Analiză

Apropierea de UE urca piata curieratului la 130 mil. euro

13.04.2006, 00:00 29

Piata curieratului rapid din Romania a crescut cu 30% in fiecare din ultimii ani, ajungand la 100 de milioane de euro in 2005. Ritmul de crestere va continua si in urmatorii doi ani, pe fondul intensificarii activitatii de curierat international ca urmare a integrarii in UE.

"Estimarile noastre duc catre o cifra de afaceri a pietei de 130 milioane de euro in 2006. Curieratul este un indicator relevant pentru dezvoltarea economiei, avand o rata de crestere mult peste cea a economiei pe ansamblu", a declarat Octavian Badescu, secretar general al Asociatiei Operatorilor de Curierat din Romania (AOCR).

In opinia lui Badescu, principalii factori care vor determina continuarea ritmului de crestere de 30% sunt: dezvoltarea companiilor existente pe piata si implicit externalizarea serviciilor de curierat, impreuna cu infiintarea de noi companii romanesti si straine.

"O alta sursa de crestere ar fi fostii clienti ai Postei Romane, ca urmare a maririi preturilor la serviciile de curierat rapid", a explicat Badescu. Reprezentantii Postei Romane nu au facut nici un comentariu pana la inchiderea editiei.

Secretarul AOCR considera ca tendinta de crestere inregistrata de piata de curierat va continua, in special pe curierat rapid international, unde se va accentua dupa aderarea Romaniei la UE.

"Disparitia barierelor vamale va determina o tendinta de crestere accentuata a curieratului international si tind sa cred ca preturile vor scadea pe aceasta forma de curierat", a spus Badescu

Jucatorii din piata confirma ipoteza. Operatorul de curierat rapid international TNT estimeaza ca anul acesta va inregistra o cifra de afaceri de 26 de milioane de euro. "Ne asteptam ca anul acesta sa obtinem un ritm de crestere de 30%, superior celui de 14% realizat in 2005, tinand cont ca ne aflam in etapa premergatoare aderarii la UE. Etapa ce va marca un varf pe piata curieratului national si international", a declarat Bogdan Enache, country manager - TNT.

De aceeasi parere este si Alexandru Gheorghe, directorul comercial al DHL International Romania, a carui companie a inregistrat in 2005 o cifra de afaceri de 18 milioane de euro.

"Anul trecut am inregistrat o crestere cu 35% a cifrei de afaceri. Factorii care au contribuit la aceasta crestere sunt reprezentati in principal de investitiile masive facute in infrastructura, precum si de strategia abordata de companie la nivel global de a ne transforma dintr-un furnizor de servicii de curierat intr-unul de solutii logistice complexe si a deveni capabili sa furnizam clientilor nostri dintr-o singura sursa o paleta variata de servicii."

Si reprezentantii Trans Courier Service (UPS) apreciau anterior ca trendul ascendent al pietei autohtone de curierat international se va intensifica odata cu integrarea in UE. Asteptarile legate de piata se regasesc si in previziunile de crestere cu 30% a cifrei de afaceri a companiei pentru anul aceasta, pana la la 6 milioane de euro.

Potentialul de crestere al pietei curieratului international inainte si dupa aderare a fost remarcat si de Cargus. Augustin Plesa, presedintele Cargus, declara anul trecut ca joint-venture-ul realizat impreuna cu turcii de la GeoPost Yurtici Kargo le va aduce o cota de 10% pe piata curieratului international.

Cargus a inregistrat o cifra de afaceri de 15,3 milioane de euro in 2005, in crestere cu 80% fata de anul anterior. In opinia oficialilor Cargus, infiintarea acestui joint-venture nu numai ca nu va afecta cota de piata a companiei pe curierat intern, dar va si creste cifra de afaceri cu 80% in 2006.

Badescu considera ca principalul motiv pentru care companiile specializate pe curierat intern fac curierat international este dorinta de a oferi o paleta cat mai larga de servicii.

"Nu poti spune ca odata cu aderarea Romaniei la UE companiile de pe curierat national se vor concentra pe international, deoarece volumul trimiterilor pe national este mult mai mare. Dar este posibil ca acestia sa-si extinda rutele in afara granitelor. De exemplu, unele din masinile lor nu vor mai merge pana la Baia Mare, ci se vor extinde pana la Budapesta", a apreciat Badescu.

Daca ceilalti curieri mizeaza pe o crestere a volumului de trimiteri inspre/dinspre Europa de Vest, odata cu intrarea Romaniei in UE, reprezentantii Fan Courier s-au orientat catre furnizarea de servicii de curierat catre tarile vecine.

Cu o cifra de afaceri de 14 milioane de euro in 2005, Fan Courier ofera servicii de curierat extern in Bulgaria, Turcia, Macedonia si Grecia, prin intermeidul unei firme specializate.

"Transbalkan este un proiect prin care am incercat sa oferim clinetilor ce activeaza in zona balcanica o alternativa la serviciile si la preturile existente. Cresterea activitatii acestei firme a fost de 80% anul trecut si estimam ca in 2006 aceasta sa fie la fel", a declarat Marius Ivan, director de vanzari la Fan Courier Service.

Reprezentantul AOCR considera ca piata curieratului rapid din Romania se imparte in trei segmente: Bucuresti, national si international.

"Piata de curierat in 2005 a fost undeva la 100 de milioane de euro, fara afacerile Postei Romane deoarece aceasta nu are o prezenta importanta pe curierat rapid. 50 de milioane de euro au reprezentat-o afacerile din curierat international impartite intre TNT, DHL, UPS si FedEx, peste 40 de milioane de euro curieratul national reprezentat in principal de Cargus si Fan Courier, iar cel din Bucuresti se situeaza undeva la 5% din piata", crede oficialul AOCR.

El atrage atentia insa asupra diferentei dintre cifra de afaceri si volumul trimiterilor companiilor de curierat rapid.

"Daca tinem cont de volumul trimiterilor, ponderile se schimba. Iar diferenta dintre valoarea cifrei de afaceri apare din incasarea medie pe trimitere care este de 2 euro in Bucuresti, de 10 euro pe curierat national si 30 euro pe international."

O alta tendinta manifestata pe piata curieratului rapid din Romania este, in opinia secretarului general al AOCR, scaderea preturilor in valoare nominala.

"Intensificarea concurentei si existenta unor operatori care practica preturi de dumping au determinat scaderea preturilor in valoare nominala si implicit a marjei de profit. Aceasta situatie se va intoarce intr-un final impotriva clientilor, pentru ca nu vom avea resurse suficiente ca sa ne dezvoltam."

Ca urmare a maturizarii pietei si implicit a principalilor jucatori de pe piata, tarifele practicate de acestia s-au egalizat. Calitatea ser-viciilor este, in opinia lui Badescu, principalul criteriu care diferentiaza operatorii de curierat rapid pe piata.

"Acum argumentul principal devine calitatea serviciilor, dar pentru asta companiile de curierat au nevoie de bani pentru investiti in infrastructura. Treptat se va menifesta si o usoara crestere a preturilor pentru ca acestea sa supravietuiasca pe piata." Companiile de curierat rapid de pe piata romaneasca investesc intens pentru imbunatatirea infrastructurii existente, dar si pentru a valorifica potentialul de crestere al pietei curieratului.

In acest sens, cei de la DHL intentioneaza sa investeasca anul acesta peste 1,3 milioane de euro in achizitionarea de masini noi si inlocuirea celor existente, dezvoltarea unui terminal destinat serviciilor de transport rutier in regim de grupaj, operarea unei noi aeronave si in dezvoltarea infrastructurii la nivel national.

"Capacitatea de transport a inregistrat la nivelul anului 2005 o crestere de 20% fata de anul precedent. Urmand ca anul 2006 sa aduca o accelerare a acestui ritm de crestere si va face ca parcul nostru sa numere pana la sfarsitul anului peste 180 de autovehicule", a explicat Gheorghe. DHL intentioneaza ca in acest an sa achizitioneze 104 vehicule de transport marfa. "Dorinta noastra este ca prin aceasta extindere sa ne pozitionam ca un furnizor de servicii integrate de logistica", a adaugat el.

Serviciile integrate de logistica sunt o prioritate atat pentru DHL, cat si pentru celalalt operator de pe piata de curierat international, TNT.

"Si in acest an vom continua sa investim in capacitatile operationale ale companiei, pentru a ne adapta cat mai bine cerintelor pietei", a spus Enache.

Cu un numar de 20 de oficii la nivel national, 388 de angajati si un parc auto de 170 de autovehicule, TNT a alocat un buget de 1,7 milioane de euro investitiilor pentru acest an, nivel asemanator cu cel din 2005.

Daca TNT si DHL si-au stabilit bugetele de investitii pentru acest an, investitiile UPS sunt conditionate de raspunsul Comisiei Europene in ceea ce priveste integrarea Romaniei in UE. Oficialii UPS declarau la inceputul acestui an ca isi vor mari capacitatea de transport cu 50% in functie de acest raspuns.

O alta companie care investeste masiv in infrastructura este operatorul de curierat intern Cargus. Acesta deruleaza un plan de investitii de 10 milioane de euro, din care 3,5 milioane de euro in depozite si 7 milioane de euro in autovehicule, ca urmare a lansarii serviciilor de curierat rapid extern prin GeoPost Cargus. Anul trecut, flota auto a acestuia a crescut cu 250 de autoturisme usoare si 50 grele achizitionate prin contracte de leasing, ajungand astfel la un numar total de peste 600 de vehicule.

Dupa ce au investit anul trecut 4 milioane de euro, si Fan Courier continua sa investeasca mai multe milioane de euro in dezvoltarea infrastructurii.

"Cresterea calitatii serviciului duce la marirea numarului de expeditii zilnice. Odata cu aceasta dezvoltare, noi vom investi foarte mult in cel mai important departament specific activitatii noastre: parcul auto, dar si in dezvoltarea retelei Fan (deschiderea de noi agentii in tara, amenajarea celor existente cu masini de cartat, benzi transportatoare, scanere)", explica Ivan.

Chiar daca este in crestere, piata locala de curierat rapid mai are pana sa ajunga la nivelul din celelalte tari membre ale UE. "Piata curieratului ungara s-a situat in 2005 la 150 de milioane de euro, cu 50% mai mult decat cea din Romania, in conditiile in care Ungaria are jumatate din populatia tarii noastre. Probabil ca in 6-7 ani curieratul rapid din Romania va ajunge la nivelul Ungariei de astazi", considera reprezentantul AOCR. lavinia.marin@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO