♦ RTK, Coral şi Join Up sunt trei dintre grupurile internaţionale de turism care au intrat în România pentru a le oferi românilor pachete de vacanţă în afara ţării.
Piaţa de turism locală, dominată de antreprenorii români, devine un punct de interes pentru marile grupuri internaţionale de turism. Apetitul tot mai crescut al românilor pentru vacanţe s-a tradus în ultimii ani în creşteri impresionante ale sumelor lăsate de aceştia pe călătoriile în afara ţării. În 2023, românii au lăsat 8,4 miliarde de euro pe vacanţele în afară, în creştere cu aproape 20% faţă de anul anterior.
Piaţa creşte şi străinii devin tot mai interesaţi de ea, însă nu pentru a aduce turişti străini în România, ci pentru a trimite românii în vacanţe în afara ţării. Specificul local arată o concentrare pe segmentul de outgoing, adică pe a trimite turiştii români în destinaţiile din afara ţării, puţini fiind operatorii care aduc turişti străini în România. Grupurile internaţionale se înscriu şi ele în acest trend şi intră în România pentru a ocupa o felie din piaţa locală.
RTK, Coral şi Join Up sunt trei dintre grupurile internaţionale de turism care au intrat în România pentru a le oferi românilor pachete de vacanţă în afara ţării.
RTK este cel mai nou grup de turism care şi-a anunţat intrarea pe piaţa locală. RTK România este subsidiara grupului internaţional RTK, care are două sedii centrale, în Luxemburg şi în Germania. Grupul de turism nu are activităţi de operare turistică, ci reprezintă o asociaţie a peste 3.000 de agenţii de turism. RTK va opera pe segmentul business to business, dar nu este turoperator, ci va face legătura între agenţiile de turism din portofoliul său şi operatorii locali de turism. Astfel, agenţiile de turism locale vor avea acces la portofoliul de pachete de vacanţă ale turoperatorilor din cadrul asociaţiei RTK. Grupul mai are subsidiare în Belgia, Olanda şi Austria.
Tot pe segmentul business to business, adică nu va vinde pachete direct către turiştii finali, ci doar către alte agenţii de turism este Join Up, parte din grupul ucrainean cu acelaşi nume, care a intrat în România în urmă cu doi ani. Din grupul Join Up face parte şi compania aeriană Sky Up Airlines, care operează curse charter pentru agenţia de turism. Grupul Join Up a pornit în Ucraina, iar companiile sub acest brand distribuie pachete turistice prin intermediul a 10.000 de agenţii de turism pe pieţele din Ucraina, Moldova, Kazahstan, Estonia, Letonia, Lituania şi România.
Un alt operator străin care a intrat pe piaţa locală este Coral Travel, parte din grupul turc OTI, care are pe lângă agenţii de turism şi hoteluri în portofoliu. Coral Travel are peste 50 de birouri în Germania, Turcia, Rusia, Belarus, Georgia, Lituania, Estonia, Letonia, Egipt, Thailanda, Spania, Grecia şi Emiratele Arabe Unite.
Toate cele trei grupuri de turism au intrat în România pentru a trimite turiştii români în vacanţe în afara ţării.
Atât turoperatorii internaţionali, cât şi agenţiile de turism locale au în ofertă cam aceleaşi destinaţii pentru piaţa locală, cu mici excepţii, precum Turcia, Grecia, Bulgaria, Croaţia, Spania, Italia, Egipt, Tunisia.
Spre deosebire de turoperatorii locali, grupurile internaţionale vin cu o ofertă turistică diferită. Grupurile internaţionale, datorită dimensiunii lor şi a volumelor, au o putere de negociere mult mai mare cu furnizorii de servicii precum companii aeriene sau hoteluri, astfel că pot obţine pachete la hoteluri, înscrise în anumite standarde, la preţuri competitive.
Avantajul antreprenorilor locali este acela că au reuşit să creeze branduri puternice de turism în piaţa locală, de care au auzit mulţi turişti.
În ultimii ani, un singur brand internaţional a reuşit să intre în topul celor mai mari agenţii de turism după volumul de vânzări înregistrat, anume DerTour, parte din grupul german Der Touristik. Grupul german a reuşit să crească semnificativ pe piaţa locală după ce a achiziţionat activităţile de turism ale grupului Eurolines, deţinut de Dragoş Anastasiu.
Companiile străine, nu doar din sectorul turistic, au mai avut încercări de a intra în piaţa locală, însă fără succes. Grupul german Lidl a lansat în România magazinul online de vacanţe Lidl Tour, care nu a rezistat mai mult de cinci ani pe piaţa locală. Platforma a fost închisă în primăvara anului 2021, în plin an pandemic. Compania Lidl Tour oferea pachete turistice atât pentru România, cât şi pentru alte pieţe, de la croaziere la safari în Africa şi sejururi în Maldive. Pe lângă pachetele proprii, Lidl Tour colabora şi cu agenţiile locale care ofereau pachete precum Karpaten sau Accent Travel.