ZF 24

Silviu Popovici, românul de la vârful PepsiCo Rusia: Cel mai greu mi-a fost să conving angajaţii că merit încrederea lor

Silviu Popovici

Silviu Popovici

Autor: Corina Mirea

26.12.2014, 11:02 1430

Silviu Popovici a fost numit la conducerea producătorului de băuturi răcoritoare PepsiCo în Rusia, o afacere în valoare de 5 mld. euro anual, în urmă cu trei ani, după ce gigantul american a preluat compania Wimm-Bill-Dann pe care executivul român o conducea la acea vreme. Pe atunci, Wimm-Bill-Dann era cea mai mare companie de pe piaţa produselor alimentare şi a băuturilor din Rusia.

Popovici ştia piaţa băuturilor răcoritoare, lucrând mare parte din carieră, peste un deceniu, pentru Coca-Cola Hellenic, al doilea cel mai mare îmbuteliator al produselor Coca-Cola din lume. Motiv pentru care odată ce a preluat “frâiele” businessului PepsiCo în Rusia cel mai mare obstacol pe care a fost nevoit să-l depăşească a fost neîncrederea oamenilor din companie în competenţele sale de manager şi de lider. 

În general, într-o achiziţie, achizitorul este cel care ajunge să conducă compania achiziţionată, dar în cazul meu situaţia a fost invers. Aceasta a fost provocarea cea mai mare pentru mine, cum să mă impun şi să îi conving pe ceilalţi că sunt demn de încredere, având în vedere că veneam de la compania care fusese achiziţionată. În plus, lucrasem foarte mulţi ani pentru competitorul principal al PepsiCo, ceea a dat din nou câteva emoţii. A existat şi o mare doză de scepticism şi neîncredere la început”, a spus Silviu Popovici într-un interviu acordat pe mail pentru ZF.

Silviu Popovici este unul dintre cei mai puternici executivi români din străinătate, fiind responsabil de coordonarea a 25.000 de salariaţi. El este absolvent al Facultăţii de Fizică din cadrul Universităţii „Alexandru Ioan Cuza din Iaşi“ şi şi-a început cariera în vânzări în cadrul Coca-Cola Bottlers tot în Iaşi. a lucrat o perioadă ca director general al Pharmavit pentruu ca apoi să se întoarcă în Coca Cola. În prezent, Silviu Popovici este singurul român din cadrul companiei pe care o conduce.

Deşi lucrează de aproximativ trei ani în cadrul PepsiCo Rusia, el susţine că diferenţele dintre modul în care erau procesele organizate acolo, în comparaţie cu modul de organizare din companiile de pe plan local, au fost vizibile imediat.

În perioada în care am lucrat eu în România îmi aduc aminte că angajaţii erau mai flexibili, acceptau cerinţele companiei mai rapid şi mai uşor. În Rusia, în schimb, angajaţii obişnuiau să pună sub semnul întrebării multe dintre lucrurile pe care le solicita compania. În plus, în Rusia nu există acelaşi entuziasm din mediul organizaţional românesc, m-am confruntat cu o atitudine mai rece, mai reţinută faţă de angajator.”, explică Silviu Popovici.

În prezent, media de vârstă în cadrul PepsiCo din Rusia este de 35 de ani, majoritatea angajaţilor fiind tineri, parte a Generaţiei Y, cea care este greu de păstrat într-o companie dacă angajatorul nu îi oferă un mediu de lucru plăcut, posibilitatea de a fi, într-o oarecare măsură, propriul şef sau nu îl implică în proiecte care să îi pună la încercare competenţele. Motiv pentru care şi Silviu Popovici spune că în cadrul companiei pe care o conduce încearcă să le ofere angajaţilor program de lucru flexibil şi să nu le impună un cod vestimentar, chiar dacă interacţionează cu clienţii.

“Pentru că nu aparţin acestei generaţii, este destul de dificil să înţeleg în totalitate cum gândeşte, dar sunt conştient că este nevoie de o abordare diferită. Când am început să lucrez, în 1993, aveam o echipă de aproximativ zece persoane. Evident, îi cunoşteam bine pe toţi, ne petreceam timpul liber împreună, socializam, etc. Era relativ uşor să construim o relaţie bună. Acum conduc o echipă de 25.000 de angajaţi. Nu îi ştiu pe toţi, nici nu îi văd pe toţi în fiecare zi. Este mult mai dificil să reuşesc să îi motivez”, adaugă el.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO