ZF 24

Reţeta prin care Qatar a făcut din fotbal o afacere de miliarde de dolari

Reţeta prin care Qatar a făcut din fotbal o afacere de...

Autor: Nicoleta Lepădatu

05.09.2014, 13:55 534

Qatar a reuşit în doar câţiva ani să fie asociat cu principalele simboluri ale fotbalului. Este vorba despre o „febră a balonului rotund“ sau este doar o problemă de afaceri?

 

Sponsorizarea echipamentului Barcelonei, achiziţionarea drepturilor de retransmisie ale meciurilor din Liga Campionilor, titlul de Campioană a Franţei cu echipa PSG, organizarea Campionatului Mondial de Fotbal din 2022... Emiratul Qatar a reuşit în doar câţiva ani să fie asociat din ce în ce mai mult cu fotbalul. Dar oare scopul acestor demersuri este doar acela de a-şi asigura influenţa la nivel internaţional sau publicul chiar este interesat de sportul-rege?

La intrarea pe stadionul Al Sadd din Doha, suporterii europeni sunt mai întâi surprinşi de temperatura mai mult decât plăcută din tribune. Un sistem sofisticat de aer condiţionat menţine temperatura din interiorul stadionul la 23 de grade Celsius şi nu la peste 40 de grade, cum este afară. Pe gazonul rămas de la meciurile din Premier League, temperatura poate scădea şi până la 19 grade. Acesta este motivul pentru care, cel mai probabil, meciurile se vor juca în condiţii perfecte în timpul World Cup 2022, deşi competiţia va avea loc în timpul verii. Mai ales că au fost discuţii în care şeful FIFA, Sepp Blatter, a sugerat că ar fi mai bine ca acest campionat mondial să aibă loc iarna, pentru ca temperaturile să nu fie insuportabile. „Fotbaliştii din Qatar sunt învăţaţi de tineri cum să joace şi să-şi dozeze efortul pentru a rezista şi a se simţi confortabil pe teren chiar şi în aceste condiţii“, spune Gilles, un profesor francez care predă sportul la prestigioasa Gulf English School.

În tribune, numele sponsorilor nu sunt foarte vizibile. Spectatorii poartă dish-dasha, ţinuta tradiţională lungă şi albă, şi eşarfe în culorile cluburilor. Pe teren, grupuri de copii joacă fotbal sub privirea vigilentă a unor antrenori străini. Ai putea avea impresia greşită că în Qatar lumea abia începe să se obişnuiască cu sportul cu balonul rotund. Doar că, în ultimii cinci ani, lumea sportului este martora dezvoltării unui adevărat fenomen, un fel de explozie întârziată. O ţară de mărimea unei regiuni mai dezvoltate din Franţa devine pe zi ce trece un simbol al sportului adulat de o planetă întreagă: fotbalul. Desemnată să organizeze Cupa Mondială din 2022, Qatarul e, printre alţii, unul dintre sponsorii echipei FC Barcelona, retransmite via televiziunea Al Jazeera meciurile din UEFA Champions League şi a câştigat un titlu de campioană a Franţei cu echipa PSG.

Citiţi articolul integral pe www.gq.ro

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO