Analiză

Cum isi fidelizeaza hipermarketurile clientii: prin carduri, multe oferte speciale si promotii

Cum isi fidelizeaza hipermarketurile clientii: prin carduri, multe oferte speciale si promotii

Click pentru imaignea marita

11.10.2007, 15:12 77

Marindu-si oferta de servicii, operatorii de hipermarketuri vor sa-si convinga clientii sa petreaca mai mult timp in magazinele lor.
Carrefour, cea mai mare retea de hipermarketuri dupa valoarea vanzarilor, a anuntat recent o politica mai agresiva de marketing, care nu se va focusa doar pe preturi. Francezii si-au adus in acest an doua servicii complementare incercate pe pietele externe mai dezvoltate, vanzarea de pachete turistice si developari de fotografii, si au relansat cardul de fidelizare a clientilor cu ajutorul BRD Finance. Cu aceeasi institutie colaboreaza si Real Hypermarket, compania din grupul german Metro, care a inaugurat anul trecut primul magazin pe piata locala. Hipermarketurile Real dezvolta si o retea de restaurante, localizate in cateva din galeriile comerciale ale companiei, fiind un concept experimentat de retailer doar in Romania.
"Principiul de 'totul sub acelasi acoperis' functioneaza foarte bine in Romania, acest concept insemnand economie de bani si de timp", spune Andreea Mihai, directorul de marketing al Carrefour Romania. Targetul retailerului este deschiderea unui birou Carrefour Voiaj in fiecare unitate a retelei, care va ajunge la 16 magazine la finele anului viitor. In prezent, divizia Carrefour Voiaj are 24 de angajati si cinci agentii deschise in Bucuresti, Ploiesti, Brasov si Constanta.
Francezii au testat piata romaneasca si pentru benzinariile Carrefour, avand in prezent o singura unitate, deschisa in 2002 langa magazinul din cartierul Militari.
Concurentul francezilor de la Carrefour, Real Hypermarket, experimenteaza in Romania un concept nou pentru retailer, dezvoltarea unei retele de bistrouri in galeriile comerciale de langa hipermarketuri. Real a deschis anul trecut primul bistro Red&Blue Cafe, cu o suprafata de 400 de metri patrati situat in locatia din Timisoara, in acest an avand loc alte doua inaugurari. Red&Blue Cafe din Targu Mures, deschis in 2007, are o suprafata de 300 de metri patrati si 120 de locuri la mese, si a implicat o investitie din partea Real de 140.000 de euro, potrivit datelor companiei.
Reprezentantii retailerului au spus ca bistrourile au fost gandite ca o extindere a sectorului "hot corner" din hipermarketuri, iar planurile companiei prevad alte deschideri Red&Blue Cafe. O unitate Red&Blue Cafe are in prezent intre 800 si 1.000 de clienti zilnic, potrivit datelor Real.
Un alt jucator nou pe segmentul hipermarketurilor, compania franceza Auchan, a adus pe piata romaneasca banca Accord. Prin Accord, societate de intermediere financiara infiintata de Banque Accord, parte a grupului Auchan specializata in distributia de produse si servicii financiare (precum credite, asigurari si carduri), retailerul ofera credite rapide direct in magazinele sale. "In septembrie anul acesta am lansat cardul de credit Accord, iar pana la finele aceleiasi luni am avut peste 1.000 de cereri din partea clientilor nostri", a precizat Mariana Dragan, managerul de comunicare al companiei Auchan Romania.
Retailerul francez dezvolta hipermarketuri de dimensiuni mai mari decat competitorii sai directi, in oferta fiind incluse chiar autoturisme, printr-un contract incheiat de Auchan cu producatorul marcii Daewoo.
Retailerul francez Cora este prezent si el pe piata locala cu divizia Cora Voiaj, care detine insa o singura agentie in hipermarketul din Pantelimon.
Printre metodele de atractie a clientilor utilizate de hipermarketuri se mai numara organizarea de concerte sau evenimente pentru copii in galeriile comerciale.
Dorinta hipermarketurilor de a crea o atmosfera destinsa in magazine sau de a veni cu servicii complementare pentru clienti arata ca retelele lupta pentru a se impune ca locuri de cumparaturi de weekend, miza fiind in acest caz valoarea incasarilor.
Un studiu realizat de compania de cercetare a pietei GfK Consumer Tracking arata ca, de la magazinele de proximtate sau din hipermarketuri, consumatorii romani cheltuie cel mai mult duminica, prin comparatie cu media tuturor zilelor saptamanii. De altfel, 95% dintre romani fac cumparaturi de bunuri de larg consum duminica, procentele fiind similare in Bulgaria si Croatia.
In ceea ce priveste locurile preferate de romani pentru cumpararea bunurilor de larg consum in ultima zi din saptamana, comertul traditional detine inca suprematia, cu mai mult de jumatate din cheltuielile realizate, conform datelor GfK. Strategiile de marketing ale operatorilor de hipermarketuri ar putea indrepta insa balanta in favoarea formelor moderne de comert, atat in Capitala, cat si in orasele medii si mari, tinte ale extinderii lanturilor internationale precum Carrefour, Real Hypermarket, Auchan sau Cora.
In lupta pentru clienti de weekend, hipermarketurile ar mai putea castiga cote de piata prin implantarea in centre comerciale. Daca pana in prezent mall-urile dezvoltate in Capitala aveau chiriasi retele de supermarketuri, proiectele noi anuntate pentru urmatorii ani vor avea ca ancore hipermarketuri.
De exemplu, doua dintre cele mai mari centre comerciale de pe piata locala, Cotroceni Park (Bucuresti) si Colosseum Center (Chitila), au incheiat parteneriate cu Real si respectiv Carrefour.
In ultimul an, hipermarketurile au devansat supermarketurile in preferintele consumatorilor romani, arata un studiu al institutului de cercetare a pietei GfK si Incoma Research (Cehia), realizat pe piata din Europa Centrala si de Est. Hipermarketurile sunt principalele locuri pentru cumparaturi alimentare pentru aproximativ 18% din consumatorii de pe piata romaneasca (potrivit datelor din luna martie), pondere care a crescut de la 11% la inceputul anului 2006.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO