Analiză ZF

Războiul preţurilor din telefonia mobilă a escaladat: „greii“ vând apeluri şi SMS-uri nelimitate şi la un tarif de 10 euro pe lună

14 aug 2014 Autor: Adrian Seceleanu

Războiul preţurilor din industria locală de telefonie mobilă a adus Orange, Vodafone şi Cosmote - greii industriei locale de telecom - în situaţia de a vinde cu 10 euro pe lună abonamente care includ apeluri şi SMS-uri nelimitate către orice reţea şi până la 1 GB de trafic de date pe internet, un tarif de aproximativ trei ori mai mic decât cel prac­ticat pentru planuri tarifare cu mai puţine resurse incluse în urmă cu unul sau doi ani de zile.

Cel mai recent atac în această război al preţurilor din in­dustria care a scos anul trecut din buzu­narele românilor peste două miliarde de euro a venit din partea Cosmote, numărul trei pe piaţă, care a redus la 9,99 euro preţul abona­mentului Free L, care asigură apeluri şi SMS-uri neli­mitate în orice reţea şi 1 GB de trafic pe net. Planul tarifar Cosmote a avut iniţial un preţ de listă de 31 de euro, care fusese scăzut ulterior la 15 euro.

Orange şi Vodafone, liderii pieţei, oferă de asemenea planuri tarifare cu apeluri şi SMS-uri ne­limitate la 10 euro pe lună, conform informa­ţiilor furnizate de angajaţi din call-centere şi a infor­maţiilor publicate de clienţi pe forumuri, însă de­taliile nu sunt publicate pe site şi sunt disponibile doar pentru anumite ca­tegorii de clienţi - în general cei care au o vechime mai mare în reţea şi care fie sunt în situaţia de a-şi reînnoi contrac­tele, fie au în plan să le rezilieze.

Astfel, operatorii mari încearcă însă să transforme această prăbuşire a preţurilor într-o aterizare cât mai lină şi cât mai lungă - evitând să promoveze agresiv aceste planuri tarifare, pentru a-şi proteja marjele de profit şi veniturile, care să le asigure şi banii necesari pentru investiţiile în reţele.

Cei zece euro pe lună pentru apeluri şi SMS-uri nelimitate plus 1 GB de date, care în urmă cu 7-8 ani erau plătiţi pentru a obţine doar câteva zeci de minute de apeluri către alte reţele într-o lună, tind să devină însă noul etalon al pieţei pentru abonamentele cu resurse nelimitate pentru apeluri şi SMS-uri, însă doar pentru clienţii care nu sunt interesaţi să cumpere şi un smartphone la un preţ subvenţionat.

Prăbuşirea preţurilor pentru abonamentele cu apeluri şi SMS-uri nelimitate în orice reţea de la nivelul de 29-30 de euro la 10 euro s-a petrecut practic în prima jumătate a acestui an, „pragurile“ intermediare fiind tarife de 20 sau 15-17 euro.

Rolul determinant în această evoluţie l-a avut reducerea a tarifelor de inteconectare de la 3,07 eurocenţi pe minut la 0,96 eurocenţi / minut, de la 1 aprilie, printr-o decizie a autorităţii de reglementare în telecom (ANCOM). Tariful de interconectare este cel aplicat pentru convorbirile dintr-o reţea în alta, care practic face ca telefoanele date în altă reţea să fie mai scumpe decât cele către numere de telefon din propria reţea. De ce este importantă această reducere? Odată cu ea, costul operatorilor pentru a le oferi clienţilor, de exemplu, 200 de minute de apeluri în orice reţea a devenit de aproape opt ori mai mic decât în anul 2006: doar 1,9 euro, faţă de 14 euro. Faţă de septembrie 2012, costul operatorilor a scăzut cu aproape 70% mai mic.

Numărul tot mai mare de oferte cu apeluri şi SMS-uri nelimitate şi scăderea preţurilor pentru acest tip de oferte vine însă şi în contextul în care pentru un număr tot mai mare de clienţi focusul s-a mutat pe viteza serviciilor de date şi cantitatea de date pe care o pot transfera lunar, în condiţiile în care şi comunicarea a început să se mute pe net, prin aplicaţii precum WhatsApp sau chiar Facebook.

Scăderea preţurilor la abonamente a fost accelerată şi de relansarea agresivă a gigantului din cablu RCS&RDS, controlat de discretul antreprenor Zoltan Teszari din Oradea, în zona de telefonie mobilă, cu planuri tarifare cu resurse nelimitate. Compania de cablu, care are circa 60% din abonamentele la servicii TV din România şi o jumătate din contractele pentru internet fix, a venit în aprilie cu noi abonamente la telefonia mobilă, stabilind practic într-o nouă zonă a industriei de comunicaţii zona de jos a preţurilor: 10 euro pe lună pentru apeluri nelimitate în orice reţea plus 5 GB de date (fără SMS-uri nelimitate însă). Oferta a fost însă şi mai agresivă de atât: pentru clienţii care aveau şi servicii de cablu şi internet, preţul scădea la 5 euro pe lună.

Impactul ofertei RCS&RDS a fost amplificat de anunţul companiei că a semnat un acord de roaming naţional cu Vodafone, care le permite unor clienţi ai serviciului Digi Mobil să aibă acces la reţeaua Vodafone în zonele în care reţeaua mobilă a firmei de cablu nu are acoperire, în anumite condiţii. Ulterior însă RCS&RDS a introdus o serie de limitări în utilizarea cartelelor sim în afara zonei de acoperire a reţelei Digi Mobil, şi urmează să ofere detalii la finele acestei luni dacă accesul la reţeaua Vodafone va fi sau nu taxat.

Oferta

Abonamentul Cosmote, denumit Free L - Summer Offer, are un tarif de 9,9 euro (TVA inclusă), şi include minute şi SMS-uri nelimitate către reţelele naţionale şi către reţelele internaţionale fixe din Europa, fixe şi mobile din SUA, Canada şi Israel, precum şi trafic de date nelimitat şi acces la tehnologia 4G la preţul de 9,99 Euro (TVA inclus), au precizat pentru ZF reprezentanţii Cosmote . Primul GB de trafic se consumă la viteza maximă de download de până la 75 Mbps, apoi 64 kbps. Traficul recomandat poate fi consumat cu viteză de download de până la 75 Mbps în aria de acoperire 4G. Abonamentul nu permite achiziţia unui telefon la preţ subvenţionat.
Abonamentul Free L - Summer Offer nu este listat pe pagina web a Cosmote la categoria abonamente de voce şi date însă apare într-un document disponibil pe site, care include detalii despre oferta comercială a operatorului.
Pe de altă parte, Orange şi Vodafone nu publică pe paginile lor web niciun fel de informaţii despre abonamentele cu minute şi SMS-uri nelimitate la un tarif de 10 euro, în condiţiile în care acestea sunt oferite în general clienţilor cu vechime, ale căror contracte sunt aproape de expirare. Informaţii despre existenţa acestor planuri tarifare au fost publicate însă pe forumuri de utilizatori care au semnat asemenea contracte şi circulă pe piaţa locală de comunicaţii. În absenţa unor date oficiale de la operatori, nu este clar câţi din cei peste 4 milioane de abonaţi ai Orange şi câţi din cei peste 3 milioane de abonaţi ai Vodafone ar putea avea acces la aceste oferte, la tariful de 10 euro.
Oferta Free L Summer  a Cosmote este pe de altă parte disponibilă pentru orice client care vine cu numărul de mobil de la unul din competitori, sau pentru orice client care are o cartelă prepay de la companie şi doreşte să devină abonat în condiţiile în care compania încearcă să măreasc„ ponderea numărului de utilizatori cu contract din baza de clienţi.
Cosmote, companie care în decembrie 2005 se despărţea de perioada Cosmorom şi se relansa sub noul nume cu o bază de doar câteva zeci de mii de clienţi într-o cursă de a recupera decalajele în faţa Orange şi Vodafone, a acumulat în cei aproape nouă ani de zile care au trecut de atunci aproape 1,6 milioane de abonaţi şi 4,5 milioane de utilizatori de cartele.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 14.08.2014

 
Cuvinte cheie:
apeluri
, sms
, preturi
, razboi
, tarif
, telefonie mobila
, vanzare
, escaladare
Vizualizari:
Printeaza
zf.ro
Închide