Analiză

Cum au ajuns Bergenbier, Timisoreana si Burger titulari pe terenul de fotbal

Cum au ajuns Bergenbier, Timisoreana si Burger titulari pe terenul de fotbal

Marcile de bere "implicate" in fotbal domina topul vanzarilor atat la nivel intern, cat si pe plan international

04.06.2007, 22:23 80

"Am aflat ca un barbat caruia i se ofera bere si fotbal, indiferent in ce ordine, este un barbat fericit. Si cum noi luam in serios fericirea barbatilor de pretutindeni, n-am avut liniste pana cand nu am reusit sa le oferim impreuna si in deplina armonie berea si fotbalul", asa suna cel mai recent spot al Bergenbier Q-Pack, detinut de InBev Romania.
Dupa echipa nationala (Bergenbier) si Liga 1 (Burger), Cupa Romaniei a trimis si Timisoreana pe terenul de fotbal. Urmand tendinta jucatorilor din piata mondiala a berii, filialele multinationalelor din piata locala au inceput in ultimii ani sa isi promoveze brandurile principale prin sponsorizarea fie a unei competitii importante de fotbal, fie prin sponsorizarea a una sau mai multe echipe de fotbal.
Bergenbier, Timisoreana sau Burger s-au asociat cu fotbalul pentru a-si mari notorietatea, iar faptul ca cele trei marci de bere sunt si printre cele mai vandute de pe piata locala demonstreaza ca au facut una dintre cele mai bune alegeri.
"Dupa noua ani de cand Bergenbier este aproape de fotbalul romanesc, Q-Pack-ul a inceput sa semene cu o minge de fotbal", a spus Liviu Irimia, director de marketing InBev Romania, care este de aproape zece ani sponsorul echipei nationale a Romaniei. Avansul anual al vanzarilor Bergenbier depapeste 30%, brandul fiind motorul de crestere al InBev pe piata locala.
Compania a lansat de-a lungul anilor diferite ambalaje in serie limitata pentru brandul Bergenbier insa cea mai recenta lansare de ambalaj a fost facuta pentru brandul Bergenbier Q-Pack in ambalaj la PET, partea superioara a sticlei avand forma unei mingi de fotbal.
Campania de promovare pentru aceasta productie limitata este aplicata numai ambalajului Q-Pack la doi litri, a demarat la inceputul lunii mai si se va desfasura atat in presa scrisa, cat si pe tv, potrivit reprezentantilor companiei. Cel mai nou investitor in fotbal este insa Ursus Breweries, filiala locala a grupului SABMiller, care incepand de anul trecut a devenit sponsorul Cupei Romaniei de Fotbal prin intermediul brandului Timisoreana.
"Vedem in sponsorizarea Cupei Romaniei o noua platforma pentru Timisoreana de a-si dezvolta prezenta in fotbal, o parte importanta pentru consumul de bere", a explicat Dieter Schulze, presedinte si CEO al Ursus Breweries.
Potrivit reprezentantilor companiei, parteneriatul cu Federatia Romana de Fotbal a fost incheiat in septembrie 2006, principalul motiv fiind audienta mare de care se bucura acest sport pe plan local.
"Desi Cupa Romaniei este una dintre cele mai importante competitii din tara, nu beneficia de vizibilitatea si recunoasterea de care, credem noi, avea nevoie", a declarat Mihai Bonca, junior brand manager al Timisoreana.
El a adaugat ca peste 20% din bugetul dedicat promovarii brandului Timisoreana este alocat investitiilor in Cupa Romaniei Timisoreana. Implicarea in fotbal a fost cu siguranta unul dintre factorii care au contribuit la cresterea cotei de piata a Timisoreana cu 3%, pana la 14%.
Anul trecut Timisoreana a derulat un singur spot pentru promovarea Cupei Romaniei Timisoreana, o campanie pe care intentioneaza sa o continue si anul acesta, atat in presa scrisa, cat si pe tv, prima reprezentatie de amploare avand loc chiar la finala Cupei Romaniei Timisoreana, castigata recent pentru al doilea an consecutiv de Rapid in finala cu Poli Timisoara.
"Investitiile noastre sunt strict corelate cu rezultatele pe care le obtinem. Cupa Romaniei Timisoreana este, pana acum, din toate punctele de vedere o reusita. Publicul se reintoarce pe stadioane, meciurile televizate fac audienta. Nu este o crestere spectaculoasa, dar este suficient sa ne dam seama ce potential are Cupa Romaniei Timisoreana, astfel incat probabil ca vom creste bugetul alocat acestui proiect", a adaugat Mihai Bonca. Un alt brand care s-a asociat cu fotbalul este Burger, detinut de grupul alimentar European Food. Burger este sponsorul diviziei A de fotbal (Liga Intai) din Romania din anul 2004.
"Am ales sa investim in promovarea prin fotbal datorita compatibilitatii dintre acest sport si consumatorii de bere. Investitia noastra in fotbal este de ordinul sutelor de mii de euro si consta in advertising, panotaj si sponsorizari ale unor cluburi de fotbal. In fiecare an, aproximativ 10% din bugetul de promovare al brandului Burger este alocat fotbalului", a declarat Cristi Badea, specialist marketing al companiei European Food, detinatoarea brandului Burger.
Insa in timp ce majoritatea jucatorilor locali isi disputa piata interna a fotbalului, Heineken a preluat incepand cu anul trecut sponsorizare UEFA Champions League de la un alt brand al producatorului olandez de bere, Amstel.
"Heineken a fost relansat la scara mondiala in 2004 insa sezonul trecut a fost prima data cand am inceput aceasta campanie, iar Romania a fost una dintre tarile care al preluat imediat conceptul", a declarat Ilco Kwast, grup brand manager Heineken. In 2006 Heineken, si-a reinnoit contractul cu UEFA pentru sponsorizarea competitiei UEFA Champions League pentru urmatorii trei ani, incepand cu sezonul 2006-2007 pana in sezonul 2008-2009.
Potrivit lui Kwast, campania globala de comunicare a parteneriatului cu UEFA Champions League este parte esentiala din strategia companiei de a consolida pozitia de lider a marcii Heineken in segmentul berii premium la nivel global si de a creste valoarea brandului.
"Cred ca este foarte important sa realizezi o legatura intre brand si obiceiurile oamenilor, iar acest eveniment se desfasoara pe o perioada de noua luni din douasprezece ale anului si este un campionat al echipelor europene de fotbal care este urmarit in intreaga lume", a spus el.
Kwast a adaugat ca procentul de crestere al vanzarilor realizat in timpul campaniei de anul acesta a fost mai mare comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut, dar nu a dorit sa spuna care a fost valoarea reala a cresterii.
"Sponsorizarea acestui eveniment este unul dintre principalele motive de crestere a brandului si a cunoasterii lui in intreaga lume. In luna martie a acestui an Heineken a fost lider in volumele vandute si nu cred ca a fost o coincidenta faptul ca acest rezultat a fost inregistrat pe perioada promotiei", a declarat brand managerul Heineken.
Potrivit jucatorilor din piata, din punctul de vedere al vizibilitatii pe tv, berea a fost cea mai vizibila categorie in 2006, fiind urmata de telecom si industria auto, majoritatea investitiilor fiind realizate de multinationalele prezente pe plan local. Conform acelorasi surse, din aceste bugete de promovare, aproximativ 10-20% sunt alocate fotbalului.
Piata berii a crescut anul trecut in volum cu peste 16% la 17,7 milioane de hectolitri, potrivit Asociatiei Berarii Romaniei, care grupeaza filialele celor patru companii multinationale din industria berii (Ursus Breweries, Heineken Romania, InBev Romania si URBB). Consumul de bere pe cap de locuitor a resimtit de asemenea o crestere de 16% anul trecut, ajungand pana la 81 de litri, ceea ce inseamna ca s-a atins media consumului de bere la nivel european.
Potrivit jucatorilor din piata, vremea calda ar putea majora vanzarile de bere cu 15% fata de 2006, peste cresterea estimata initial de doar 5-7%.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO