Analiză

Adrenalina si divertismentul vand cel mai bine ofertele turistice din aceasta vara

08.04.2005, 19:08 43

Dupa ce anul trecut au fost la mare cautare sejururile in statiuni calde, oferta turistica din acest an a agentiilor de turism are in prim-plan turismul de aventura si divertisment.

Croaziere pe vase de lux, circuite cu motoclicleta in desert sau sarituri cu parapanta la Vatra Dornei se numara printre ofertele aflate in premiera la Targul National de Turism, care se desfasoara zilele acestea la Romexpo Bucuresti.

"Cererea pentru croaziere pe vase de lux este mult mai mare in Romania decat in tarile vecine cum ar fi Ungaria, Polonia sau Cehia. In cinci luni am vandut circa 200 de croaziere pe vase de lux in Romania, in timp ce in Polonia

intr-un an am vandut numai 27", a afirmat Dorin Popescu, director general si partener al agentiei de turism Flumen Viaggi International, cu capital romano-italian, infiintata la inceputul anului 2004.

Agentia are ca actionar majoritar tour-operatorul italian Flumen Viaggi, cu filiale si in Polonia, Ungaria si Cehia.



Cu motocicleta in desert

Firma a inceput sa vanda pentru clientii din Romania circuite cu motocicleta in desert, produs turistic pe care intentioneaza sa-l promoveze mai puternic anul acesta.

"Apetitul turistilor romani pentru excursii inedite este din ce in ce mai mare. Anul trecut am avut in jur de 50 de clienti, dar mizam pe un numar mult mai mare anul acesta", a spus Popescu.

Un astfel de pachet turistic de motociclism in desert costa in jur de 1.500 de euro.

Agentia, care are sediul in Bistrita, a realizat anul trecut vanzari de 500.000 de euro, iar pentru acest an si-a propus sa depaseasca pragul de un milion de euro.

Nisa turismului de aventura a inceput sa fie exploatata si de firme romanesti. "Suntem pe piata din anul 2000 si cererea creste an de an, mai ales din partea companiilor multinationale din Romania, care aleg aceasta forma de distractie pentru angajatii lor", afirma Craciun Todasca, manager la firma Romanian Rafting, care se ocupa cu organizarea de sporturi extreme in Vatra Dornei.



Team-building cu parapanta

Oferta firmei include river rafting (coborari cu barca pneumatica pe rauri repezi de munte), zbor cu parapanta si mountain biking (circuite montane cu bicicleta).

"Desi programele se desfasoara in Vatra Dornei, peste 90% dintre clientii nostri sunt din Bucuresti, iar o mare parte sunt angajati ai companiilor multinationale, care merg sa faca traininguri si team building. Printre clientii pe care

i-am avut se numara companii multinationale mari, cum ar fi

McDonald''s, Interbrew sau Rompetrol", spune Todasca.

Tariful pentru o coborare cu barca pneumatica este de 700.000 de lei de persoana, iar cu parapanta intre 500.000 si 1.500.000 de lei.

Ofertele turistice clasice pentru sezonul de vara 2005 au in centru destinatiile care au fost in voga si anul trecut - Spania, Grecia, Turcia. Pe langa aceste destinatii, care datorita curselor charter, au preturi mai reduse (intre 200 de euro si 500 de euro), agentiile promoveaza in continuare si circuite inedite in India, Cuba sau tarile scandinave, care au preturi intre 1.000 si 2.000 de euro.

Anul 2005 va aduce o crestere a numarului de curse charter, dar si o majorare usoara a pretului mediu al pachetelor turistice, datorata in principal scumpirii combustibilului.



Toata lumea in vacanta cu avionul

"Cea mai mare parte a clientilor solicita sejururi si transport cu avionul, mai ales ca introducerea charterelor face ca pretul unui pachet turistic cu avionul sa fie similar ca pret cu unul in care transportul se face cu autocarul", a afirmat Cosmina Vladu, director de relatii publice la agentia de turism Prestige Tours.

Principalele destinatii catre care vor fi organizate curse charter (cu avioane inchiriate) sunt Spania (Malaga, Mallorca, Barcelona), Grecia (Creta, Rhodos), Turcia (Antalya, Kusadasi) si Italia (Rimini).

Agentia va organiza sapte zboruri charter anul acesta dintre care trei destinatii in Turcia, doua in Spania si una in Grecia.

In cazul curselor cu avioane inchiriate, pretul transportului este cu circa 40% mai redus decat in cazul unei curse regulate.

"Numarul de curse charter este mic in comparatie cu cererea, iar promovarea acestora este insuficienta", considera Cristian Mihai Balcescu, directorul general al agentiei de turism CMB Travel din Bucuresti.

El spune ca una dintre cele mai cerute destinatii in aceasta vara va fi Spania, care ofera atat posibilitati de relaxare pe coasta de sud, cat si de turism cultural in Barcelona.

"Preturile pentru destinatiile externe au crescut usor anul acesta si aceasta se datoreaza in principal scumpirii combustibilului la nivel global, care a majorat preturile la transportul cu avionul", a mai spus Balcescu.

Pentru piata romaneasca, cresterea in termeni reali este neutralizata insa de deprecierea euro fata de leu, care face ca preturile in lei sa fie mai mici decat cele de anul trecut.

Potrivit ofertelor agentiilor de turism, in cazul vacantelor externe, preturile pornesc de la 200 de euro pentru o saptamana la un hotel de doua stele in Turcia. Un sejur la un hotel de trei stele in Grecia, Turcia sau Spania costa intre 300 de euro si 450 de euro, pret care include si cursa charter.



Litoralul, mai scump cu 10%

O vacanta pe litoralul romanesc va costa in aceasta vara, in lei, cu circa 10% mai mult fata de anul trecut.

"Majorarile de preturi de pe litoral acopera rata inflatiei. In cazul pachetelor turistice in strainatate, agentiile au pastrat in mare parte tarifele in euro de anul trecut, dar, tinand cont de deprecierea monedei europene fata de leu, aceste lucru inseamna o scadere a preturilor in lei", a declarat Lucia Morariu, presedintele Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism (ANAT).

Hotelurile de 2-3 stele din Mamaia au preturi cuprinse intre 1,5 milioane si 5,5 milioane de lei (40 - 150 de euro), pentru sase sau sapte nopti de cazare cu mic dejun. In Neptun, tarifele se mentin in jurul valorii de 2-3,5 milioane de lei (60-100 de euro) la unitatile de doua stele, la fel ca si in cazul hotelurilor din Eforie Nord.

O mare parte din agentiile de turism vor promova anul acesta mult mai puternic ofertele turistice pe litoralul romanesc.

Pentru a creste vanzarile de turism intern, agentia Eximtur din Cluj a lansat un site de rezervari online a camerelor la hotelurile de pe litoral, iar agentia Eurolines Nova Touring a lansat un program de rezervari timpurii, prin care acorda discounturi clientilor care-si fac rezervarea cu o anumita perioada de timp inaintea excursiei.

Targul National de Turism (TNT) se desfasoara in perioada 7-10 aprilie la Romexpo, la editia din acest an participand 291 de firme, din care 39 straine.

Autoritatea Nationala pentru Turism (ANT) a anuntat lansarea cu ocazia targului a doua programe speciale, destinate promovarii si informarii. Primul se refera la crearea unor curse de autobuze destinate vizitarii anumitor orase turistice, iar al doilea la deschiderea de centre de informare.

Prezent la deschiderea oficiala a targului, presedintele Autoritatii Nationale pentru Turism (ANT), Marius Crivtonencu, a afirmat ca agentiile de turism si hotelurile trebuie sa tina cont si de concurenta externa atunci cand stabilesc preturile.

Referindu-se la raportul dintre tarifele la vacantele externe si cele interne, Crivtonencu a precizat ca nu crede ca un sejur in Romania este mai scump decat unul in strainatate. "Daca tinem cont si de cheltuielile din afara pachetului propriu-zis, vom descoperi ca la noi e mai ieftin", a mai spus presedintele ANT.



La rulota, mai ieftin ca la hotel

EdiTia din acest an a Targului de Turism include o componenta destinata sportului si turismului de agrement. Printre expozanti se numara firme care comercializeaza ambarcatiuni cu motor, rulote sau care amenajeaza terenuri de sport sau sali de fitness.

"Excursiile cu rulota nu au fost foarte populare pana acum in Romania, insa cu cat romanii calatoresc mai mult in strainatate adopta si ei o parte din stilul de viata occidental", spune Kosa Janos, director general al firmei unguresti Xcar, care are ca obiect de activitate comertul si inchirierea de rulote si care este pentru prima data prezenta la acest targ.

O rulota in care pot incapea pana la sase persoane costa intre 36.000 de euro si 58.000 de euro, iar inchirierea acesteia este de maxim 120 de euro pe zi. "In Romania piata este la inceput de drum si am venit la Targ pentru ca stim ca va creste asa cum s-a intamplat si in Ungaria. Daca cererea va fi asa cum ne asteptam, vom infiinta imediat o reprezentanta in Romania", a spus directorul firmei.

Si pentru agentiile de turism, cererea pentru excursii in care transportul se face cu masina personala este in crestere.

"Calatoriile cu automobilul prin Europa sunt foarte solicitate, dar sunt si foarte costisitoare pentru agentie, pentru ca organizarea unui astfel de traseu necesita personal foarte calificat", a spus Cristian Balcescu de la CMB Travel, agentie care are in oferta si astfel de programe.

O alta piata care se dezvolta o data cu schimbarea stilului de viata este cea a ambarcatiunilor cu motor. "Piata de ambarcatiuni este in crestere, insa accizele foarte ridicate, de 30%-50%, franeaza achizitiile", a spus Robert Amrozie, director de vanzari la firma Neptun Yacht din Bucuresti.

Firma comercializeaza ambarcatiuni fabricate in Italia, Germania si Polonia, din care o parte sunt expuse la Targul de Turism. Preturile variaza de la 30.000 de euro pentru o barca de 6 metri, pana la 12 mil. euro, pentru un iaht.

georgiana.stavarache@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO