ZF 24

Transportatorii rutieri de pasageri se bat pe o piaţă de 1,1 miliarde de euro, în care doar călătoriile internaţionale mai cresc

Transportatorii rutieri de pasageri se bat pe o piaţă...

Autor: Andreea Neferu

12.04.2015, 11:17 398
Puţin peste 270 de milioane de pasageri au ales anul trecut trans­portatorii rutieri pentru a se deplasa la nivel naţional şi internaţional, în scădere cu 1% faţă de 2013, iar din acest total, circa 2,5 milioane de pasageri au circulat în afara gra­niţei, în creştere cu 10% faţă de 2013, arată informaţiile transmise către ZF de Uniunea Na­ţională a Trans­por­tatorilor Rutieri din Româ­nia (UNTRR).
 
„Deci, piaţa este susţinută de transportul internaţional“, afirmă Radu Dinescu, secretar general al UNTRR.
 
Transportul rutier rămâne mijlocul de deplasare preferat al românilor, având în vedere că acesta are o pondere de 78% în totalul de 348 de milioane de pasageri transportaţi la nivel naţional şi internaţional anul trecut, restul alegând în schimb trenul, avionul sau, într-o pondere şi mai mică, transportul fluvial şi maritim. 
 
Pe de altă parte, în transportul rutier local, care include autobuze şi microbuze ce circulă la nivelul localităţilor, anul 2014 a adus circa 1,1 miliarde de pasageri, număr similar cu cel din ultimii ani. Piaţa transportului local este evaluată de UNTRR la 510 milioane de euro anul tercut.
 
O valoare similară, de 500 de milioane de euro, are şi piaţa de transport rutier naţional şi inter­naţional, astfel că per total, se poate estima că piaţa locală de trans­port rutier de pasageri s-a ridicat anul trecut la 1,1 miliarde de euro.
 
În România există circa 3.900 de transportatori rutieri de persoane, care au 23.000 de autovehicule în flotă, potrivit unor informaţii transmise anterior de UNTRR.
 
Liderul pieţei de profil este Atlassib, controlat de omul de afaceri Ilie Carabulea (acuzat de cumpărare de influenţă şi dare de mită în dosarul Carpatica), cu afaceri de aproape 58 de milioane de euro şi un profit net de 3,4 milioane de euro în 2013. Anul trecut, Atlassib a transportat peste 600.000 de români pe curse spre destinaţii externe, în contextul în care compania are 37 de linii externe pe care operează 170 de autocare.
 
Ţările spre care se deplasează cei mai mulţi români cu Atlassib sunt Spania, Italia şi Germania, potrivit datelor ZF.  Al doilea mare jucător pe piaţa transportatorilor privaţi rutieri de persoane este Eurolines (Touring Europabus România), companie controlată de omul de afaceri Dragoş Anastasiu. Compania, care controlează şi o reţea de agenţii de turism, a înregistrat în 2013 afaceri de peste 51 de milioane de euro, având puţin sub 300 de angajaţi şi un profit net de 0,2 milioane de euro. Din grupul Eurolines fac parte în total 20 de firme din Ro­mânia, Germania şi Republica Mol­dova, potrivit datelor ZF.
 
Locul al treilea în top este ocupat de compania de transport Tabita Tour, parte a grupului Filadelfia din Bistriţa, deţinut de familia Sighiartău. Compania, cu afaceri de aproape 13 milioane de euro în 2013, operează în special pe destinaţii precum Spania, unde a dezvoltat o reţea cu 25 de agenţii, Italia (3 agenţii) şi Franţa (o agenţie la Nisa). Totodată, com­pania deţine şi linii interne judeţene şi interjudeţene.
 
Pe piaţa de transport rutier de persoane mai operează şi alte companii cu afaceri de sub 10 milioane de euro fiecare, precum Saiz Tour România, înfiinţată în 2003, care face curse spre Spania şi este deţinută de Auto­transportes Saiz Tour, cu sediul în Barcelona.
 
Cei mai mari zece transportatori privaţi rutieri de pesoane au încheiat anul 2013 cu o cifră de afaceri cumulată de aproape 170 de milioane de euro, având peste 3.200 de angajaţi, arată o analiză a ZF pe baza datelor de la Mi­nisterul Finanţelor şi de la Registrul Comerţului.
 
În zona trans­portului rutier local, cel mai mare jucător este Regia Autonomă de Transport Bucureşti (RATB), cu afaceri de peste 146 de milioane de euro în 2013.
 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO