Analiză

Cine a renuntat azi la o inghetata nu cumpara maine doua

31.08.2004, 00:00 275

Aproape de incheierea sezonului, producatorii de inghetata trag linie si aduna: incasari cu  30% mai mici fata de sezonul trecut, din cauza vremii racoroase si a ploilor, care au redus considerabil consumul.
Desi date pentru intreaga piata nu sunt disponibile, declaratiile principalilor jucatori de pe piata indica o scadere.
"Sezonul a fost mai slab, deoarece a plouat mult si a fost si frig, in iulie mai ales, si la inceputul lui august. Vanzarile firmelor mici sau a celor care produc doar "impulsuri" (inghetata pentru consum pe loc - n.red) au scazut cu 30 pana la 50%. Vanzarile firmelor mari, care sunt prezente in lanturile de key accounts (retele comerciale - n.red.) si in magazine au compensat vanzarile stradale cu vanzarile in magazine si respectiv cele de inghetata tip impuls cu portii familiale, a spus Florin Rosescu, directorul general al producatorului Kubo Ice Crem din Piatra Neamt.
Kubo Icecream, producatorul inghetatei Amicii, isi propusese pentru acest an o cifra de afaceri de 3,7 milioane de euro, in crestere cu circa 12% fata de anul trecut, insa nu a reusit decat o stagnare. "Cantitativ am vandut ca in anul 2003. Evident, un sezon normal ar fi insemnat o crestere cu 10-15%", a mai spus Rosescu.
Reprezentantii Betty & Criss Prod din Suceava, care detin marca de inghetata Betty Ice, spun ca piata a scazut anul acesta si ca scaderile sunt irecuperabile.
"A fost un sezon slab din cauza vremii nefavorabile. Vanzarile anuale cred ca vor fi de 60-70% din valoarea celor de anul trecut.  Scaderile nu mai pot fi recuperate, oricat de cald ar fi in septembrie, pentru ca daca un consumator nu a cumparat inghetata intr-o zi din august nu inseamna ca va cumpara doua in septembrie", directorul general al companiei Betty & Criss Prod.
El spune ca in cazul companiei pe care o conduce cifra de afaceri anuala este in crestere, dar aceasta datorita investitiilor realizate in cursul acestui an, care au constat in cresterea capacitatii de productie cu circa 40%.
"Vanzarile au crescut din cauza investitiilor realizate, dar daca ar fi fost un sezon normal, cresterea ar fi fost mult mai mare", a adaugat Armenean.
Altii sunt mai optimisti. "Speram ca ne vom atinge targetul pentru cifra de afaceri anuala, avand in vedere prognoza meteo optimista pana la sfarsitul lunii septembrie", Rosescu de la Kubo.
"Pana in momentul de fata este evident ca anul acesta a fost unul dificil si plin de provocari pentru industria inghetatei. Avand in vedere ca acest produs este considerat ca fiind unul de sezon, consumul de inghetata este legat de conditiile meteorologice. Am avut parte de un inceput de sezon mai putin dinamic; in lunile mai si iunie s-au inregistrat temperaturi destul de scazute, dupa care a urmat o perioada cu temperaturi ridicate", a declarat Dimitris Giannakopoulos, directorul general Delta Romania. Delta Romania anunta la inceputul acestui an ca si-a propus pentru acest an vanzari de peste 15 milioane de euro.
Diminuarea consumului de inghetata a antrenat scaderi si in alte industrii, cum ar fi materiile prime sau ambalajele.
"Livrarile de ambalaje pentru companiile de inghetata au scazut numeric cu circa 20% ca urmare a cererii mai mici din partea clientilor, care au redus productia din cauza vremii nefavorabile. In ceea ce priveste cifra de afaceri, noi am compensat aceste scaderi prin dezvoltarea unor ambalaje noi cu o valoare adaugata mai mare, ambalajele etichetate prin injectie. Pana anul trecut singurii clienti pentru acest tip de ambalaje erau Delta si Betty & Criss Prod, insa de anul acesta avem noi clienti precum Napolact, Dumalex, Prodlacta, Kubo", a spus Lucian Ocos, director comercial la Greiner Romania, unul dintre principalii jucatori din Romania pe piata de ambalaje.



Inghetata - desert sau racoritoare?
Estimata la circa 40 de milioane de euro pe an, piata inghetatei din Romania este mica si total atipica.
Principala cauza nu este atat puterea de cumparare redusa a romanilor cat rolul pe care il dau acestia inghetatei in alimentatie. In timp ce in Occident, inghetata este vazuta ca un desert si este consumata pe toata perioada anului, inclusiv iarna, in Romania este perceputa ca o racoritoare si este consumata cu preponderenta vara, in zilele calduroase. De aici sezonalitatea foarte ridicata care ingreuneaza afacerea. Numarul de salariati fluctueaza foarte puternic intre lunile de vara si cele de iarna, iar vanzarile sunt foarte sensibile la conditiile de tempertaura din sezon.
Cantitatea de inghetata consumata anual in Romania este de circa 20.000 de tone, ceea ce inseamna sub 1 kilogram pe cap de locuitor, printre cele mai reduse din Europa. In alte tari din Europa Centrala si de est se ridica la circa 4-7 kilograme, iar in Europa Occidentala ajungfe si la 14 kilograme pe cap de locuitor.
Cel mai mare jucator, cu o cota de piata de circa 40% este Delta Romania, din Bucuresti, companie cu capital elen. Delta este dealtfel si singura companie straina de pe aceasta piata, restul producatorilor fiind locali.
Potrivit datelor furnizate de companie, Delta detine o fabrica de inghetata in Bucuresti, cu o capacitate de productie annuala de 7.000 de tone, 110 angajati permanenti si 300 de angajati sezonieri. In total, compania Delta Romania are 350 de angajati cu contract permanent si 300 de angajati sezonieri.
In cazul Kubo, actionarii sunt trei persoane fizice romane, Florin Rosescu, Vasile Mancas si Constantin Brau-Ros. Fabrica are in prezent 188 de angajati.
Betty & Criss Prod este detinuta in proportie 100% de Vasile Armenean, de origine romana dar cu cetatenie austriaca. Infiintata in 1994, in urma unei investitii greenfield compania are la ora actuala peste 250 de angajati si o capacitate de productie de 4.000 de tone pe an, potrivit datelor furnizate de companie.
Alti jucatori importanti sunt Prodlacta si Napolact, care a fost cumparat recent de grupul olandez Friesland.



Distributie si desfacere: parerile sunt impartite
Pozitiile jucatorilor sunt impartite vizavi de desfacere. In timp ce Delta si Kubo mizeaza pe canelele de vanzare moderne - hiper si super marketuri, cei de la Betty spun ca cel mai important canal de vanzari ramane tot comertul traditional.
"In ceea ce priveste comportamentul consumatorilor la cumpararea inghetatei, se poate observa, ca tendinta generala, o orientare spre supermaket-uri, care sunt preferate punctelor de vanzare de pe strada", afirmat Dimitris Giannakopoulos, directorul general Delta Romania.
"Daca analizam statisticile, constatam ca 85% din vanzari se realizeaza prin magazinele mici, in timp ce retelele mari de magazine mari detin numai 15%. Din acest motiv noi ne concentram pe primul canal de distributie", a spus Armenean de la Betty Ice. Compania negociaza insa acum si intrarea in hipermarketurile Cora si Carrefour.
"Distributia reprezinta un domeniu unde ne putem astepta in viitor la o crestere a concurentei", a daugat Giannakopoulos de la Delta. Dealtfel, principalul obiectiv pentru anul acesta al companiei este incorporarea a circa 22 de companii independente de distributie de inghetata.
Betty & Criss Prod are distribuitori proprii, in timp ce Kubo lucreaza cu 11 centre de distributie in toata tara, iar pentru retelele de super si hipermarketuri (key accounts) livreaza direct de la depozitul din Piatra Neamt.
Deasemenea, pe canalul HoReCa (Hoteluri, Restaurante, Catering) se asteapta o crestere puternica a concurentei. "Am accelerat vanzarile pe acest segment in ultima perioada si cred ca batalia va fi din ce in ce mai mare pe acest segment", a mai spus Armenean de la Betty & Criss Prod.



Investitii de zeci de milioane la orizont
Delta are o fabrica in Bucuresti in care a investit pana acum peste 40 de milioane de euro, pentru acest an fiind in derulare noi investitii de 7 milioane de euro, in infrastructura. Kubo a anuntat ca investeste in noi spatii de depozitare la Constanta si ulterior in Bucuresti si Piatra Neamt. Deasemenea producatorul de inghetata intentioneaza sa investeasca in extinderea capacitatilor de productie si sa intre pe segmentele de paste de fructe si toppinguri.
Betty & Criss Prod a demarat anul acesta o investitie de 5 milioane de euro in contructia unei noi fabrici de inghetata la Suceava, fabrica ce va avea o suprafata construita de circa 5.000 de metri patrati.
Totodata, companiile si-au diversificat anul acesta portofoliul de produse. "Pentru sezonul de anul acesta compania Delta a lansat 5 noi, precum si noi arome pentru produsele deja existente. Per total, portofoliul Delta cuprinde 67 de produse si 25 de marci. In ceea ce priveste activitatile de promovare, ne-am concentrat asupra promovarii la punctele de vanzare, deoarece decizia de a cumpara este in mare masura determinata de dorinta spontana", a spus Giannakopoulos de la Delta.
Kubo a lansat de asemenea sase noi produse, printre care sandwich-uri de inghetata si torturi. Napolact a derulat campanii de promovare pe litoral.



Gigantii s-au ars o data
Unii reprezentanti din industrie spun insa ca de acum inainte batalia intre jucatorii locali se da pentru a atrage un investitor global strategic. Investitorii mari sunt mai prudenti dupa o prima experienta esuata pe piata romaneasca.
Fiind foarte diferita de pietele occidentale, piata romaneasca de inghetata a creat surprize marilor jucatori internationali, care nu au intarziat insa sa-si lanseze marcile de renume. Insa le-au retras la fel de repede.
Cu logistica si experienta de sute de ani, marii jucatori globali, cum ar fi Unilever (Algida), Nestle (Scholler), Masterfoods (Mars) si-au retras pe rand marcile de pe piata.
Spre exemplu, grupul american de bunuri de larg consum Unilever a lansat pentru cativa ani in Romania marca Algida, care a fost retrasa ulterior de pe piata. La fel si Masterfoods cu inghetata Mars.
Singurul producator strain este la ora actuala a ramas Delta Romania. Actionarii companiei sunt Delta International Holdings SA din Grecia, cu 75% din actiuni, si fondul de investitii Global Finance, care a devenit actionar in 1996. Restul sunt companii locale.
Singura marca internationala care se gaseste acum pe piata - din import insa - este inghetata Scholler, marca a gigantului international Nestle, care este importata si distribuita de o firma din Arad.
Scholler este un alt exemplu de esec pe piata inghetatei din Romania. Dupa ce si-a deschis o filiala in Romania, in 1998, producatorul ungar de inghetata Scholler (marcile Scholler si Movenpick) a inchis afacerea directa in 2000, dupa care firma Impex Bock a devenit distribuitor exclusiv al produselor sale. Ulterior Scholler a fost cumparat de Nestle, cea mai mare companie alimentara din lume.
Cum piata incepe sa evolueze, inghetata intra din nou in vizorul grupurilor internationale.
Paul Nuber, directorul Nestle Romania, a declarat in cursul acestui an ca prospecteaza mai multe domenii printre care si inghetata. Nestle a cumparat in 2002 fabrica de napolitane Joe de la Timisoara si nu este exclus sa faca aceeasi manevra si pe piata inghetatei.



Originea inghetatei
Inghetata isi are originea in Italia, inventia acestia fiind atribuita lui Fernando Buontalenti, un arhitect florentin din anii 1.500. Raspandirea acesteia in restul Europei, incepand cu Franta, este atribuita unui alte persoane originare din Italia - Catarina de Medici. Inghetata asa cum este cunoscuta astazi, adica imbogatita cu crema si ou, a cunoscut o explozie in ultimii zece ani in ceea ce priveste numarul de arome. Cea mai recenta aroma si probabil cea mai ciudata, in afara de inghetata cu usturoi, este cea cu branza parmezan.
georgiana.stavarache@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO