ZF 24

Companiile CFR au pierderi de zeci de milioane de euro, dar angajaţii cer 10% majorări salariale

274 de trenuri de călători au fost blocate ieri dimineaţă în gări vreme de două ore în urma protestului „spontan“ al angajaţilor de la CFR

274 de trenuri de călători au fost blocate ieri dimineaţă în gări vreme de două ore în urma protestului „spontan“ al angajaţilor de la CFR

Autor: Andrei Cîrchelan

24.04.2014, 00:05 335

Guvernul Ponta s-a confruntat ieri cu prima mişcare de protest din acest an. Ieri dimineaţă, vreme de două ore, trenurile de călători au fost ţinute în gări, într-o acţiune „spontană“, după cum au numit-o angajaţii CFR, care cer guvernului majorări salariale de 10% şi renunţarea la disponibilizarea a 2.500 de angajaţi de la CFR Marfă.

Contractul colectiv de muncă la companiile CFR a expirat la 19 aprilie, iar negocierile pentru un nou contract colectiv au eşuat când angajaţii au cerut majorări salariale de 10% dar conducerea le-a oferit doar 4% plus promisiunea că nu vor fi concedieri colective. Potrivit sindicatelor din transportul feroviar, ultima majorare salarială operată la CFR a avut loc în 2009, iar veniturile angajaţilor CFR au scăzut cu 30% în ultimii şase ani.

„Sperăm să ajungem la un consens, pentru a nu fi obligaţi să declanşăm un conflict de muncă“, a declarat Gheorghe Frăţică, preşedintele Federaţiei Mişcare Comercial.

 

În pierdere de ani de zile

CFR Călători estimează că va avea anul acesta un profit de 70 mil. lei (15 mil. euro), după pierderi de aproximativ 400 de milioane de lei (90 de milioane de euro) anul trecut, potrivit unei proiecţii bugetare aprobate de guvern la începutul lunii aprilie.   

În perioada 2008-2010 compania a pierdut în total 550 de milioane de lei, iar în 2012 a avut o pierdere de 992 de milioane de lei.

Singurul an cu profit pentru CFR Călători de la începutul crizei economice a fost 2011, când compania a avut profit de 1,5 milioane de lei.

Totodată, traficul feroviar de călători a scăzut în total cu 90% în ultimii 14 ani. Date ale Institutului Naţional de Statistică arată că din 2007, când au fost 88 mil. pasageri pe căile ferate, numărul călătorilor CFR a scăzut constant până la 57 de milioane de pasageri în 2012.

 

Disponibilizări pentru privatizare

La CFR Marfă, rezultatele arată tot o tendinţă negativă. Compania are cea mai mare flotă de vagoane, aproximativ 39.000, dar nu reuşeşte să facă faţă concurenţei private şi a încheiat ultimii cinci ani cu pierderi de milioane de euro.

Compania, aflată sub management privat din aprilie 2013, a făcut subiectul unei proceduri de privatizare. Procedura nu a fost dusă până la capăt după ce compania desemnată câştigătoare, Grup Feroviar Român (GFR), controlată de Gruia Stoica, nu a plătit cei 170 mil. euro rămaşi de plată pentru pachetul majoritar.

Ulterior, guvernul s-a angajat faţă de Fondul Monetar Internaţional (FMI) să disponibilizeze 2.500 din cei aproape 9.000 de angajaţi ai CFR Marfă, în cadrul unei restructurări agresive a companiei în vederea privatizării.

„În perioada 2009-2011, CFR Marfă a pierdut anual, în medie, circa 27% din volumul mărfurilor transportate faţă de anul 2008, a înregistrat mari pierderi financiare (...) şi a acumulat datorii şi arierate la bugetul consolidat al statului şi la furnizori“, precizează conducerea companiei în notificarea trimisă sindicatelor legat de disponibilizări.

Dan Valentin Belcea, noul director general al CFR Marfă, declara la jumătatea lunii aprilie că bugetul companiei pe anul acesta anticipează un profit de 82 mil. lei (18,6 mil. euro), după ce în ultimii pierderile companiei au oscilat între un minim de 22 mil. euro (2011) şi un maxim de 127 mil. euro (2010), potrivit datelor oficiale.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO