Analiză

Cum sa-ti iei canapeaua, branza si ferastraul dintr-un singur loc: "cuibul" comercial

12.11.2002, 00:00 26

Se ia un teren, preferabil de 20 de hectare. Se planteaza un hypermarket, de regula unul cu nume important in domeniu. Se asezoneaza cu o galerie comerciala, un magazin de bricolaj, unul de mobila, eventual un Mall sau un cinematograf multiplex, una sau mai multe benzinarii. Aceasta este reteta "cuiburilor" comerciale care pot ajunge in 2-3 ani de la deschidere la vanzari de ordinul sutelor de milioane de dolari anual.
Daca pana acum se aplica doar in SUA sau tarile din Europa de Vest, pe fondul saturarii pietelor respective, reteta a fost extinsa si in tarile limitrofe, precum Polonia, Cehia sau Ungaria. Prin urmare, a fost doar o chestiune de timp pana ce "secretul" a ajuns si in Romania.

Hypermarket de mobila in primul "cuib"
Prima aglomerare comerciala care se contureaza in Romania este situata la iesirea pe autostrada Bucuresti-Pitesti.
Piatra de temelie a fost pusa la jumatatea anului trecut, cand a fost inaugurat primul hypermarket din Romania, Carrefour, in urma unei investitii de circa 35 de milioane de euro. Conceput de la bun inceput pentru a cuprinde si un magazin de bricolaj si un hypermarket de mobila, complexul ocupa o suprafata de 15 hectare.
In acest an, a fost inaugurat magazinul de bricolaj al companiei Bricostore, membra a grupului Bresson, iar in urma cu cateva saptamani a inceput si constructia centrului comercial de mobila al Mobexpert, care va fi finalizat anul viitor. Tot recent, a fost deschisa si benzinaria Carrefour. Daca se ia in calcul si cinematograful multiplex ce urmeaza a fi deschis anul viitor, investitia totala in acest complex comercial ar putea ajunge la 60-80 milioane de euro.

"Cuibul" nr.2, in jurul Cora
Dupa succesul lui Carrefour, un alt grup francez specializat in domeniul hypermarketurilor, Cora, si-a anuntat intrarea pe piata romaneasca. Compania va deschide anul viitor in zona Pantelimon-Granitul primul sau hypermarket. Nici bine nu au inceput lucrarile de constructie, ca au si aparut pretendentii pentru o eventuala colaborare. Desi nu este semnat nimic oficial, un posibil "vecin" al hypermarketului ar putea fi, potrivit lui Regis Mougel, director general al Cora Romania, un magazin Mobexpert.
Pe de alta parte, producatorul de mobila sta cu ochii si pe viitoarele amplasamente ale Carrefour.
Insa nu este neaparat nevoie ca la baza unei aglomerari comerciale sa stea un hypermarket. In urma cu cateva saptamani, a fost deschis Praktiker, un magazin de bricolaj care este situat in imediata aproapiere a magazinului  cash&carry pe care grupul german Metro il detine in zona Voluntari. Praktiker este la randul sau o divizie a Metro. "Nu este neaparat obligatoriu ca viitoarele Praktiker sa fie amplasate langa Metro. Am putea vedea la fel de bine un Praktiker langa un hypermarket Carrefour", spun oficialii diviziei de bricolaj a grupului german.

Romanii vin cu mobila
Nu doar companiile straine au sesizat oportunitatea oferita de dezvoltarea unor astfel de aglomerari comerciale. Pe langa Mobexpert, un alt mare producator de mobila, Elvila, a inceput la randul sau constructia unor centre comerciale de mobila de mari dimensiuni, in vecinatatea unor magazine detinute de retele internationale.
Elvila construieste doua magazine langa cele doua Metro din Constanta si Ploiesti. Acestea vor avea o suprafata de 4.000-5.000 de metri patrati, iar investitiile necesare se ridica la un milion de euro pentru fiecare magazin, urmand sa fie finalizate in primavara anului viitor, a declarat Viorel Catarama, presedinte si director general al Elvila.
El spune ca dezvoltarea viitoare a retelei comerciale a Elvila ar putea fi legata de extinderea Metro. "Suntem deja furnizori ai Metro si vom mai deschide magazine langa cele ale lantului german", a adaugat presedintele Elvila. Compania are o retea de peste 45 de magazine in principalele orase ale tarii.
Daca Elvila merge mana in mana cu cash & carry-ul, Mobexpert mizeaza pe dimensiuni mai mari.
"Dupa cele cinci milioane de euro ce vor fi investite in magazinul Mobexpert de langa Carrefour vom deschide mai multe complexuri comerciale de mari dimensiuni, in apropierea hypermarketurilor", a spus Dan Viorel Sucu, presedintele grupului de firme. Astfel, producatorul de mobila ar putea incepe anul viitor constructia unui alt magazin, amplasat fie langa hypermarketul Cora din zona Pantelimon, fie langa unul dintre viitoarele Carrefour.
Mobexpert a finalizat anul trecut constructia complexului MegaMex, care are o suprafata de 40.000 de metri patrati, in care sunt incluse trei magazine si depozitele aferente. Lucrarile au necesitat patru ani si au costat 20 de milioane de euro. De la inceputul activitatii, in 1993, grupul a investit peste 30 de milioane de euro, iar in ultimii cinci ani investitiile medii anuale s-au ridicat la cinci milioane euro.

Cuiburile nu se fac in centru
Influenta preturilor de pe piata imobiliara va avea un efect important asupra dezvoltarii viitoare a aglomerarilor comerciale. Este greu de crezut ca un astfel de "cuib" ar putea aparea in centrul Capitalei. "Viitorul este la periferia Bucurestiului. In general, marii retaileri isi cumpara terenurile pe care apoi construiesc magazinele. Ei nu o sa deschida magazine in centru, pentru ca preturile sunt foarte mari", spune Costin Stangu, manager al departamentului de retail din cadrul agentiei imobiliare Eurisko Consulting.
Langa hypermarketuri, in afara de magazine de bricolaj sau de mobila, ar putea aparea, de asemenea, si show-room-uri auto sau centre de piese de schimb. "Deocamdata insa, poate doar grupul Paneuro are o retea atat de dezvoltata incat sa poata deschide un magazin intr-o astfel de aglomerare comerciala", adauga Stangu.

In 2010, 30 de hypermarketuri
Valoarea investitiilor de pe piata de retail se ridica in acest moment la aproximativ 500 milioane de euro. In cativa ani insa, valoarea va creste exponential, avand in vedere planurile de extindere anuntate de retailerii internationali. Pe langa cei deja prezenti (Carrefour, Metro, Delhaize, Rewe) investitiile ar putea veni si din partea celor care sunt pentru moment in expectativa.
Carrefour, alaturi de Cora a anuntat ca intentioneaza sa aiba 15, respectiv 14 hypermarketuri deschise la orizontul anului 2010. Pentru Bucuresti, fiecare dintre aceste companii aloca, potrivit oficialilor, intre 3 si 5 hypermarketuri, urmatoarea destinatie urmand a fi orasele de peste 300.000 de locuitori. Investitiile implicate de deschiderea unui hypermarket sunt situate intre 35 si 50 de milioane de euro.
Metro detine in prezent 15 magazine cash & carry in Romania, obiectivul fiind atingerea unui numar de 20 in urmatorii doi-trei ani. Concurentul sau direct pe piata romaneasca, Selgros, are in prezent trei magazine deschise, ritmul de dezvoltare fiind de 3-5 magazine anual. Investitia intr-un magazin cash & carry este estimata intre 10 si 15 milioane euro.
Cei doi retaileri specializati in articole de bricolaj, Praktiker si Bricostore, au ca obiectiv pentru Romania 15 si respectiv 6 magazine in urmatorii 3-4 ani, investitia antr-un astfel de magazin variind intre 6 si 8 milioane de euro.
Producatorii romani de mobila, isi vor dezvolta la randul lor retele de magazine in functie de evolutia retailerilor internationali. Mobexpert si-a propus sa deschida cel putin un magazin pe an, in timp ce Elvila mizeaza chiar si pe piete externe, deschizandu-si in primavara acestui an primul magazin in Chisinau.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO