Ziarul de Duminică

Chen Yifei şi farmecul discret al realismului socialist/ de Daniel Nicolescu

Chen Yifei şi farmecul discret al realismului socialist/ de Daniel Nicolescu

Chen Yifei şi farmecul discret al realismului socialist

03.03.2011, 23:55 88

În ciuda faptului că, în deceniul tocmai încheiat, a realizatnişte vânzări fabuloase, Chen Yifei nu face parte din noul val alpictorilor chinezi (năstruşnici, plini de umor şi iconoclaşti, detip Zeng Fanzhi sau Zhang Xiaogang) care au înnebunit,literalmente, piaţa mondială de artă a ultimilor ani.

S-a născut în 1946, în Zhenhai, a absolvit Shanghai Art TrainingSchool, a trăit majoritatea timpului în China (cu excepţiaintervalului 80-90, când a încercat experienţa New York-ului) şi amurit în 2005, de cancer la ficat, într-un spital din Shanghai. S-aspecializat în regie de film (la 59 de ani, înainte de moarte,turna al patrulea său film, "The Barber", la Ninghai) şi în picturaîn ulei, domeniu care, de altfel, i-a adus eticheta de "cel maifaimos pictor contemporan al Chinei".

Meseriaş de excepţie, în sensul tradiţional (al unei tradiţiifără frontiere) de stăpân al uneltelor, Yifei a pictat toată viaţaîn manieră hiperrealistă, fotografică, pânze de dimensiuni uriaşe.Fragmentele de peisaj, uneori tulburătoare, din lucrările sale i-aufăcut pe specialişti să vorbească fie despre un "realism romantic",fie, datorită conexiunilor stranii dintre obiecte şi personaje,chiar despre suprarealism. Adevărul e că marelui tehnician care afost puteai să-i pui în faţă un detaşament din Armata Populară deEliberare, un bol de orez, un crâmpei de ruină din satul Zhuzhangsau chipul unei fecioare care joacă go şi rezultatul ar fi fost lafel de admirabil.

A devenit cunoscut, în 1976, graţie aşezării pe pânză a unuimoment care, la vremea lui, va fi emoţionat milioane de chinezi - evorba despre "Takeover of the President's Residence" ("Schimbareade reşedinţă a preşedintelui"), un mic fragment din exaltantulrăzboi de eliberare a Chinei. Spunea artistul: "Am principiilemele; la început fac ce vreau; apoi fac acest lucru câtă vremecondiţiile mi-o îngăduie; în cele din urmă iau lucrurile à lalégère, dar, odată ce spiritul meu a născocit ceva, îl urmez fărăezitare." Urmându-şi principiile, de care născocirile spirituluisău nu se împiedică niciodată, Yifei a pictat "Eulogy of the YellowRiver" (foto 1), un tablou cu o lăţime de trei metri care, în 2007,a fost vândut la o licitaţie din Beijing cu 4,2 milioane de euro,dar şi "Warm Breeze in the Jade Pavilion" (foto 2), adjudecatpentru 1,2 milioane de euro la Şanhai.

Postum, Chifei îşi urmează neabătut ascensiunea: în 2009,tabourile sale (între care s-a desprins "Thinking of History at MySpace", cu 3,8 milioane de euro, foto 3), în 21 de licitări, auînsemnat 6,6 milioane euro, în 2010, cifra generată de vânzări afost de 8,8 milioane de euro (cu doar 14 lovituri de ciocan).Lucrul a devenit posibil graţie unei sesiuni excepţionale laChristie's Hong Kong (29 mai 2010), unde "Cvartetul său de coarde"(foto 4) a dezlănţuit una dintre cele mai memorabile licitaţii şimai înverşunate lupte înregistrate vreodată de faimoasa casă.Învingătorul a scos din buzunar nici mai mult nici mai puţin decât5,6 milioane de euro (de zece ori mai mult decât se estima). Adicăcea mai importantă adjudecare, în ultimul secol, pentru o piesăcontemporană de pictură chineză. Şi, în acelaşi timp, cel mai scumptablou contemporan vândut în 2010. Un an, cum spuneam, care aconsemnat resuscitarea definitivă a pieţei de artăinternaţionale.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO