Profesii

Radu Furnica, LDS: Multinationalele sunt singurele care produc profesionisti pe piata locala

Radu Furnica, LDS: Multinationalele sunt singurele care produc profesionisti pe piata locala

Radu Furnica, presedinte al Leadership Development Solutions (LDS): Nu vreau sa fiu ipocrit. Din punctul de vedere al industriei noastre (executive search - n.r.), aceasta situatie de pe piata fortei de munca inseamna ca noua o sa ne mearga din ce in ce mai bine.

21.09.2008, 13:49 297

“Multinationalele sunt niste organisme foarte oportuniste, care isi produc calitatea de care au nevoie atata timp cat au nevoie. Nu sunt institutii de caritate care sa dezvolte oamenii la deplina lor capacitate. Din aceasta cauza, nu exista in Romania - cu exceptia MBA-urilor si a unor traininguri, foarte putine de altfel - o forta care sa genereze cresterea numarului de oameni competenti alta decat nevoia de a creste a companiilor multinationale si private, in general», spune Radu Furnica, presedinte al companiei de executive search Leadership Development Solutions (LDS), partenerul pentru piata locala al Korn/Ferry International, una dintre cele mai mari companii de executive search din lume.
Calitatea cererii genereaza calitatea ofertei si la nivelul pietei fortei de munca. Daca la mjlocul anilor ‘90, cererea de oameni din partea companiilor era foarte mare, iar oferta de specialisti din piata era scazuta, in prezent situatia s-a inversat. “In urma cu cativa ani, desi oamenii erau putini, motivatia lor era mare. Din acest motiv, calitatea ofertei era mai buna decat ceea ce exista in prezent pe piata. Cererea a crescut, insa oferta este cea pe care o vede toata lumea. Atatia suntem. Singura forta de crestere a ofertei de forta de munca este capacitatea multinationalelor si a marilor companii de a clona skilluri profesionale in interiorul lor”, explica Radu Furnica.
Pe fundalul scaderii numarului de profesionisti, al degradarii sistemului de invatamant, elemente coroborate cu deschiderea granitelor si exodul masiv al profesionistilor in strainatate, au aparut dezechilibre puternice pe piata fortei de munca.
“In consecinta, apar si compromisuri. Primul este cel referitor la calitatea oamenilor, apoi intervine compromisul financiar, pe principiul , apoi sunt reduse investitiile in dezvoltarea profesionala a angajatilor. Toate acestea converg la crearea unei piete a fortei de munca in continua deteriorare”, spune Furnica, precizand ca organizatiile pierd tot mai des din vedere faptul ca oamenii chiar sunt cea mai pretioasa resursa a unei companii.
“Lipsa liderilor pe piata locala este cronica. Leadership-ul este o atitudine, iar succesul este doar consecinta unui leadership bun. Multa lume inca nu intelege ca nu exista shortcut-uri profesionale”. Radu Furnica, 51 de ani, este unul dintre pionierii consultantei in cariera si a plasat aproape 500 de manageri din 1996 si pana in prezent. Sub umbrela grupului Leadership Alliance, coordoneaza in prezent trei business unit-uri. Cea mai veche activitate a sa in executive search - pe care a derulat-o mai intai ca angajat al Korn/Ferry International, de la care a cumparat in 2001 businessul - este cercetarea pietei de top management, consilierea si recrutarea celor mai buni executivi de top. In prezent, Leadership Development Solutions (LDS) este partenerul pe piata locala al gigantului Korn/Ferry International (KFI), care are 70 de birouri in lume, dintre care 21 in Europa. Romania si Rusia sunt singurele tari in care KFI are parteneriate cu firme locale, in celelalte fiind prezenta in nume propriu.
In urma cu doi ani, Furnica a infiintat o a doua companie, Brain Bank, care ofera aceleasi servicii ca si LDS, doar ca adaptate la nivel de middle management, iar la inceputul acestui an a demarat un al treilea business - Talent Gate, care se va ocupa de identificarea, evaluarea si recrutarea tinerilor talentati.
“Nu vreau sa fiu ipocrit. Din punctul de vedere al industriei noastre, aceasta situatie de pe piata fortei de munca inseamna ca noua o sa ne mearga din ce in ce mai bine”, spune Furnica, care a inregistrat prin LDS afaceri de peste 2 milioane de euro in 2007.
Dupa mai bine de 12 ani in industria executive search-ului local, Furnica spune ca rolul sau principal nu este sa aduca un nou CEO intr-o companie, ci sa isi ajute clientii sa se vada cu mai mult realism si sa inteleaga care este potentialul oamenilor cu care lucreaza.
“Organizatiile sunt putin oportuniste. Vin la noi in momentul in care au deja o problema, de exemplu sunt nemultumite de cum evolueaza functia de CEO in organizatia respectiva. Si de cele mai multe ori dau vina pe cel care ocupa pozitia de CEO. Insa lucrurile nu sunt atat de simple, trebuie vazut de ce si cum s-a ajuns in situatia in care rolul de CEO nu mai corespunde asteptarilor. Sunt mii de CEO pe lume. Intrebarea este care se potrivesc cel mai bine unui anumit job”, explica presedintele LDS.
Una dintre cele mai mari probleme ale industriei serviciilor din Romania este lipsa ei de credibilitate fata de clientii individuali. “Sunt clienti care vin si spun Ei nu inteleg ca nu platesc pentru omul in sine, ci pentru calitatea consultantei”, spune Furnica, ale carui servicii sunt cele mai scumpe de pe piata locala de consultanta si executive search.
Potrivit declaratiilor sale, valoarea celui mai mic contract de executive search derulat prin Leadership Development Solutions a fost de 30.000 de euro, iar cel mai mare tarif a ajuns la 150.000 de euro. Media tarifelor de executive search la nivel de top management de pe piata este de aproximativ 20.000 - 30.000 de euro.


Un nou val de expati

Criza de forta de munca de pe piata locala determina tot mai multe organizatii sa continue sa aduca expati pentru pozitii de management.
“Multe dintre companii isi pun o intrebare fireasca: de ce sa aduc un roman pentru un salariu de 7.000 de euro, cand pot aduce un expat pentru 5.000 de euro pe luna”, apreciaza Radu Furnica.
Cu cat este mai tehnica pozitia, cu atat mai mari vor fi sansele ca angajatorul sa aleaga un expat pentru ocuparea ei. “Cu cat rolul este mai tehnic, exista sanse mai mari ca un strain sa se potriveasca mai bine, in schimb daca pozitia presupune interactiune cu oamenii, scad sansele ca un expat sa fie potrivit din cauza diferentelor culturale”, explica el.
Dincolo de unele avantaje salariale, expatii sunt mai seriosi si mai constanti. Tendinta se face simtita mai ales in domenii mai puternic afectate de deficitul de personal, acolo unde sistemele de formare manageriala nu au reusit sa tina pasul cu dezvoltarea pietei: banking si real estate. “Piata este foarte mica, mai ales atunci cand vine vorba de selectarea unui CEO”, spune Furnica.
Varful de piata la nivel salarial la nivel de top management este in industria financiar-bancara unde cativa executivi de top ajung la castiguri de un milion de euro cash pe an. Alti executivi foarte bine platiti lucreaza in real estate, retail sau FMCG. “Intr-o companie din FMCG (industria bunurilor de larg consum - n.r.) cu 1.000 de angajati, care are si activitati de productie, CEO-ul ia 10.000 de euro pe luna si bonusuri de 30%.”


Societatea romaneasca si-a pierdut credibilitatea in fata tinerilor

Talent Gate este cel de-al treilea business unit al grupului Leadership Alliance, fondat la inceputul acestui an, si care se va ocupa de identificarea, evaluarea si recrutarea tinerilor talentati.
“Nu ne intereseaza toti absolventii de facultate. Nu ne intereseaza nici macar a zecea parte dintre ei. Ne intereseaza doar cei mai buni. Noi vrem sa avem 5% din piata, dar vrem ca acesti candidati pe care ii propunem companiilor sa fie ”, isi explica Furnica noul plan de business.
Talent Gate va pune bazele unui sistem de evaluare a competentelor si va crea un sistem de sortare a celor mai buni absolventi de pe piata.
“Excelenta poate exista in Romania, mai mult decat atat, Romania are nevoie de excelenta. Tinerii pleaca din tara pentru ca nu au exemple. Asistam la o situatie dezastruoasa in zona dezvoltarii profesionale, care pleaca de la lipsa de viziune strategica la nivel politic si administrativ. Spre exemplu, lipsa unei viziuni strategice in educatie ne face sa platim astazi prin criza de forta de munca existenta la nivel de piata”, spune Furnica.
Un prim pas pentru sistemul de invatamant, dintr-o perspectiva strategica, ar fi sa se decida unde vrea Romania sa fie recunoscuta drept competenta in viitor. “Principala intrebare la care trebuie sa ne raspundem este: Ce fel de natiune vrem sa fim peste 20 de ani: una care produce pentru industria textila in lohn, o natiune turistica sau un centru de dezvoltare software? Care este componenta principala pe care vrem sa o dezvoltam in viitor?”
Cea mai mare parte a tinerilor romani sunt “obsedati” sa lucreze in domenii considerare la moda, ca marketing, PR, advertising. “Piata fortei de munca este plina de oameni cu diplome, dar care nu au nicio valoare. Acest lucru creeaza in industria noastra (de recrutare - n.r.) un haos intreg. Ar trebui sa ne focusam pe calitate si nu pe cantitate. Tinerii sunt invatati sa memoreze, si nu sa gandeasca. Tinerii sunt invatati sa raspunda la intrebari, si nu sa puna intrebari. Iar astfel de lucruri sunt fundamentale. Tinerii din punct de vedere profesional cate 5-8 ani, fug din post in post, din companie in companie, in cautarea jobului perfect.”
Companiile platesc mii de euro pentru recrutarea unui astfel de tanar care sa devina un viitor bun manager, insa de foarte mult ori sunt atrasi pe un anumit job nu neaparat cei mai buni candidati, ci cei care raspund la anunt.
“Tinerii sunt materia prima a pietei fortei de munca. Multi dintre cei buni pleaca in strainatate, pentru ca societatea romaneasca si-a pierdut credibilitatea in fata lor. S-a deteriorat calitatea motivatiei pe care o au tinerii fata de un loc de munca. Iar exemplul social nu i-a ajutat. Pentru multi tineri, succesul inseamna sa ai bani, multi bani, si, daca se poate, cu putin efort”, incheie Radu Furnica.


RADU FURNICA

  • 51 de ani n Presedinte al companiei de executive search Leadership Development Solutions (LDS), partenerul pentru piata locala al Korn/Ferry International, una dintre cele mai mari companii de executive search din lume.
  • A plasat aproximativ 500 de manageri in cei 12 ani de activitate in executive search. n In urma cu doi ani, a infiintat o a doua companie, Brain Bank, care ofera aceleasi servicii ca si LDS, doar ca adaptate la nivel de middle management
  • La inceputul acestui an a demarat un al treilea business - Talent Gate, care se va ocupa de identificarea, evaluarea si recrutarea tinerilor talentati.
  • Are un MBA de la Universitatea “Erasmus” din Rotterdam, Rotterdam School of Management, obtinut in 1994.


Ce crede Radu Furnica despre piata fortei de munca

  • Singura forta de crestere a ofertei de forta de munca este capacitatea multinationalelor si a marilor companii de a clona skilluri profesionale in interiorul lor.
  • Lipsa liderilor pe piata locala este cronica. Leadership-ul este o atitudine, iar succesul este doar consecinta unui leadership bun. Multa lume inca nu intelege ca nu exista shortcut-uri profesionale.
  • Organizatiile sunt putin oportuniste. Apeleaza la consultanta in executive search in momentul in care au deja o problema, de exemplu sunt nemultumite de cum evolueaza functia de CEO in organizatie.
  • Piata fortei de munca este plina de oameni cu diplome, dar care nu au nicio valoare.
  • In ultimii ani, s-a deteriorat calitatea motivatiei pe care o au tinerii fata de un loc de munca. Iar exemplul social nu i-a ajutat. Pentru multi tineri, succesul inseamna sa ai bani, multi bani, si, daca se poate, cu putin efort.
  • Lipsa unei viziuni strategice a sistemului de invatamant se traduce prin criza de forta de munca.
  • Criza de forta de munca de pe piata locala determina tot mai multe organizatii sa continue sa aduca expati pentru pozitii de management, in special pe joburi tehnice.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO