Europa trebuie să pună accent pe dezvoltarea inovaţiei, educaţiei şi antreprenoriatului, la fel ca principalele economii emergente ale momentului, pentru a atrage investiţii, a declarat Marc Lhermitte, partener la firma de consultanţă Ernst & Young.
El a făcut aceste declaraţii la Bruxelles, în cadrul unei conferinţe ale cărei teme principale au fost atractivitatea şi competitivitatea Europei în contextul global, din perspectiva mediului de business, având ca vorbitori CEO ai celor mai mari jucători de pe pieţele europene.
„Liderii din business au subliniat că inovaţia, educaţia, asumarea riscurilor şi antreprenoriatul sunt valori esenţiale pe care Europa le are sau le-a avut, dar pe care nu le-a mai susţinut suficient în ultimul deceniu“, a spus Lhermitte într-o conferinţă la Bruxelles, cu prilejul lansării unui studiu Ernst & Young privind atractivitatea Europei pentru investitori.
Studiul arată că Europa a rămas anul trecut principala destinaţie pentru investiţiile străine directe la nivel global, primind 293,5 miliarde de dolari, însă ca pondere în totalul investiţiilor felia continentului s-a redus la 22,4%, de la 28,6% în 2011. În schimb, investiţiile străine directe în economiile emergente au scăzut cu doar 3%. Statele BRIC (Brazilia, Rusia, India şi China, ţări cu creştere explozivă) au primit cumulat investiţii de 256 mld. dolari.
„Când priveşti la pieţele emergente, toate pun accent pe aceste valori esenţiale. Asta se spune despre India, Vietnam, Mexic, Argentina, România“, a mai arătat Lhermitte. El a adăugat că faptul că firme inovatoare precum Google, Apple sau Facebook, adică „game-changeri“, nu au fost create în Europa ar trebui să dea de gândit.
„Faptul că niciuna dintre primele 10 companii game-changeri din ultimul deceniu nu a apărut în Europa înseamnă că suntem doar o piaţă de desfacere, ceea ce este în regulă, pentru că banii circulă şi avem joburi. Însă centrele de valoare şi de conducere, centrele de cercetare şi dezvoltare rămân acolo unde s-au născut firmele.“
„Dacă ne uităm la începuturile acestor companii, ele au apărut în campusurile universitare, create de studenţi la universităţi de top care au picat la studii, dar au pornit businessuri, au eşuat o dată, apoi au mers la primul IPO şi afacerea a explodat. Toate aceste elemente nu există suficient în istoria noastră recentă“, a conchis Lhermitte.
Studiul E&Y mai arată şi că abilitatea de inovare este în creştere rapidă în ţările emergente. Jumătate din primele 10 oraşele cu cele mai mari şanse de a produce „următorul Google“ se află în state în curs de dezvoltare, potrivit unui sondaj realizat în rândul managerilor de companii. Astfel, trei dintre oraşe se află în India, două în China şi unul în Japonia. SUA figurează în clasament cu trei oraşe, inclusiv San Francisco, locaţia Silicon Valley, iar Londra este singurul oraş european din top 10.
„Dacă Bill Gates s-ar fi născut în Europa, acum ar fi primit ajutoare sociale“
Bill Gates ar fi fost în acest moment beneficiar de ajutoare sociale dacă s-ar fi născut în Europa, deoarece cultura europeană nu încurajează spiritul antreprenorial, a declarat parlamentarul european Derk Jan Eppink.
„Bill Gates a eşuat cu prima lui afacere, dar apoi a încercat din nou, având mai multă experienţă, şi a dat lovitura“, a spus Eppink. „În Europa, când eşuezi cu o afacere, eşti terminat. Lumea râde de tine, eşti ridiculizat. Dacă Bill Gates s-ar fi născut aici, acum ar fi fost pe ajutoare sociale“, a adăugat el.
Acest articol a apărut în ediţia tiparită a Ziarului Financiar din data de 07.06.2013
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels