Analiză

Explozia vanzarilor de masini si scumpirea pieselor de schimb duc piata componentelor auto la 1 mld. euro

Explozia vanzarilor de masini si scumpirea pieselor de schimb duc piata componentelor auto la 1 mld. euro
10.08.2007, 20:56 406

Piata a fost impulsionata pana anul trecut mai mult de masinile noi. Acum la un nivel stabil, influentat mai mult de importurile de masini second hand decat de cele noi, care manifesta o necesitate frecventa de inlocuire a consumabilelor, segmentul prezinta un ritm de dezvoltare evaluat la aproximativ 30% de la an la an. "Tinand cont de cifra de afaceri a jucatorilor de pe piata romaneasca si de numarul de autovehicule din import inregistrate, estimam valoarea pietei pieselor auto din Romania la un miliard de euro pentru anul 2008, fata de 800 milioane de euro in anul 2007", a declarat Gina Iordache, directorul importatorului de componente auto Augsburg.
Estimarea se ba-zeaza si pe datele publicate de tari din Uniunea Europeana unde consumul mediu de piese per masina este de circa 350 de euro pe an, comparativ cu Romania, unde statisticile indica un consum mult mai mare. "De altfel, aceasta estimare corespunde si cu opinia unor producatori auto din Germania si Italia care au analizat potentialul pietei de componente auto sau de piese auto din Romania", a adaugat Iordache.
De asemenea saltul pietei a fost alimentat, pe langa cererea tot mai mare adusa de cresterea parcului auto, si de cresterea pretului componentelor, motivata de cresterea valorii intrinseci a pieselor datorita gradului de complexitate tehnologica.
"Nu avem date categorice, insa costurile produselor sunt direct influentate de costul materiilor prime, care din pacate a avut in ultimii ani o crestere semnificativa. Un exemplu elocvent este cel al acumulatorilor, pretul acestora urmarind practic evolutia pretului plumbului", a spus Boldijar.
Piata acumulatorilor este considerata de cele mai multe ori ca punct de referinta in primul rand datorita faptului ca reprezinta, cu o valoare de peste 40 de milioane de euro, cea mai mare parte a segmentului de piese auto. Pe de alta parte efectul cresterii pretului este mai usor de cuantificat in cazul acumulatorilor dat fiind ca unul dintre componentele de baza, plumbul, este cotat pe bursele internationale ale metalelor.
"In ceea ce priveste piata de acumulatori auto, nu ne asteptam la cresteri spectaculoase pentru ca parcul actual de masini noi este tanar, iar viata unui acumulator a crescut in ultimii ani, ajungand sa reziste in medie 5 ani", a spus Iordache.
Chiar daca cele mai mari investitii si cele mai multe unitati de productie au fost realizate de catre producatorii straini de componente auto, care au luat cu asalt in special orasele din vestul tarii, ponderea individuala a acestor jucatori in valoarea totala a pietei de componente auto este redusa deoarece in proportie de peste 80% productia lor ia drumul exportului. De aceea spre exemplu piata interna a acumulatorilor auto este dominata de producatorul national bistritean Rombat, care comercializeaza, potrivit propriilor estimari, circa 60% din volumul de baterii auto comercializat in Romania.
Aprecierea productiei de automobile pe plan intern a fost in 2007 principalul motor care, potrivit raportarilor Eurobat, Asociatia Europeana a Producatorilor de Baterii, a ridicat piata acumulatorilor din Romania la peste
1,1 milioane de unitati.
"Pentru acumulatori auto apreciem un volum cu putin peste 1,1 milioane de unitati, in crestere cu 9-10% fata de anul 2006. La un pret mediu de 40 de euro per unitate ar rezulta un volum de 44 -45 de milioane de euro", a declarat Boldijar.
De asemenea, reprezentantii Rombat au estimat o valoare apropiata, apreciind ca segmentul de echipare initiala a fost identificat ca si cauza primara a cresterii, aducand un spor de 12%, in timp ce evolutia cererii de pe piata de schimb este intr-o usoara scadere, de pana la 5%.
"Pe ansamblu, ritmul de crestere al pietei este de 5-6%, dar se inregistreaza o scadere pe segmentul "piese de schimb" din cauza efectului cumulat a doi factori: innoirea masiva a parcului auto si cresterea calitatii de executie a bateriei, care creste durata de viata", a motivat Ioan Repede, directorul Rombat Bistrita, reducerea vanzarilor de inlocuire din Romania.
Conform bilantului Rombat, 23% din afacerile companiei sunt realizate din livrarile pentru echipare originala, iar 44,2% din retail.
In perspectiva atragerii unui numar mai mare de clienti, Rombat a demarat in 2007 un program de investitii care vizeaza deopotriva dezvoltarea capacitatilor de productie si constructia unei unitati de recuperare de componente din acumulatori uzati. Valoarea acestei investitii se cifreaza la 9 milioane de euro.
Investitii suplimentare, de 6 milioane de euro, vor fi derulate pentru cresterea productiei cu aproximaitv 50% si a largirii retelei de distributie prin constructia de depozite in Deva, Craiova, Iasi, Ramnicu Valcea, Brasov si Bucuresti,
Conducerea companiei a estimat pentru 2007 o cifra de afaceri de 38 de milioane de euro, corelata cu un volum de vanzari de aproximativ 1,3 milioane baterii auto, dupa ce in primele trei luni ale anului Rombat a vandut peste 290.000 de baterii auto, din care 135.000 au fost la export, principala destinatie fiind Franta.
Pe piata acumulatorilor din Romania mai activeaza producatorul Caranda, axat pe segmentul acumulatorilor low-cost, cu o productie estimata la mai mult de 100.000 de unitati anual, potrivit ultimelor date disponibile.
Caranda produce acumulatori pentru tractiune si stationare, cei auto fiind repartizati in functie de preturi in gama low cost, marca Durabila, medium, marca Durabila Top, si medium high, marca Maxima. Reteaua nationala a producatorului include 11 centre de vanzare, 6 distribuitori autorizati si 76 de unitati de service.
Dezvoltarea rapida in intervalul de timp 2008-2010 a industriei acumulatorilor auto ar putea fi alimentata de demararea investitiilor Ford in urma finalizarii preluarii Automobile Craiova, care ar dezvolta in acelasi timp industriile orizontale din regiune. Reprezentantii Rombat au declarat ca este foarte posibil ca in curand Ford sa devina unul dintre cei mai importanti clienti din portofoliu.
De asemenea, compania Bosch estimeaza ca o astfel de investitie ar putea determina aragerea unor investitii suplimentare ale companiilor implantate deja in Romania, dar si venirea altor furnizori de profil. Cea mai recenta investitie de gen fiind cea a americanilor de la Delphi. Compania va investi in urmatorii cinci ani 100 de milioane de euro la Iasi si va angaja aproximativ 1.000 de oameni pentru a produce componente pentru motoare diesel.
"In general o investitie de asemenea anvergura este un semnal pozitiv dat producatorilor din industria orizontala de componente care trebuie sa-si revizuiasca locatiile de productie, de regula urmand producatorul de automobile, cu atat mai mult cu cat unul dintre angajamentele Ford a fost ca 60% din componente sa provina de pe piata locala", a declarat Boldijar.


CARANDA
Al doilea producator national de acumulatori auto
Retea: 11 centre de vanzare (4 in Bucuresti si 7 in teritoriu), 6 distribuitori autorizati si 76 de unitati de service
ROMBAT
Primul producator national de acumulatori auto, cota de piata de 60%
Afaceri estimate la 38 de milioane de euro in 2007
Aproximativ 100 de unitati de service la nivel national
Program de investitii de aproximativ 15 milioane de euro in 2007
BOSCH
Afaceri estimate la 143,5 milioane de euro in 2007
Program de investitii de 35 de milioane de euro pentru urmatorii 3 ani
200 de angajati in Romania
AUGSBURG
Afaceri estimate la 44 de milioane de euro pentru 2007
Buget de investitii de 2,5 milioane de euro (include suplimentarea stocurilor si investitiile pentru depozitul zonal din Timisoara si cel din Brasov)
Retea de opt puncte de vanzare in Bucuresti, Brasov, Iasi, Arad si Cluj-Napoca

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO