Salariile medii brute din reţelele de hipermarketuri sunt sub media naţională

Magazinele Kaufland, Carrefour, Auchan şi Cora au 29.000 de salariaţi, dar salariul brut nu trece de 2.250 de lei

12 aug 2014 Autor: Cristina Rosca

Angajaţii reţelelor de hipermar­ke­turi au salarii medii brute cuprinse între 1.900 şi 2.250 de lei, cei mai bine plătiţi fiind salariaţii Carrefour şi Cora. La polul opus, Auchan şi Kaufland plătesc salarii medii brute de sub 2.000 de lei, însă în perioada 2008-2013 cele două reţele au aplicat majorări de 45-60% care au ridicat nivelul salarial aproape de cel plătit de concurenţă.

Salariul mediu brut la nivel naţional este de 2.334 de lei, peste salariul mediu plătit de ori­care dintre cele patru reţele de magazine, care are fiecare câteva mii de salariaţi şi se nu­mă­ră printre cei mai mari angajatori din ţară. În total, Kaufland, Cora, Carrefour şi Auchan aveau la finalul anului trecut circa 29.000 de sa­lariaţi.

ZF a calculat salariul mediu brut în fiecare reţea de comerţ pornind de la bugetul total de salarii şi indemnizaţii al companiilor pe anul trecut, fără a ţine cont de poziţiile deţinute de fiecare dintre salariaţi. Cea mai mare parte a an­gajaţilor lanţurilor de hipermarketuri lu­crează în magazine ca manipulant marfă sau casier, astfel că media nu este dis­tor­sionată semni­fica­tiv de salariile mai mari ale execu­tivilor.

Totuşi, în func­ţie de oraş şi de angajator, sala­riile pot varia pen­tru aceeaşi poziţie cu 30-35%, potrivit informaţiilor din piaţă. Astfel, un casier într-un oraş mic de provincie poate câştiga sala­riul minim pe eco­no­mie, în timp ce în Bucureşti aces­ta poate să se apropie de 1.500-1.800 de lei brut.

„În state din vest, cum este cazul Germaniei, şi angajaţii din maga­zine au anumite studii de specialitate, pe când în România acestea nu sunt necesare la angajare. Aceasta poate fi o explicaţie pentru care nivelul salarial al unei casiere din România este sub media naţională cu mai mult decât în Germania spre exemplu“, spune Cristina Săvuică, directorul general al firmei de recrutare şi închiriere de forţă de muncă temporară Lugera România.

Ziarul Financiar a început o campanie prin care încearcă să prezinte şi alţi indicatori financiari ai celor mai mari companii din România în afară de cifra de afaceri, profit şi număr de angajaţi.

Date precum salariul mediu sunt unele dintre cele mai bine păstrate secrete de către companii deşi sunt informaţii pe care fiecare instituţie le publică anual la Registrul Comerţului.

Bugete de salarii de peste 100 mil. lei

Potrivit bilanţului financiar depus de companii, fiecare reţea de hipermarketuri are un buget de salarii şi indemnizaţii de peste 100 milioane de lei (ajunge până la circa 300 mil. lei) şi câteva mii de salariaţi. Astfel, salariul mediu brut variază între 1.933 de lei la Kaufland şi 2.245 de lei la Carrefour. Salariile medii nete ajung astfel la circa 1.400-1.600 de lei, potrivit calculelor ZF pe baza datelor din bilanţ.

Salariul mediu brut în fiecare dintre cele patru companii a crescut în criză, însă există diferenţe considerabile de la companie la companie. Astfel în Carrefour majorarea a fost de doar 3%, în Cora de 5%, iar în celelalte două reţele de 45-60%. Mai mult, Carrefour a fost singura reţea de hipermarketuri dintre cele analizate de ZF unde numărul de salariaţi a scăzut cu peste 1.000 de persoane. Lanţul francez şi-a restructurat businessul şi a renunţat la unu din opt salariaţi deşi a continuat să se extindă. Celelalte reţele au angajat în total 9.000 de oameni în perioada 2008-2013.

„În Kaufland spre exemplu este posibil ca media salarială să fi crescut puternic pentru că lanţul a deschis cele mai mari depozite din ţară, iar aici angajaţii au salarii peste media din magazine. Spre exemplu, un om care lucrează pe un motostivuitor are nevoie de calificări şi astfel salariul său este mai mare decât al unui casier“, spune Cristina Săvuică, directorul general al firmei de recrutare şi închiriere de forţă de muncă temporară Lugera România.

Salarii adaptate pieţei

 „Kaufland plăteşte salarii în funcţie de media unei zone. Germanii au deschis cele mai multe magazine în oraşe mici şi medii, astfel că salariul plătit aici este mai mic decât cel din cele mai mari oraşe ale ţări unde au deschis celelalte lanţuri de hipermarketuri. Aceasta poate fi o explicaţie pentru care salariul mediu în Kaufland este mai mic decât în alte reţele“, spune Marcelo Mihai, senior consultant în cadrul companiei de consultanţă în management Geva&Company.

Kaufland a intrat pe piaţa locală cu o strategie diferită de cea a concurenţei, astfel că a deschis magazine atât în Capitală şi în cele mai mari oraşe ale ţării cât şi în centrele urbane cu 30.000-50.000 de locuitori. La polul opus, Auchan, Carrefour şi Cora au pariat pe oraşele de peste 100.000 de locuitori unde au putut ridica magazine de 8.000-12.000 mp. Kaufland are magazine mai mici, cu o suprafaţă medie de 3.600 mp. Cel mai mare magazin al nemţilor este de 5.500 mp în Bucureşti, iar cel mai mic are 2.000 mp.

Referitor la politica salarială reprezentanţii Kaufland au răspuns că „salariile angajaţiilor sunt periodic verificate şi comparate - cu ajutorul unor studii de piaţă de la firme de specialitate - cu cele practicate pe piaţa locală sau regională, astfel încât pentru funcţii şi responsabilităţi comparabile germanii să aibă o grilă de salarizare peste media pieţei“. De asemenea, compania se obligă prin contractul colectiv de muncă negociat cu reprezentanţii angajaţilor, să plătească şi pentru funcţiile necalificate – curăţenie şi parcare - cu cel puţin 10 % peste salariul minim.  

Reprezentanţii grupului german nu au oferit salariile plătite însă au spus că acestea sunt stabilite în primul rând în funcţie de salariile oferite în piaţă pentru funcţii şi responsabilităţi comparabile. În al doilea rând, potrivit datelor comunicate anterior, acestea se stabilesc şi în funcţie de gradul de specializare şi de invesţiile care au fost deja făcute sau urmează a fi făcute pentru a califica un nou potential angajat. Reprezentanţii lanţului de hipermarketuri cu preţuri mici recunoşteau de asemenea că există diferenţei semnificative între salariile plătite în diferite oraşe ale ţării. Astfel, potrivit datelor din piaţă, diferenţele salariale dintre Bucureşti şi provincie în reţelele de hipermarketuri ajung la 30-35%.

Kaufland a fost singura reţea de hipermarketuri care a oferit un răspuns solicitării ZF privind grila salarială. Reprezentanţii Carrefour au spus că este vorba de informaţii confidenţiale în timp ce Auchan şi Cora nu au răspuns.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 12.08.2014

 
Cuvinte cheie:
salariati
, auchan
, cora
, carrefour
, kaufland
, salarii
, plati
Vizualizari:
Printeaza
zf.ro
Închide