ZF 24

Radu Puiu, XTB: Jocurile Olimpice şi Paralimpice de la Paris ar putea genera venituri de până la 10,7 mld.euro, dar evenimentul ar putea să devină de fapt o ”gaură financiară”

Radu Puiu, XTB: Jocurile Olimpice şi Paralimpice de la...

Autor: Roxana Rosu

08.02.2024, 14:37 106

Jocurile Olimpice şi Paralimpice care vor avea loc în această vară la Paris ar putea genera venituri de până la 10,7 miliarde euro şi 150.000 de noi locuri de muncă, dar există şi posibilitatea ca evenimentul să fie de fapt o ”gaură financiară”, aşa cum s-a întâmplat în alte tări, potrivit unei analize XTB România

”Istoria ne arată că Jocurile Olimpice au ajuns să reprezinte, de cele mai multe ori, o gaură financiară. Acest lucru se datorează faptului că multe dintre ţările gazdă ajung să cheltuiască mulţi bani pentru infrastructuri specializate care au utilitate limitată după eveniment. În multe dintre cazuri, subestimarea costurilor şi promisiunea excesivă a beneficiilor au drept rezultat faptul că oraşele gazdă rareori ating pragul de rentabilitate”, este de părere Radu Puiu, analist financiar în cadrul XTB România.

În comunicările oficiale ale organizatorilor de la Paris s-a subliniat faptul că Jocurile Olimpice vor crea o infrastructură pe termen lung şi vor lăsa o „moştenire solidă, cu o abordare solidă şi favorabilă cetăţenilor”.

Comitetul de organizare Paris 2024 susţine că evenimentul va fi «o pârghie de stimulare a activităţii şi a ocupării forţei de muncă», datorită celor peste 181.000 de locuri de muncă mobilizate. Această cifră include atât locurile de muncă înfiinţate special pentru această ocazie şi poziţiile care există deja, dar care vor fi implicate în desfăşurarea evenimentului sportiv.

În acelaşi timp, Paris 2024 oferă mari oportunităţi pentru mediul de afaceri, având în vedere că multe companii vor beneficia de mii de contracte în valoare totală de 5 miliarde de euro. Jocurile de la Paris din acest an ar putea creşte oportunităţile de afaceri şi beneficiile cu o valoare cuprinsă între 5,3 şi 10,7 miliarde de euro.

Pe de altă parte, pentru a se derula în cele mai bune condiţii, comitetele olimpice se bazează foarte mult pe voluntari – vor fi 45.000 în această vară la Paris, iar aceştia, prin definiţia postului pe care îl ocupă, nu sunt plătiţi. În plus, o parte dintre aceste locuri de muncă deschise special în perioada Jocurilor Olimpice ar putea reprezenta, de fapt, oportunităţi de angajare pe perioadă determinată şi care, ulterior, se pot transforma în disponibilizări.

O altă prezumţie des întâlnită este aceea că un asemenea eveniment de amploare este favorabil turismului. În acest sens, opiniile sunt mixte, subliniază analistul financiar XTB. Exemple în această privinţă sunt multe: Londra, Beijing şi Salt Lake City au înregistrat scăderi în ce priveşte turismul, în anii în care s-au desfăşurat Jocurile Olimpice.

În schimb, alte oraşe au înregistrat o creştere, cum ar fi Barcelona, la începutul anilor 1990. În această privinţă, trebuie ţinut cont şi de contextul istoric şi social al regiunilor. Europa era după căderea blocului comunist, iar o mare parte din populaţie nici nu se putea gândi la călătorii. În plus, nivelul de trai pe plan global era mult mai redus decât astăzi, iar infrastructura nu era la fel de dezvoltată. În plus, la momentul respectiv, oraşul catalan nu se putea compara cu popularitatea actuală a Parisului.

Conform studiilor, în timpul Jocurilor Olimpice din 2012 de la Londra au fost mai puţini turişti în oraş decât în verile anterioare.

Un studiu de impact a fost realizat în 2016, înainte ca Jocurile să fie atribuite Parisului, de către Centrul francez pentru dreptul şi economia sportului. Acesta a estimat că efectul economic este aşteptat să se încadreze într-un interval foarte larg, de la 5,3 miliarde de euro la 10,7 miliarde de euro, cu un procent cuprins între 25% şi 34% generat de turism. Intervalul larg de oscilaţie arată numărul ridicat de necunoscute care pot modifica semnificativ datele acestei ipoteze. Criza inflaţionistă şi contextul internaţional sunt doar două exemple dintre acestea, se mai arată în analiză.

„Pe lângă sportivii care vor urca pe podium în această vară, companiile care sponsorizează Jocurile Olimpice s-ar putea alătura învingătorilor. Totuşi, nu putem înainta o estimare exactă cu privire la efectul financiar asupra companiilor. Câştigul nu este unul financiar pentru aceste companii, ci mai degrabă, pentru brand în sine. Aceste firme îşi consolidează poziţia şi imaginea prin asocierea cu un eveniment global cu notorietate istorică”, mai arată Radu Puiu.

LVMH a acceptat să devină sponsor premium al Jocurilor Olimpice de vară din 2024 de la Paris, acesta fiind primul acord de acest gen pentru conglomeratul de lux. Contractul investeşte 150 de milioane de euro în Jocurile Olimpice şi Paralimpice, cel mai mare angajament de sponsorizare al unei companii. LVMH este singurul jucător din domeniul luxului printre partenerii premium ai Paris 2024  - ceilalţi sunt banca franceză BPCE, compania de telecomunicaţii Orange, grupul energetic francez EDF, grupul francez de hipermarketuri Carrefour şi grupul farmaceutic francez Sanofi.

În paralel, printre partenerii internaţionali la nivelul Comitetului Olimpic Internaţional se numără producătorul elveţian de ceasuri Omega şi gigantul de comerţ electronic Alibaba.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO