ZF 24

E&Y: Europa trebuie să se reinventeze ca o piaţă emergentă pentru a atrage investiţii

Foto: Think Young

Marc Lhermitte, partener la Ernst & Young, a fost prezent la conferinţa organizată la Bruxelles „State of the European Union 2013“

Autor: Radu Bostan

06.06.2013, 21:34 368

Europa trebuie să pună accent pe dez­voltarea inovaţiei, educaţiei şi antre­pre­noriatului, la fel ca principalele eco­nomii emergente ale momentului, pen­tru a atrage investiţii, a declarat Marc Lhermitte, partener la firma de con­sultanţă Ernst & Young.

El a făcut aceste declaraţii la Bru­xelles, în cadrul unei conferinţe ale cărei teme principale au fost atractivi­ta­tea şi competitivitatea Europei în con­textul global, din perspectiva mediului de business, având ca vorbitori CEO ai celor mai mari jucători de pe pieţele europene.

„Liderii din business au subliniat că inovaţia, educaţia, asumarea riscurilor şi antreprenoriatul sunt valori esenţiale pe care Europa le are sau le-a avut, dar pe care nu le-a mai susţinut suficient în ulti­mul deceniu“, a spus Lhermitte într-o con­ferinţă la Bru­xelles, cu prilejul lan­sării unui studiu Ernst & Young privind atrac­ti­vitatea Europei pen­tru investitori.

Studiul arată că Eu­ropa a rămas anul tre­cut principala des­ti­naţie pentru in­ves­tiţiile străine di­rec­te la nivel glo­bal, pri­mind 293,5 mi­liarde de dolari, însă ca pon­dere în totalul in­ves­tiţiilor felia con­tinentului s-a redus la 22,4%, de la 28,6% în 2011. În schimb, in­vestiţiile stră­i­ne di­recte în economiile emer­gen­te au scăzut cu doar 3%. Statele BRIC (Brazi­lia, Rusia, India şi China, ţări cu creş­tere ex­plozivă) au primit cumulat in­ves­ti­ţii de 256 mld. dolari. 

„Când priveşti la pieţele emergente, toate pun accent pe aceste valori esenţia­le. Asta se spune des­pre India, Viet­nam, Mexic, Argen­ti­na, Ro­mânia“, a mai ară­tat Lhermitte. El a adăugat că faptul că firme ino­va­toa­re pre­cum Google, Apple sau Face­book, adică „game-chan­geri“, nu au fost cre­ate în Eu­ro­pa ar tre­bui să dea de gândit.

„Faptul că nici­una dintre pri­mele 10 companii ga­me-changeri din ulti­mul deceniu nu a apă­rut în Europa înseamnă că suntem doar o piaţă de desfacere, ceea ce este în regulă, pentru că banii circulă şi avem joburi. Însă centrele de valoare şi de conducere, centrele de cercetare şi dezvoltare rămân acolo unde s-au născut firmele.“

„Dacă ne uităm la începuturile acestor companii, ele au apărut în campu­surile universitare, create de studenţi la universităţi de top care au picat la studii, dar au pornit businessuri, au eşuat o dată, apoi au mers la primul IPO şi afacerea a explodat. Toate aceste elemente nu există suficient în istoria noastră recentă“, a conchis Lhermitte.

Studiul E&Y mai arată şi că abilitatea de inovare este în creştere rapidă în ţările emergente. Jumătate din primele 10 oraşele cu cele mai mari şanse de a produce „următorul Google“ se află în state în curs de dezvoltare, potrivit unui sondaj realizat în rândul managerilor de companii. Astfel, trei dintre oraşe se află în India, două în China şi unul în Japonia. SUA figurează în clasament cu trei oraşe, inclusiv San Francisco, locaţia Silicon Valley, iar Londra este singurul oraş european din top 10.

 

„Dacă Bill Gates s-ar fi născut în Europa, acum ar fi primit ajutoare sociale“

Bill Gates ar fi fost în acest moment beneficiar de ajutoare sociale dacă s-ar fi născut în Europa, deoarece cultura europeană nu încurajează spiritul antreprenorial, a declarat parlamentarul european Derk Jan Eppink.

„Bill Gates a eşuat cu prima lui afacere, dar apoi a încercat din nou, având mai multă experienţă, şi a dat lovitura“, a spus Eppink. „În Europa, când eşuezi cu o afacere, eşti terminat. Lumea râde de tine, eşti ridiculizat. Dacă Bill Gates s-ar fi născut aici, acum ar fi fost pe ajutoare sociale“, a adăugat el.

Acest articol a apărut în ediţia tiparită a Ziarului Financiar din data de 07.06.2013

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO