ZF 24

Ewald Raben: Antreprenorii trebuie să fie flexibili, capabili să reacţioneze foarte rapid. Dacă pleci trei săptămâni în concediu, când te întorci lumea s-a schimbat

Sursa foto: Pinterest.com

Autor: Claudia Medrega

30.06.2013, 21:34 582

Antreprenorii trebuie să fie foarte flexibili, aproape de evenimentele din piaţă şi capabili să reacţioneze foarte rapid, schimbând nu doar strategia, ci şi costurile şi structura de management, în condiţiile economice actuale în care pieţele sunt foarte turbulente, spune Ewald Raben, cel mai bun antreprenor din Polonia, cu afaceri în logistică.

“În ziua de astăzi pieţele sunt foarte turbulente şi această situaţie cere antreprenorilor să fie foarte flexibili, pornind de la echipele de vânzări, segmentul operaţional şi până la management. Este nevoie de flexibilitate şi reacţie rapidă. Trebuie să fii adaptabil. Dacă pleci trei săptămâni în concediu, când te întorci lumea s-a schimbat. Trebuie să fi foarte aproape de evenimentele din piaţă, trebuie să fi capabil să reacţionezi foarte rapid, şi nu doar schimbând strategia, dar şi structura de management şi costurile din spatele strategiei”, a declarat pentru ZF Ewald Raben, care a reprezentat Polonia la competiţia mondială Ernst & Young World Entrepreneur Of The Year 2013, care s-a desfăşurat în luna iunie la Monte Carlo

Ewald Raben a povestit că provine dintr-o familie de antreprenori, aşa că a devenit antreprenor “înainte de a se gândi”.

“Suntem o familie de antreprenori şi eu sunt la a treia generaţie. Bunicul a pornit afacerea şi tatăl a continuat. Şi, deşi nu a existat nicio obligaţie, eu am preluat afacerea. A fost o mare oportunitate să muncesc într-o afacere de familie şi să o dezvolt “.

Raben a deschis în Polonia o filială a afacerii sale de familie cu sediul în Olanda în 1991, cu doar 12 de angajaţi. Compania a devenit astăzi o multinaţională în logistică, cu 4.500 de angajati doar în Polonia şi 8.000 de angajaţi care lucrează în 10 ţări din Europa. Veniturile Raben Group au crescut de la 5 mil. euro în 1991 la aproape un miliard de euro în 2012.

Antreprenorii sunt foarte importanţi pentru fiecare ţară având în vedere că investesc pe plan local, creează locuri de munca, plătesc taxe în ţara respectivă şi susţin creşterea economică, crede Raben.

El sfătuieşte antreprenorii să aibă o strategie clară, să muncească “din greu” pentru a-şi atinge obiectivele şi să nu renunţe niciodată. În condiţiile economice dificile actuale, în care veniturile şi cotele de piaţă sunt în declin, provocarea pentru antreprenori este gândirea unor strategii pentru a îmbunatăţi produsele oferite şi a genera servicii adiţionale pentru a-şi asigura creşterea încasărilor.

Afacerea Raben Group a fost extinsă, de-a lungul timpului, în 10 ţări. Cea mai importantă parte a business-ului este în Polonia, pe locul doi este Germania, urmată de Ucraina, Cehia, Slovacia, Ungaria, Lituania, Letonia, Estonia şi ultima, dar nu cea din urmă, Olanda. “Ne-am focusat pe Germania. Am facut achiziţii în 2011 în Germania. Prioritatea este Germania pentru a acoperi întreaga ţară. Pe de altă parte, Ucraina este o ţara unde noi încă creştem puternic”.

Despre România, Raben spune că este “o ţară foarte interesantă” având în vedere că este o piaţă mare pentru multe companii, cu o populaţie numeroasă.

“Dacă clienţii noştri vor decide să meargă în România, atunci ne vom gândi dacă vom mergem acolo. Ne uităm la România în acest moment”.

Cel mai important lucru pentru un antreprenor când îşi porneşte afacerea şi când îşi extinde business-ul într-o ţară nouă este să ia oamenii potriviţi “la bord”, susţine Raben.

“Cred că atunci când intri într-o ţară nouă ai nevoie de oameni din ţara respectivă. Asta am facut eu. Am căutat şi instruiesc oameni care sunt viitori manageri ai companiei noastre. Este un proces pe termen lung să găseşti şi să formezi oamenii potriviţi. Asta am facut şi în Polonia”.

În ceea ce priveşte legătura dintre alegerea unei pieţe pentru dezvoltarea business-ului şi sistemul de taxe, Raben susţine că un antreprenor se uită la o aceea piaţă unde poate să se dezvolte, să-şi vândă produsele şi serviciile şi să devină un important jucător în regiune şi nu va alege niciodată să dezvolte o afacere doar pentru situaţia favorabilă a sistemului fiscal, doar pentru a plăti taxe mai mici.

“În Polonia, nu există avantaje fiscale pentru antreprenori. Pentru nicio companie. Toată lumea are aceleaşi reguli”.

Raben mai spune că infrastructura este foarte importantă pentru o ţară, iar “drumurile bune” vor aduce şi investiţiile.

“Într-o ţară în care se construiesc noi autostrăzi, în primii ani se văd zone verzi în jurul autostrăzilor, dar după 5-7 ani vezi la intersecţii cum se dezvoltă zone industriale, oameni care lucrează acolo, deci apar elemente pozitive pentru dezvoltarea unei ţări. Infrastructura este una din principalele obligaţii ale unui guvern. Dacă guvernul nu se ocupă de infrastructură, ţara nu va avea o creştere economică susţinută”.
 

Relaţia antreprenorilor cu sistemul bancar în Polonia

Companiile mici si mijloci trebuie să îndeplinească anumite condiţii pentru a avea acces la finanţare, mai spune Raben.

“În Europa antreprenorii se plâng că nu obţin bani de la bănci. Dar, ca antreprenor, primul pas pe care trebuie să îl iei în considerare este dacă firma ta este pregatită să ceară bani de la bancă. Eşti suficient de puternic, eşti bine organizat, eşti transparent pentru a cere o finanţare de la banca? Antreprenorii trebuie să îşi facă temele mai întâi şi apoi vor obţine finanţare de la bănci”.

Raben crede că există bănci dornice să finanţeze afacerile, dar nu există atât de multe companii bune pe care să le finanţeze.

Sistemul bancar ar trebui să aiba un control strict, un proces strict de verificare dacă antreprenori sunt capabili să-şi plătească împrumturile sau nu, în opinia lui Raben.

Listarea la bursă nu este importantă pentru Ewald Raben, care susţine că atunci când un antreprenor ia decizia să intre pe piaţa de capital trebuie să îşi asume toate consecinţele şi să explice trimestrial ce se întamplă cu compania.

“Nu vrem să ne listam. Bursa e o modalitate bună de a-ţi creşte afacerea, dar trebuie să analizezi foarte bine dacă vrei să te listezi la bursă. Dacă da, trebuie să-ţi asumi toate consecinţele. Ca management trebuie să fii foarte transparent. Asta în sine nu este o problemă, dar trebuie să-ţi prezinţi rezultatele în fiecare trimestru şi nu toţi antreprenorii sunt dispuşi să petreacă foarte mult timp la televizor şi în contact cu media, să explice ce se întâmplă în compania lor. Asta este decizia fiecăruia. Noi nu avem nevoie de listare din fericire şi nici nu dorim asta”.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO