ZF 24

Exclusiv ZF. Studiu Innoship – platformă pentru optimizarea livrărilor: În primul trimestru al acestui an, ponderea plăţilor ramburs pentru cumpărăturile online a scăzut la 50% de la 52% în T1 2023. Am observat o reorientare a consumatorilor către produse esenţiale şi livrarea în lockere

Exclusiv ZF. Studiu Innoship – platformă pentru...

Autor: Ioana Niţă

11.04.2024, 08:00 132

În România plata la livrare a comenzilor online este încă preferată de foarte mulţi consumatori, însă uşor-uşor, procentul plăţilor ramburs începe să scadă puţin câte puţin astfel că în primul trimestru al acestui an, 50,2% din comenzile online au fost achitate la livrare, comparativ cu 52,5% în primele trei luni din 2023, conform unui studiu realizate de Innoship, start-up care a dezvoltat soluţii de management al livrărilor pentru jucătorii din comerţul electronic, parte acum din grupul polonez Alsendo. Studiul a analizat 24 de milioane de livrări de pe teritoriul României aferente a 220 de magazine online care au folosit platforma Innoship în primul trimestru al acestui an.

“În decursul a 12 luni, s-a observat o reducere de 2% în numărul de livrări efectuate cu plata ramburs. Această tendinţă se menţine constantă, ratele scăzând într-un ritm similar şi în 2023 comparativ cu 2022. Preconizăm că această tendinţă de scădere va continua în anii următori, dar cu o încetinire a ritmului, anticipându-se o stabilizare a procentului expedierilor cu plată ramburs în jurul valorii de 41% până în 2030. Este important de remarcat că cele mai semnificative scăderi ale utilizării rambursului, cu peste 10% într-un singur an, au fost înregistrate de companiile care au reuşit să câştige încrederea consumatorilor români printr-o poziţionare strategică pe piaţă şi o orientare către client”, potrivit reprezentanţilor Innoship.

În ceea ce priveşte volumul de comenzi înregistrat în primele trei luni ale acestui an, analiza Innoship a indicat o creştere medie de 4,7% comparativ cu acelaşi trimestru din 2023. Creşterea a fost însă mai ponderată faţă de avansul de 5,6% înregistrat în T1 2023 comparativ cu T1 2022.

“În perioada post - Black Friday 2023, s-a observat o întârziere în contracţia volumelor către nivelurile fireşti ale perioadei, surprinzând piaţa de eCommerce cu o lună ianuarie 2024 cu volume comparabile cu finalul de sezon al anului trecut (luna Decembrie 2023).Această situaţie reflectă ajustările în comportamentul consumatorilor şi subliniază capacitatea sectorului eCommerce local de a rămâne dinamic şi rezilient în faţa schimbărilor.”

La nivel de preferinţe de consum, studiul Innoship arată o creştere a comenzilor pentru produse esenţiale, în timp ce pentru alte segmente, precum cel de cărţi şi IT&C, comenzile au stagnat.   

“Observăm o reorientare a preferinţelor consumatorilor către produse esenţiale, reflectând o adaptare a pieţei la noile realităţi economice şi sociale. Sectoare precum Cărţi sau IT&C au înregistrat o stagnare sau o creştere limitată, indicând schimbări în priorităţile de consum. Pe de altă parte, sectoarele Casa & Gradina, Decoraţiuni precum şi de Produse Farmaceutice au înregistrat creşteri considerabile, de pana la 25% versus aceeaşi perioadă a anului precedent.”

Ca metodă de livrare, consumatorii au început să prefere tot mai mult alternativa de livrare la locker sau puncte de colectare (PUDO) în detrimentul livrării tradiţionale acasă. Mai exact, în primul trimestru al anului 2023, doar 12% din totalul comenzilor erau preluate de consumatori din lockere, în timp ce în primul trimestru din acest an procentul a crescut la 15%. “Migrarea către aceste soluţii este motivată de costurile mai reduse pentru companiile din eCommerce precum şi de dorinţa consumatorilor de a avea mai mult control asupra preluării coletelor, fără a fi restricţionaţi de un program fix. Performanţa livrărilor în 24 de ore nu este un factor decisiv în această schimbare, deoarece livrările door-to-door rămân mai eficiente pentru expedieri rapide, în ciuda creşterii popularităţii lockerelor şi a punctelor de colectare (PUDO).”

Referitor la principalul indicator de performanţă în sectorul  de curierat, livrarea la timp (On Time Delivery), primul trimestru al anului 2024 a înregistrat o scădere semnificativă comparativ cu aceeaşi perioadă din 2023. Scăderea generală a fost de 3.5%, sectorul de curierat confruntându-se cu performanţe inferioare primului trimestru al anului anterior.

Din punct de vedere al livrărilor cross-border, analiza Innoship a arătat faptul că Ungaria, Bulgaria şi Grecia se menţin ca principalele destinaţii pentru comenzile internaţionale primite de companiile de eComerce din România.

Expedierile către Ungaria, Bulgaria şi Grecia au înregistrat creşteri semnificative de 49%, 38% respectiv 14%, conform datelor din eşantionul analizat. “Un factor cheie în această evoluţie îl reprezintă impactul vânzărilor prin intermediul marketplace-urilor, care au stimulat companiile să-şi extindă activitatea pe aceste pieţe în ultimul an.”

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO