Analiză

Constructiile aduc vanzari, iar tehnica nu are autilizatori

09.10.2003, 00:00 107



"Poti sa ai produse de o calitate foarte buna, dar daca nu aud clientii de tine, degeaba". Radu Toader, director comercial al companiei IUS Brasov, cel mai mare producator de scule si unelte de mana din Romania, spune intre doua discutii cu clientii ca acesta este motivul pentru care a venit la TIB : "Vrem sa ajungem cat mai aproape de clienti, sa fim noi aceia care au initiativa".



Dar cei care asteapta cel mai mult de la Targului International Tehnic Bucuresti 2003 sunt anul acesta furnizorii de utilaje pentru pentru industria constructiilor. Chiar daca au participat si la targul specific industriei care a avut loc recent - ExpoConstruct - producatorii de utilaje destinate constructiilor nu au ezitat sa vina si la TIB.



Fiind intr-un moment cert de ascensiune - datorat posibilitatilor mai bune de finantare si a comenzilor pentru infrastructura - industria constructiilor atrage dupa ea si alte domenii conexe, pe primul loc fiind producatorii de utilaje. Deocamdata cresterea este mai puternica in constructiile de imobile, dar si constructiile de drumuri vor urma acelasi drum, spun reprezentantii firmelor aflati la TIB.





Drumurile vor naste afaceri mari



Compania germana Wirtgen Group vinde de zece ani in Romania utilaje pentru constructia drumurilor, atat noi cat si second hand. Freze rutiere, statii de asfaltat, finisoare si alte echipamente purtand marcile grupului sunt amplasate de parte a traseului principal de acces in Romexpo.



"In Romania, constructiile si amenajarile de drumuri vor genera afaceri foarte mari. Infrastructura este acum foarte slaba si statul va trebui sa aloce fonduri mari pentru refacerea drumurilor pentru a le apropia de cele din Uniunea Europeana. Deja se fac investitii semnificative in renovarea de drumuri", spune Marius Toader, inginer la Wirtgen Romania.



Grupul vinde atat utilaje noi cat si second hand. Toader spune ca vanzarile de utilaje noi s-au dublat in 2002 fata de anul anterior si continua sa creasca. Pretul unei freze rutiere noi (un utilaj care decoperteaza stratul uzat) depaseste 100.000 de euro, mentioneaza Toader.



Reprezentanta Wirtgen din Romania are sediu in judetul Ilfov si are in jur de 12 angajati. Toader nu uita sa dea detalii despre firma mama: Wirtgen Group din Germania detine 65% din piata mondiala de profil si 85% din piata europeana.





Retea de distributie pentru scule



In pavilionul central, cea mai mare parte a firmelor sunt romanesti. Expozitia de scule si unelte de mana apartinand firmei IUS SA din Brasov atrage privirile: o multime de unelte intens colorate - chei (fixe, combinate, inelare rotite), clesti, surubelnite, ciocane, patente, truse de scule specializate.



" Peste 60% din productie merge la export in tari din Uniunea Europeana, SUA sau Statele Arabe, Europa de Est", spune Radu Toader. IUS a avut anul trecut, potrivit Ministerului Finantelor, o cifra de afaceri de 7,4 milioane euro.



Firma are 800 de angajati si in urma cu cinci ani a fost privatizata, principalul actionar fiind acum compania franceza Mob-Forges de la Loire et de Milourd.



Toader spune ca dupa privatizare firma si-a diversificat gama de produse si si-a redefinit strategia de marketing prin formarea unei retele proprii de 36 de distribuitori in diverse orase din tara.



Uneltele sale sunt utilizate in industria constructoare de masini, constructiilor civile, transporturilor terestre, navale, aeriene si utilizatorilor individuali.





Targurile regionale au redus din aflux



Printre expozantii straini isi are standul si compania Schrack din Austria, care importa in Romania tablouri de siguranta. "Cererea este mare si creste in continuare, mai ales ca productia autohtona pe acest segment este la pamant", spune Iulian Smarandache, reprezentant de vanzari. El spune ca se asteapta ca anul acesta vanzarile sa creasca cu peste 15%.



El spune ca anul acesta TIB-ul este mai "slabut" decat in anii precedenti. "Anii trecuti a fost mai multa lume la TIB si mai multe companii. Cred ca o explicatie este si faptul ca au inceput sa fie organizate targuri regionale. O firma din Satu Mare, de exemplu, prefera sa participe la un targ din zona decat sa plateasca pentru transportul utilajelor tocmai la Bucuresti", este de parere Smarandache.



Dintre vizitatorii de la TIB foarte multi sunt ingineri si au venit sa vada noutatile in domeniu. "Cel mai interesant mi s-a parut la electrice si automatizari. Acolo am vazut multe noutati - testere, aparate de masura", spune Homescu Andrei, inginer la Uzina de vagoane Caracal.



"In primul rand vreau sa vad care sunt noutatile, dar poate se iveste si o posibilitate de a demara o noua afacere", spune Nicolae Dobrescu, director general al firma General Industry din Pitesti, care este prezent la targ in calitate de vizitator. Nu totul ii este pe plac: "Au aparut multe standuri mici, care nu spun mare lucru. Vin cu 2 mp de stand si pun doua afise. In mod normal la un astfel de targ ar trebui sa vina firme care au ceva serios de prezentat", mai spune el.





Bulgarii, mereu inainte



In acelasi pavilion isi are standul si o firma din Bulgaria care participa la TIB pentru prima oara. Firma, denumita Schwejk Expres, vinde furtunuri, curele si fitinguri de metal.



"Nu stim cum este piata in Romania, chiar pentru acest scop am venit. Pana acum am avut multi vizitatori, am stabilit contacte si speram ca toate acestea sa dea un rezultat", spune Dimitar Atanasov, manager general al companiei. El adauga ca si in Bulgaria este organizat anual un targ similar - International Fair of Plovdiv - care este "mult mai mare decat cel de aici". La editia de anul acesta a targului bulgaresc au participat peste 2.600 de expozanti, precizeaza el. La TIB 2003, numarul firmelor participante este 1.074, potrivit datelor furnizate de organizatori.





Sunt masini, dar nu sunt oameni



Pe langa standurile firmelor expozante mai exista si standuri ale bancilor, societatilor de asigurari, ale radiourilor, presei scrise. Firma InterTech Press, prezenta si ea la targ, publica o revista bilunara adresata specialistilor din domeniul electronic. Revista "Electronica Aplicata", are o audienta de 8.000 de exemplare, spune directorul companiei, Dragos Ofrim si cererea nu da semne de crestere.



Dupa parerea lui Ofrim, principalele probleme ale sectorului industrial din Romania sunt lipsa de finantare pentru retehnologizare si - mai grav - lipsa acuta de specialisti.



"Peste 80% dintre cei care termina facultatea de automatica parasesc tara imediat dupa terminarea studiilor, iar 80% dintre cei ramasi pleaca in urmatorii trei ani", spune Ofrim. Publicistica este o activitate anexa a firmei lui Ofrim, principalul obiect de activitate fiind furnizarea de solutii de automatizari pentru companii.



"Informatica industriala este cu totul altceva decat informatica economica. Exista multe situatii in care livram produsele, dar clientii nostri nu au oameni care sa stie cum sa integreze aceste sisteme si sa le utilizeze. In multe firme, departamentele de automatizari sunt inexistente", spune el.



"Oricata tehnologie si aplicatii industriale aducem din Occident, daca nu exista specialisti care sa le foloseasca asa cum trebuie, sa le intretina, totul se pierde", mai spune Ofrim.





Imaginatia care face bani



Daca specialistii lipsesc, exista in schimb inventatori, unii dintre ei prezenti la TIB pentru a face cunoscute publicului larg roadele creatiei lor. Inventika este o manifestare specializata care se desfasoara simultan cu TIB si unde sunt prezentate inventiile in domeniu.



Printre expozanti se numara si inventatorul roman Lucian Panait, care prezinta insufletit, creatia sa: bicicleta cu tranmisie telescopica care transforma socurile de la gropi sau obstacole in impulsuri mecanice. Sistemul poate fi utilizat si la autoturisme si duce la diminuarea cu 45% a consumului de carburanti, spune Panait. Inventia a starnit deja interesul unor firme din Elvetia, Belgia si Franta printre care si producatorul francez de automobile Peugeut, dezvaluie Panait.



Chiar daca este un targ tehnic, TIB este un bun prilej de a face bani si pentru firme care nu au nimic de-a face cu domeniul. Exact la intrarea in pavilionul central, de o parte si de alta, sunt amplasate doua standuri cu ghiduri turistice, reviste de turism, apartinand firmei Publirom. "Venim la toate targurile si evenimentele de acest gen. Majoritatea ghidurilor sunt atat in romana cat si engleza si avem foarte multe vanzari pentru ca strainii care vin in Romania cumpara astfel de ghiduri", spune Anca Chitu, vanzatoare la unul din standurile Publirom. georgiana.stavarache@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels