Profesii

ZF Live. Mihaela Gînju, Erudio: De ce managerii români se descurcă mai greu cu vorbitul în public? Vine din modul în care au fost crescuţi. Am fost educaţi să nu avem dreptul la opinie

Mihaela Gînju: Nu avem exerciţiul expri­mării gândurilor în faţa oamenilor.

Mihaela Gînju: Nu avem exerciţiul expri­mării gândurilor în faţa oamenilor.

Autor: Ştefan Stan

31.03.2017, 00:05 404
Tot mai mulţi executivi şi manageri de companii din România participă la cursuri de leadership prin valori, unde învaţă să conducă prin exemplul propriu, învaţă să cunoască mai bine şi să interac­ţioneze mai bine cu oamenii şi să se exprime în public.
 
„După ce ai ajuns un manager competent şi ai rezultate palpabile, poate chiar remarcabile, ră­mâne şi faptul că tu ca lider ai obligaţia să ieşi în faţă şi să vorbeşti angajaţilor, partenerilor. Sunt unele persoane cărora le vine natural să stea în faţa oamenilor şi să vorbească, dar în general este vorba despre gestiunea emoţiilor“, a spus Mihaela Gînju, fondatoare Erudio, în cadrul emisiunii de business ZF Live. Cele mai multe persoane care participă la cursuri de leadership prin valori vin din domenii de activitate precum bănci, asigurări, farma, din industriile creative şi IT. „Cursurile sunt plătite la noi în general de organizaţii, dar sunt şi oameni care îşi plătesc din banii lor. La criză, raportul s-a inversat. Ponderea celor care şi-au plătit din banii lor a fost de 80%“.
 
Mihaela Gînju povesteşte că în ideea pentru Erudio i-a venit în urmă cu 11 ani, de la o constatare. „Am văzut în paralel vorbind manageri români şi manageri străini. Străinii se simţeau în largul lor în faţa oamenilor, în timp ce românii noştri mai puţin.“
 
Unul dintre motivele pentru care speakerii români sunt timizi când vine vorba de discurul în public vine din modul în care au fost crescuţi, în societatea românească din perioada comunistă. „Noi venim cu o serie de bariere serioase: una şi cea mai importantă este că am fost educaţi să nu avem dreptul la opinie. Nu avem exerciţiul expri­mării gândurilor în faţa oamenilor.“
 
În general, oamenilor le este uşor să vorbească unu la unu sau în grupuri de două-trei persoane. Emoţia care perturbă actul discursului se aşază de la 5-7 oameni.
 
„Dacă sunt un extrovert, nu e suficient, trebuie să am şi o plăcere de a sta în faţa oamenilor. Trebuie să îmi placă să simt privirea, să trimit cuvinte şi să aştept o reacţie. Ajung şi oameni în poziţii de conducere cărora nu le place asta. Nu trebuie să vorbeşti în faţa publicului pentru a fi manager de succes, trebuie să ai rezultate“, a adăugat ea.
 
Erudio organizează cursurile în două serii pe an, de maximum 15 participanţi, o serie vara şi una toamna. Cursul are 11 săptămâni, o zi pe săptămână, o dată vineri, o dată sâmbătă, şi se dezbat mai multe teme, precum filosofie, teatru, scriere, psihologie şi vorbitul în public. „Actul de a vorbi în faţa oamenilor are laturi de profunzime. Nu se poate învăţa prin reţete. Cursurile de public speaking sunt bune numai în măsura în care se trece printr-o serie de exerciţii. Cursul propus este dezvoltat pe mai multe subiecte: filozofie, unde are loc o traversare a valorilor, tehnicile teatrale, povesteşti în picioare în faţa oamenilor, scrierea creatoare, psihologia – încrederea în sine şi valoarea imperfecţiunii şi vorbiea în public“, explică Mihaela Gînju.
 
 
Ce a mai declarat la ZF Live
 
- Oamenii vin pentru că nu înţeleg ce se întâmplă în domeniul artistic. A vorbi în faţa oamenilor implică arta spectacolului, care are la bază filozofie, cultură generală, litere, poveşti, psihologie etc. Omul exersează în fiecare zi din aceste domenii şi treptat se relaxează, pentru că înţelege pentru el însuşi ce i se potriveşte astfel încât să îşi poată transmite mesajele cu dezinvoltură
 
- Oamenii au încredere unii în ceilalţi atunci când îşi ascultă poveştile care i-au format. România are un fond de încredere extrem de jos, pentru că am pornit de la unul scăzut sever şi nu ajunge o generaţie să-l construim
 
- Managerii români sunt citiţi. Au multe pasiuni, sunt oameni care cântă, am făcut spectacole de teatru cu oameni care nu au urcat niciodată pe scenă
 
- Puţini dintre românii din mediul de afaceri ies în afară şi încearcă să cucerească alte teritorii acolo.
 
Trebuie să ne gândim la un brand al României, trebuie să punem nişte baze, dar România abia a început să câştige teren, să iasă în afară şi să-şi spună cuvântul.
 
Cred că la acest moment, lucrul cel mai important este ca fiecare din cei care conduc oameni este să se cunoască bine pe ei, ceea ce vor să facă şi că construiască cu sens ceea ce au de făcut, cu răbdare şi tenacitate. Poate că brandul de ţără sănătos se va arăta în generaţia care va urma, dar noi avem datoria să punem seminţe sănătoase şi să facem ca lucrurile care construiesc şi rezistă să fie deja aici.
 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO