Ziarul de Duminică

Romeo si Julieta din Israel

Romeo si Julieta din Israel
13.06.2008, 00:22 21

Sub genericul "Israel - 60", am putut vedea in Capitala si o remarcabila productie coregrafica gazduita de Opera Nationala, o lucrare celebra a repertoriului international care nu se afla in repertoriul bucurestean: Romeo si Julieta de Prokofiev.

Asadar, curiozitatea de a vedea pe viu Baletul National Israelian a fost dublata de placerea de a urmari o alta versiune a baletului Romeo si Julieta de Prokofiev, care - indraznesc sa spun cu riscul de a contrazice clasamentele oficiale - ramane, dupa Lacul lebedelor, unul dintre cele mai iubite balete clasice.
Reluarea acestei productii, a carei premiera a avut loc in anul 1991, a marcat in toamna anului 2007 deschiderea celei de-a 40-a stagiuni a baletului israelian. Tragica poveste shakespeareana este transpusa coregrafic de Berta Iampolsky, care a fost, in 1967, fondatoarea Baletului Israelian, alaturi de Hilel Markman. Cei doi continua sa fie directorii artistici ai acestei unice companii profesioniste de balet din Israel care aduce in spectacolele sale marile titluri clasice si neoclasice din repertoriul international. De la primul spectacol, prezentat in urma cu 40 de ani in sala cinematografului Rina din Hulon, si pana la momentul in care, in vara anului 2004, dupa 37 de ani de la infiintare, institutia si-a deschis propriul sediu in TelAviv, evolutia nu a fost usoara. La ora actuala, in studiourile teatrului se desfasoara si activitatea Centrului de Balet Clasic, scoala oficiala a baletului israelian.
Repertoriul variat al companiei, bazat pe numeroase lucrari ale lui Georges Balanchine (precum Concerto barocco, Square dance, La valse, The four temperaments si Simphony in C), este imbogatit in permanenta de lucrarile Bertei Iampolsky, care, pe parcursul celor patru decenii de activitate artistica, a creat peste 30 de piese originale pentru baletul israelian. In paralel sunt prezentate si lucrari ale coregrafilor Christian Spuck, Krzysztof Pastor, Rudi van Danzic, Jan Linkens, Lar Lubovitch, Vincente Nebrada, Robert North, Antonio Gomez, unii dintre acestia creand piese originale pentru Baletul National Israelian, precum Fantaisies symphoniques si Bach divisions.
In prezent, compania este compusa din dansatori israelieni, din dansatori de provenienta rusa stabiliti in Israel si din diversi dansatori straini selectionati pe baza de auditie, iar ca formula de lucru, isi prezinta spectacolele la Tel Aviv, dar si in principalele orase din Israel, unul dintre scopurile sale de baza fiind acela de a atrage si educa tanara generatie in spiritul cunoasterii si aprecierii baletului clasic.
Vazand productia Baletului National Israelian cu Romeo si Julieta, plina de culoare, remarcabilele decoruri si costume fiind semnate de Lidia Pinkus Gany, am inteles de ce ne aflam in fata unui real succes de public. Ansamblurile se succed firesc, fara expuneri de virtuozitate excesiva, dar cu o evidenta preocupare pentru comunicarea cu publicul, iar evolutiile solistice exceleaza prin caldura expresiei, ca in cazul protagonistilor Romeo - Lyudvik Ispiryan - si Julieta - Anna Kostanyan, sau prin spirit, in cazul rolului Mercutio, sustinut cu stralucire de Roman Khamitov.
O lectie de normalitate a nivelului pe care il poate avea arta coregrafica intr-o tara cu o traditie nu foarte indelungata, prezenta Baletului National Israelian la Bucuresti ne pune iarasi pe ganduri in privinta prezentului si viitorului baletului romanesc. Chiar daca ultima premiera coregrafica a Operei bucurestene a fost un succes, pentru o stralucire reala este nevoie de mai mult.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO