Analiză

Clujul, Timisoara si Brasovul au fost ocolite de expansiunea retailului modern. Orasele cu mai putin de 300.000 de locuitori, principala tinta

Clujul, Timisoara si Brasovul au fost ocolite de expansiunea retailului modern. Orasele cu mai putin de 300.000 de locuitori, principala tinta
05.01.2009, 17:26 159

Anul 2008 a fost unul in care retailerii internationali din sectorul alimentar si-au orientat expansiunea preponderent catre orasele cu mai putin de 300.000 de locuitori, slab acoperite de formele de comert modern.

Astfel, Braila, Pitesti, Suceava si Oradea au fost anul trecut orasele cu cea mai mare crestere a stocului de supermarketuri si hipermarketuri. Ele insa nu au devansat Capitala, unde au fost inaugurate in 2008 trei hipermarketuri si 8 supermarketuri, dintre care trei unitati cu politica de discount, cu o suprafata de vanzare cumulata de aproape 32.000 de metri patrati.
La polul opus s-au aflat orasele Cluj-Napoca, Timisoara, Brasov si Constanta, care anul trecut au fost ocolite de expansiunea marilor retele de magazine alimentare. Toate cele patru orase erau in urma cu aproximativ 6 luni in fruntea clasamentului oraselor cu cel mai mare stoc de supermarketuri pe cap de locuitor (incluzand toate formele de comert modern alimentar), potrivit datelor centralizate de ZF.
In fata intensificarii competitiei in orasele mari, retailerii au gasit strategii noi de dezvoltare, precum diminuarea suprafetelor de vanzare pe unitate sau luarea in vizor a unor orase mai mici.
De exemplu, Carrefour a testat piata in 2007 cu un format mai mic de hipermarket, prin preluarea fostului supermarket Univers'All din centrul Capitalei, iar in 2008 a deschis alte patru unitati de acest tip (cu o suprafata de vanzare de circa 4.000 mp). In Braila, oras cu aproximativ 200.000 de locuitori, retailerul a inaugurat la finele anului trecut a doua unitate a sa, cu o suprafata de 8.000 mp. In acelasi timp, pe masura ce retailul modern din marile centre urbane se apropie de maturitate, operatorii de hipermarketuri coboara tinta de expansiune la orasele cu 100.000 de locuitori.
Cu toate acestea, marile orase din tara, printre care Capitala, raman pe lista retelelor de hipermarketuri, insa pe fondul intensificarii competitiei suprafetele de vanzare se reduc. De exemplu, Carrefour are planificata pentru 2009 inaugurarea unui hipermarket de 4.000 de metri patrati la Constanta, in centrul comercial Trident Plaza, aceasta fiind a doua unitate din oras a retailerului francez. Datorita cresterii fluxului de turisti pe litoralul romanesc, Constanta continua sa atraga investitii ale unor mari retaileri alimentari. Pe langa deschiderea Carrefour, in 2009- 2010 ar putea fi inaugurat in acelasi oras un hipermarket Cora, operatorul avand deja in proprietate terenul pe care se va ridica noul magazin.
La randul sau, Capitala va avea in maxim doi ani alte trei hipermarketuri Carrefour, Real si Cora, fiind posibile si inaugurari ale retelelor Kaufland, Pic si Auchan in acelasi interval de timp.
Georgiana Andrei, retail broker in cadrul companiei de consultanta imobiliara Colliers, crede ca exista pericolul ca anumite orase din tara sa devina supra-saturate din punctul de vedere al stocului de spatii comerciale.
"Cu toate ca la finalul lui 2007 numarul de proiecte noi anuntate parea sa duca la o supra-saturare a pietei de retail in multe orase, numarul proiectelor in constructie si care par sa se incadreze in termenul de livrare anuntat oficial este destul de mic", afirma Andrei.
Tot pe fondul intensificarii competitiei pe piata, in 2008 au fost deschise doua hipermarketuri ale unor retele concurente in acelasi parc de retail, ceea ce a reprezentat o premiera in comertul alimentar din Romania. In ultimul trimestru al anului 2008, Carrefour a inaugurat un magazin in parcul Shopping City din Sibiu, unde activa din 2006 cel mai mare competitor al sau, Real Hypermarket. Mai mult, foarte aproape de cele doua unitati, intr-o zona aflata la marginea orasului Sibiu, este amplasat si un hipermarket al retailerului Kaufland.
Carrefour, Real, Kaufland si Metro sunt in prezent cei mai mari retaileri alimentari activi pe piata din Sibiu, oras care detine un numar de supermarketuri de circa 27.000 mp (suprafata totala de vanzare).
Marile lanturi de magazine alimentare au incheiat anul 2008 cu un numar total de 485-490 de unitati, potrivit datelor centralizate de ZF. Anul trecut, cei mai mari jucatori de pe piata de profil s-au extins in aproximativ 100 de locatii noi, ceea ce reprezinta o crestere de circa 170.000 de metri patrati a stocului de spatii comerciale in retailul alimentar din Romania (suprafata de vanzare).
Cele mai mari retele de magazine dupa suprafetele de vanzare detinute sunt in prezent Metro Cash & Carry, Kaufland, Real Hypermarket, Selgros Cash & Carry si Carrefour, fiecare dintre acestea avand spatii comerciale de peste 100.000 de metri patrati. Aceleasi nume figureaza si in clasamentul celor mai mari retaileri din Romania dupa valoarea vanzarilor.
Per ansamblu, anul 2008 a adus un nou varf al expansiunii comertului alimentar modern in Romania.
Investitiile realizate de marile retele in extindere au trecut de valoarea de 640 mil. euro la finele anului, fata de valoarea de 600 mil. euro inregistrata in 2007, conform datelor centralizate de ZF.
Cel mai mult au investit in extindere, in 2008, operatorii de hipermarketuri Carrefour si Real, cu investitii cumulate de 350 mil. euro la nivelul anului. Lupta dintre cele doua retele ramane stransa - Carrefour numara in prezent 21 de hipermarketuri, in timp ce competitorul sau cel mai important, Real, opereaza 20 de unitati.
De cealalta parte, operatorii de supermarketuri au avut cea mai slaba extindere, valoarea investitiilor cumulate realizate de acestia in 2008 fiind de 35 mil. euro, mult sub valoarea inregistrata de retelele de hipermarketuri (circa 500 mil. euro).
Pe segmentul supermarketurilor, cei mai mari jucatori sunt Billa si Carrefour Express - la nivelul tarii -, iar in Capitala piata de profil este dominata de Mega Image.
La randul lor, retelele de magazine alimentare cu politica de discount si-au pastrat ritmul de dezvoltare in 2008, an in care au deschis tot atatea unitati ca in 2007, prin investitii cumulate de aproximativ 76 mil. euro. Cei mai mari jucatori pe acest segment sunt in prezent retelele germane Plus si Penny Market.
 
500 de magazine in comertul modern
 
Marile lanturi de magazine alimentare au incheiat anul 2008 cu un numar total de 485-490 de unitati, potrivit datelor centralizate de ZF. Anul trecut, cei mai mari jucatori de pe piata de profil s-au extins in aproximativ 100 de locatii noi, ceea ce reprezinta o crestere de circa 170.000 de metri patrati a stocului de spatii comerciale in retailul alimentar din Romania (suprafata de vanzare).
Cele mai mari retele de magazine dupa suprafetele de vanzare detinute sunt in prezent Metro Cash & Carry, Kaufland, Real Hypermarket, Selgros Cash & Carry si Carrefour, fiecare dintre acestea avand spatii comerciale de peste 100.000 de metri patrati. Aceleasi nume figureaza si in clasamentul celor mai mari retaileri din Romania dupa valoarea vanzarilor.
 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO