ZF 24

Deloitte a asistat ANAF în proiectul de modificare a legislatiei privind controlul fiscal. Dan Bădin, partener: Finalizarea acestui proiect este un pas înainte în direcţia modernizării activităţii de control, dar reprezintă doar o etapă a procesului de reformă, care trebuie să continue cu implementarea unui sistem modern de management integrat al riscurilor

Deloitte a asistat ANAF în proiectul de modificare a...

Autor: Roxana Rosu

21.11.2023, 14:12 212

Deloitte România a asistat Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) în implementarea proiectului „Creşterea eficienţei activităţii de control fiscal în România”, derulat cu ajutorul Comisiei Europene în perioada iunie 2022 – noiembrie 2023.

 Proiectul  face parte din procesul de digitalizare a administraţiei fiscale şi a vizat îndeplinirea angajamentelor asumate de România prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR) cu privire la modernizarea activităţii de control fiscal, pentru reducerea evaziunii fiscale şi, implicit,  creşterea veniturilor la bugetul de stat.

Proiectul, finanţat din fonduri europene, prin Serviciul de Sprijin pentru Reforme Structurale, a vizat cu precădere modificarea cadrului legislativ, procedural şi metodologic care guvernează activitatea de control fiscal din România, astfel încât să crească ponderea controalelor la distanţă, mai eficiente atât ca durată, cât şi în materie de costuri, iar resursele astfel eliberate să fie direcţionate către verificări ţintite, pe arii de risc.

„Ne bucurăm că am putut contribui la implementare acestui proiect, pentru modernizarea sistemului de administrare a taxelor din România. Ca parte a proiectului, am realizat o analiză comparativă a activităţii de control fiscal din România şi din alte şapte ţări din Europa, respectiv Danemarca, Olanda, Irlanda, Spania, Italia, Polonia şi Cehia, şi am constatat că noua paradigmă, axată pe conformare voluntară, transformare digitală şi orientare către îmbunătăţirea relaţiei dintre administraţia fiscală şi contribuabili reprezintă principalele tendinţe din administraţiile fiscale moderne. România a făcut paşi importanţi şi urmează o tendinţă de aliniere la bunele practici internaţionale, însă procesul de modernizare şi digitalizare este unul de durată, dacă nu chiar unul permanent.”, a declarat Dan Bădin, Partener Servicii Fiscale, Deloitte România, coordonatorul proiectului.

Echipa multidisciplinară din cadrul Deloitte România care a oferit asistenţă fiscală şi juridică ANAF pe parcursul întregului proiect a fost formată din Vlad Boeriu, Partener Coordonator Servicii Fiscale şi Juridice, Dan Bădin şi Raluca Bontaş, Parteneri Servicii Fiscale, Mihaela Popescu-Ichim, Director, Monica Ţariuc, Director, Anca Ghizdavu, Senior Manager, Alexandru Rotariu, Consultant Senior, şi avocaţii specializaţi în litigii fiscale Bogdan Mărculeţ, Senior Managing Associate, Ştefan Mihărtescu şi Cătălin Chibzui, Managing Associates, şi Tatiana Milu, Associate, din cadrul Reff & Asociaţii Deloitte Legal.

”Finalizarea acestui proiect este un pas înainte în direcţia modernizării activităţii de control, dar reprezintă doar o etapă a procesului de reformă, care este unul amplu şi trebuie să continue cu implementarea unui sistem modern de management integrat al riscurilor, dezvoltat în conformitate cu bunele practici internaţionale. Acesta este însă un proiect distinct, extrem de complex, care urmează să fie implementat în anii care urmează”, a mai spus Dan Bădin.

Pe parcursul proiectului, reprezentanţii Deloitte România au făcut propuneri de modificare a legislaţiei primare şi secundare în materia controalelor fiscale, pentru a alinia cadrul legislativ existent la obiectivele reformei activităţii de control fiscal.

Aceste propuneri au vizat în principal măsuri de încurajare a conformării voluntare a contribuabililor persoane fizice şi juridice, efectuarea controalelor fiscale la distanţă şi ţintite pe arii de risc, comunicarea la distanţă în cursul controalelor fiscale, dezvoltarea regulilor de efectuare a verificării documentare, dar şi reaşezarea legislativă a controlului anti-fraudă în contextul Codului de procedură fiscală.

 Ca urmare a propunerilor şi recomandărilor efectuate şi a  procesului obişnuit de aprobare instituţională, a fost adoptată Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului 188/2022, de modificare a Codului de Procedură Fiscală, publicată în decembrie 2022.  

În plus, în cadrul proiectului a fost elaborat un nou manual de control fiscal, care a fost publicat pe anaf.ro, pentru a putea fi consultat inclusiv de contribuabili.

Totodată, a fost stabilit un set de indicatori de performanţă pentru a monitoriza evoluţia procesului de reformă a activităţii de control fiscal, dar şi un plan de măsuri viitoare, pentru perioada 2024 - 2025, pentru continuarea demersurilor de actualizare a legislaţiei, de digitalizare şi de îmbunătăţire a managementului resurselor

Proiectul a presupus şi derularea unor sesiuni de pregătire pentru un număr semnificativ de formatori din cadrul ANAF, în vederea diseminării în cadrul instituţiei a informaţiilor privind proiectul de reformă şi a modificărilor privind cadrul legislativ şi metodologic în materia controlului fiscal, care au intervenit ca urmare a acestui proiect.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO