra Teodorescu, directorul de resurse umane al casei de avocatura Nestor Nestor Diculescu Kingston Petersen (NNDKP). Unor candidati le e frica sa contacteze un headhunter, iar folosirea unei retele de socializare este unica speranta pentru unii oameni de a arata ca exista in piata si ca ar putea fi contactati de cineva. Csaba Gergely, director de resurse umane al Provident. Depinde si de pozitia pentru care recrutam, pentru ca, in cazul unei pozitii manageriale, este bine sa te uiti si la recomandarile prietenilor de pe LinkedIn, pentru ca ai putea gasi mai usor pe cineva care poate ocupa pozitia.

24.05.2010, 00:00 438

Aproape 85% din companiile de pe piata locala folosesc o reteade socializare precum LinkedIn, Twitter sau Facebook atunci candfac recrutari, iar peste jumatate dintre acestea au avut succesfolosind aceasta metoda de recrutare, arata un studiu recentrealizat de studentii programului de Executive MBA oferit de scoalade business Asebuss, derulat in parteneriat cu institutia americanaKennesaw State University. Cercetarea a fost realizata pe unesantion de 200 de specialisti din domeniul resurselor umane dinRomania si din America.

"Desi exista din anii '90, retelele de socializare au inceput safie folosite cu scopul recrutarii abia din 2005 incoace. Ingeneral, recruiterii romani cauta pe retelele de socializareprofiluri de candidati cu pana la sase ani de experienta", aprecizat Daniela Gheorghe, health insurance director al firmei deasigurari Certasig, prezenta la un eveniment organizat de firma detraining EXEC- EDU, creata de scoala de afaceri ASEBUSS, una dintrecele mai vechi de pe piata locala.

Ea a mai precizat ca unii angajatori care recruteaza prinintermediul LinkedIn, de exemplu, dau cautare dupa anumitecuvinte-cheie, care se regasesc la profilul unor candidati, darcare nu reflecta neaparat realitatea si care au fost adaugate laprofil doar pentru o vizibilitate mai mare.

LinkedIn, Twitter si Facebook, alternative la metodeleclasice de recrutare

Retelele sociale au devenit in ultima perioada o sursaproductiva pentru recruiteri, care pot afla si beneficia deinformatii detaliate legate de viata candidatilor si astfel timpulalocat "vanatorii" se scurteaza. Cu toate acestea, metodele clasicede recrutare nu sunt eliminate de folosirea retelelor sociale, caresunt vazute mai degraba ca o alternativa la procesul derecrutare.

"In mod evident insa, identificarea unui profil compatibil pe oastfel de retea nu presupune «saltul» peste celelalte etape aleunui proces de recrutare: contactarea candidatului, transmiterea decatre acesta a unui CV complet, interviul telefonic si interviulfata in fata", este de parere Alexandra Urseanu, businessdevelopment manager in cadrul companiei de consultanta in resurseumane Hart Human Resource Consulting, care ofera si servicii derecrutare si selectie de personal.

De exemplu, in cadrul furnizorului de servicii de business sisolutii tehnologice Genpact, care a anuntat ca va face intre 500 si1.000 de angajari pe plan local pana la finele acestui an, retelelede socializare reprezinta o alternativa la recrutare.

"Folosim si LinkedIn in procesul de recrutare, in special pentrupozitiile manageriale si luam in calcul dezvoltarea unei pagini peFacebook incepand cu luna viitoare pentru a tine legatura cucandidatii", sustine Olga Botusan, manager de recrutare pentrucentrele operationale din cadrul Genpact Europe. Compania, care aintrat pe piata locala in 2005, avea anul trecut 1.500 de angajatipe plan local, potrivit unor estimari ale ZF, intrucat compania nufurnizeaza date cu privire la numarul de angajati la nivellocal.

LinkedIn, cea mai folosita retea de catre angajatoriiromani

Celmai frecvent folosite retele de socializare pentru recrutare inrandul angajatorilor romani sunt LinkedIn (85%), Facebook (21%) siTwitter (5%), potrivit studiului realizat de studentii de laAsebuss.

Tatiana Mircea, managerul de resurse umane al companiei detelecomunicatii Nobel Romania, a folosit metoda recrutarii de pesite-urile de socializare in paralel cu o metoda clasica aagentiilor de recrutare, pentru o pozitie la nivel international."Am ales candidatul pe care l-am recrutat de pe LinkedIn si amrenuntat la serviciile agentiei de recrutare, pentru ca am primitraspunsuri mai bune pentru anuntul de pe LinkedIn", spune TatianaMircea. Ponderea angajatorilor romani care folosesc reteaua desocializare de business LinkedIn la recrutare este mai mare decatcea a americanilor, care folosesc aceasta retea in proportie de61%. Cu toate acestea, americanii folosesc mai mult decat romaniiFacebook (32%) si Twitter (24%) daca sunt interesati de cautareaunor candidati pentru pozitiile deschise.

In cadrul companiei de credite de consum Provident Financial,care are peste 550 de angajati si 2.600 de reprezentanti pe planlocal, reteaua LinkedIn este o alternativa la recrutare, folositamai ales pentru a afla mai multe detalii despre potentialiicandidati la o pozitie manageriala.

"Nu am folosit pana acum retelele de socializare ca metode derecrutare, cel mai adesea recrutam prin anunturi, agentii derecrutare sau prin intermediul site-urilor de recrutare. Depinde side pozitia pentru care recrutam, pentru ca in cazul unei pozitiimanageriale este bine sa te uiti si la recomandarile prietenilor depe LinkedIn, pentru ca ai putea gasi mai usor pe cineva care poateocupa pozitia", spune Csaba Gergely, director de resurse umane alProvident.

Cei care isi cauta un job isi pot crea o imaginepozitiva pe retelele de socializare

Violeta Rotarescu, rectorul Facultatii de psihologie sistiintele educatiei din cadrul Universitatii din Bucuresti, credeca recrutarile sau dorinta de angajare prin intermediul retelelorsociale reprezinta un fel de lobby care se practica foarte mult inOccident.

"Retelele de socializare sunt un substitut al intalnirilorformale, iar folosirea lor pentru recrutare sau pentruposibilitatea obtinerii unui loc de munca reprezinta o extensie aacestor retele care poate aduce si beneficii", spune Rotarescu. Eaa mai precizat ca aceste retele ofera posibilitatea angajatoruluisa afle si altfel de informatii despre candidati decat celeobtinute in mod clasic, iar pe de alta parte candidatul isi poatecrea o imagine pozitiva.

"Stiu foarte multe persoane care si-au gasit un loc de muncaprin LinekdIn, pentru ca au obtinut mai usor o propunere deinterviu de angajare, pentru posturi la care nu ar fi avut accesfoarte usor. In schimb, Facebook este folosit pentru pozitii maijoase", explica Rotarescu.

Daca la inceput retelele sociale de business erau folosite maiales de persoanele cu experienta si cu vizibilitate mai mare incompaniile pentru care lucrau, lucrurile s-au schimbat.

"In ultima perioada, am observat prezenta si celor mai tineri inzona profesionala, aflati la inceput de cariera si care vor sa isimaximizeze sansele de angajare, utilizand si astfel de metode", maispune Urseanu.

Nu poti sa te astepti sa fii angajat de pe Facebook, darpoate fi un prim pas

In opinia lui Calin Rangu, fostul CEO al furnizorului deservicii IT Iiruc Service, detinut de grupul austriac RaiffeisenInformatik, LinkedIn sau Xing sunt retelele profesionale desocializare, pe cand Facebook sau Twitter sunt site-uri maipopulare.

"Rata de incredere la postarea unui anunt pe Facebook este multmai mica decat cea a unui anunt de pe LinkedIn. De altfel, nici nupoti sa te astepti sa te angajeze cineva de pe Facebook, mai alesdaca vrei sa fii angajat de o firma mare, multinationala. Eventual,pe Facebook te poti imprieteni cu cineva, iar din vorba in vorba saajungi sa vorbesti despre un posibil interviu de angajare", explicaRangu, care a plecat dupa doi ani din companie, pentru a seconcentra pe un business propriu in IT. De altfel, anul trecut, incadrul Iiruc Service, un manager de vanzari a fost angajat dupa ceangajatii din departamentul de resurse umane au folosit reteaua desocializare LinkedIn ca modalitate de recrutare.

Rangu spune ca are de mai mult timp cont pe LinkedIn sau peXing, iar conturile de pe Facebook sau Twitter au fost facute decateva luni incoace.

"Facebook este un site mult prea general ca sa te increzi inel.

Mi-am facut cont pentru ca am primit invitatie, am prieteni careil folosesc si ma mai uit la poze. Trebuie sa ai si timp atuncicand il folosesti", mai spune Rangu.

"Unor candidati le e frica sa contacteze un headhunter, iarfolosirea unei retele de socializare este unica speranta pentruunii oameni de a arata ca exista in piata si ca ar putea ficontactati de cineva", sustine Ruxandra Teodorescu, directorul deresurse umane al casei de avocatura Nestor Nestor DiculescuKingston Petersen (NNDKP).

Atentie la pozele postate pe Facebook

Calin Fusu, directorul general al companiei Neogen, care detinecel mai mare portal de internet de pe piata locala, cu afaceri deaproximativ 2 milioane de euro anul trecut, spune ca cei carefolosesc astfel de retele ar trebui sa fie precauti atunci candofera informatii despre ei.

"Retelele sociale nu sunt folosite in general pentru a cautacandidati, ci pentru a verifica informatii legate de activitateaprofesionala a potentialilor candidati. Angajatorii isi verificacandidatii pe site-urile de socializare, iar in acest sensutilizatorii ar trebui sa aiba grija ce fotografii isi posteaza peFacebook, de exemplu", spune Fusu. Recent, Neogen a achizitionatplaforma online CeeVee.com, prin care utilizatorii isi pot postaCV-urile, si vrea sa-si creasca businessul cu ajutorul retelei desocializare Facebook, concurentul Neogen pe plan local. Astfel,fiecare utilizator de Facebook isi va putea adauga CV-ul laprofilul de pe aceasta retea de socializare prin intermediulCeeVee.com.

De asemenea, si rectorul Facultatii de psihologie spune caretelele de socializare ar putea fi un periocol pentru cei careincearca sa se angajeze prea des si care sunt identificati deangajatori, care ii catalogheaza ca fiind "loseri".

LinkedIn

  • Retea sociala online cu accent pe relatiile de business
  • Lansata in mai 2003 si utilizata mai ales de profesionisti dinbusiness
  • Are peste 65 de milioane de utilizatori din 200 de tari

Facebook

  • Cea mai mare retea de socializare din lume, cu peste 400 demilioane de utilizatori la nivel global
  • Infiintata in februarie 2004, cu sediul in Palo Alto(California)
  • Principalul rival al lui Twitter
  • Are peste un milion de utilizatori din Romania
  • A fost evaluata la suma de 11 miliarde de dolari

Twitter

  • Cea mai mare platforma de microblogging din lume
  • Cea de-a treia retea sociala din lume, dupa Facebook si MySpace
  • Fondata in 2006
  • Are peste 100 de milioane de utilizatori
  • A fost evaluata la 1,44 miliarde de dolari

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO