Analiză

Faianta romaneasca si gresia de import, "vedete" pe o piata de 90 mil. dolari

21.02.2003, 00:00 445

Vanzarile pe piata romaneasca a placilor ceramice au ajuns anul trecut la aproximativ 92 milioane dolari, din care importurile au fost aproximativ 45%, potrivit datelor furnizate de Institutul National de Statistica (INS). Faianta si gresia, cele mai cunoscute placi ceramice, reprezinta "grosul" vanzarilor pe o piata privata in totalitate, cifrandu-se la circa 80 mil.$, in crestere cu 12% fata de anul anterior, potrivit statisticii.
In prezent, piata este impartita intre cei trei mari producatori - Cesarom Bucuresti, Sanex Cluj Napoca, Mondial Lugoj si companii din Italia si Spania. Alti doi producatori detineau anul trecut capacitati de productie - Lazar SRL Reghin si Romceram Chitila, ambele avand impreuna o productie de 500.000 mp, potrivit ultimelor date disponibile.
Disputa pentru pozitia de lider de piata se da intre Cesarom Bucuresti, detinuta de grupul ungar de placi ceramice Zalakeramia, si Sanex Cluj Napoca, al carui pachet majoritar este detinut de fondul de investitii Goodison Holding BV.

Importul creste, exportul e mic
Companiile romanesti produc o cantitate de aproape trei ori mai multa faianta decat gresie, in timp ce importurile de gresie sunt duble comparativ cu cele de faianta.
Valoarea productiei de faianta din Romania a fost de aproximativ 935 miliarde lei (28,3 milioane dolari), iar cea de gresie - 386 miliarde lei (11,6 milioane dolari).
Pe piata romaneasca, au intrat in 2002 placi din gresie, in special, de pe pietele mediteranene (Italia, Spania) in valoare de 29,7 milioane dolari, ceea ce inseamna 5,6 mil. metri patrati, potrivit datelor statistice ale INS. Fata de anul anterior, importurile de gresie au crescut ca valoare cu numai 4 milioane dolari.
Placile din faianta sau ceramica fina de provenienta straina au stagnat ca valoare fata de anul anterior, valoarea importurilor fiind de circa 13,6 milioane dolari.
De unde aceasta crestere a importurilor?
"Italia si Spania sunt piete cu excedent de capacitate si care inregistreaza stocuri mari de faianta si gresie. Piata placilor ceramice se confrunta cu o crestere a importurilor, in mod special, dupa ce barierele din calea exporturilor statelor UE au fost reduse semnificativ ori indepartate in totalitate. Acest  lucru a impus o presiune asupra preturilor, care se va mari si in viitorul imediat prin inghitirea unor capacitati excedentare de pe piata europeana. De aceea, cred ca presiunea importurilor va creste in acest an", a declarat pentru Ziarul Financiar Stefan Bucataru, directorul general al Sanex Cluj Napoca, unul dintre cei mai importanti jucatori de pe piata. Acesta este de parere ca sud-estul Europei, si deci si Romania, este un debuseu pentru stocurile excedentare.
In acest context, producatorii romani de placi ceramice se confrunta cu o crestere a competitivitatii pe piata interna, realizand si exporturi, in valoare de aproximativ 1,7 milioane dolari anul trecut. In 2001, nivelul exporturilor a fost de circa 1,8 milioane dolari.
Livrarile externe de faianta si gresie ale producatorilor romani a scazut dramatic fata de perioada anterioara anului 1989, odata cu pierderea pietelor traditionale - tarile fostului CAER (Consiliul pentru Ajutor Economic Reciproc) si unele state africane.
La acel moment, mai mult de jumatate din productia interna de placi ceramice era destinata exportului catre pietele mentionate.

Cat de "coapta" este piata?
"Piata romaneasca nu este una matura, avand un potential mare. Consumul  anual este de aproximativ 0,6-0,7 metri patrati/locuitor, comparativ cu Ungaria ce are o medie de 2,2 metri patrati/locuitor sau cea inregistrata in Europa de 4-6 mp/locuitor", a declarat pentru Ziarul Financiar Geza Fordos, directorul general al Cesarom Bucuresti.
El preconizeaza ca va avea loc o crestere a vanzarilor pe piata in acest an. In acest timp, asa cum s-a mentionat deja, pietele vest - europene sunt deja mature si saturate, iar stocurile suplimentare se indreapta catre pietele in curs de formare sau de consolidare din Estul Europei, existand un adevarat flux de la vest catre est.
Altii sunt de parere ca piata va creste din punct de vedere la volumului fizic al vanzarilor, si mai putin valoric.
"Parerea mea in ceea ce priveste evolutia pietei este una pesimista. Cresterea importurilor impun o presiune asupra preturilor, ceea ce va reduce nivelul profitului", afirma directorul general al Sanex.
Pe piata materialelor pentru pardoseli, placile ceramice (care fac parte din categoria pardoselilor reci), concureaza cu dalele mozaicate, linoleumul, placile ornamentale (marmura si granit) si parchetul (lamelar sau obisnuit).

Romanii nu se uita la culoare
"Romanii cumpara orice, nu se uita mai mult la culoare sau la pret. Varietatea de culori este atat de mare, de cand au crescut importurile de faianta si gresie. Placile din import au culori mai aerate, mai fine, dar acum gasesti orice fel de culoare pe piata", spune reprezentantul unuia dintre producatorii interni.
Faianta si gresia se numara printre materialele de constructii cele mai cautate pe piata romaneasca dupa 1989, alaturi de vopsele lavabile, gips carton, termopan sau spume poliuretanice.
Specialistii prevzioneaza ca productia de faianta si gresie din Romania va creste in acest an cu aproximativ 6-7% fata de anul anterior.
Piata placilor ceramice, interesanta atat ca evolutie a vanzarilor si a luptei stranse dintre jucatori, nu dispune in prezent de statistici concludente sau de studii de piata. Singurele date despre evolutia principalilor indicatori (productie fizica, import, export) sunt furnizate de Institutul National de Statistica.
In ansamblu, piata constructiilor a atins anul trecut valoarea de 3,6 miliarde euro,an usoara crestere fata de anul anterior, trendul urmand sa continue si in 2003.

Cesarom si Sanex se lupta pentru titlu
Lupta pentru suprematia pe piata se da intre Cesarom Bucuresti, detinuta de grupul ungar Zalakeramia, si Sanex Cluj Napoca, in spatele caruia se afla fondul de investitii Goodison Holding BV, in conditiile in care "cota" importurilor este impartita de numeroase companii.
Cesarom a fost preluata in 1997 de ungurii de la Zalakeramia, care in planul lor de extindere regionala au inclus si fabrica de la Bucuresti. Acestia mai detin fabrici in Ungaria, Croatia si Cehia.
Grupul ungar detine acum peste 97% din actiunile Cesarom.
Compania a realizat anul trecut un profit net de 4,5 milioane euro la o cifra de afaceri de 24,5 milioane euro, care este in stagnare fata de anul anterior, potrivit lui Geza Fordos, directorul general al Cesarom.
Potrivit oficialilor companiei, Cesarom are o cota de piata de aproximativ 35% si in acest an si-a propus ca tinta sa creasca la 38%.
Pentru anul viitor, conducerea companiei previzioneaza o cifra de afaceri de aproximativ 28 milioane euro si o rata a profitului de circa 20% din valoarea cifrei de afaceri.
Cesarom dispune de o capacitate de productie de 4,8 milioane metri patrati de placi, respectiv de 6.500 tone de obiecte sanitare.
"Anul trecut, am importat aproximativ 400.000 mp de placi si am vandut 5,2 milioane mp", a precizat Fordos.
Exporturile companiei de placi si obiecte sanitare au o pondere de 15% in cifra de afaceri totala, pietele de export ale Cesarom fiind Franta, Austria, Ungaria, Polonia, SUA, Olanda, Cipru, Moldova, Liban, Albania, Croatia.
Compania austriaca Hussar Holding AG a cumparat 62% din actiunile Cesarom de la FPS (Fondul Proprietatii de Stat, actualul APAPS) la 10 iulie 1997, a carei participatie s-a majorat la 97,94% in decembrie 1998. Zalakeramia a cumparat 53,04% din actiuni de la compania austriaca in ianuarie 1999, iar anul trecut si-a marit participatia directa la 97,94% de actiuni detinut candva de Hussar Holding, membra a grupului ungar de placi ceramice. Din 1997 pana acum, Zalakeramia a investit aproximativ 30 milioane dolari in cresterea capacitatii de productie si a calitatii produselor Cesarom Bucuresti, potrivit oficialilor grupului din Romania.
In ceea ce priveste celalalt jucator puternic de pe piata placilor ceramice, Sanex a inregistrat o crestere a vanzarilor, fara sa precizeze cu cat.
"In timp ce rezultatele finale ale Sanex pentru 2002 nu sunt inca disponibile, se poate raporta totusi o crestere in vanzari si calitate, profitabilitatea neta fiind inca slaba si datorandu-se preturilor extrem de competitive practicate de producatorii locali si straini. Preturile si profitabilitatea au avut de suferit din cauza fluctuatiilor dolar-euro", au declarat pentru Ziarul Financiar oficialii societatii.
Sanex este detinuta in proportie de aproximativ 68% de vehiculul de investitii Goodison BV, detinut conform ultimelor informatii de pe piata, de catre firma indiana Sun Earth Ceramics, fondul de investitii Romania and Moldova Direct Fund (RMDF) si omul de afaceri roman Dinu Patriciu, presedintele grupului petrolier Rompetrol.
Stefan Bucataru a explicat pentru Ziarul Financiar ca actualul actionariat a preluat in 2000 o societate cu un nivel al pierderilor cumulate de circa 5-6 milioane dolari.
"Aceste pierderi cumulate au fost reduse pana la 3,3 milioane dolari, in conditiile in care in ultimii doi ani am inregistrat profit. In urmatorii doi-trei ani, nu vom putea sa platim dividende", explica Stefan Bucataru, directorul general al Sanex. Acesta a adaugat ca nu exista negocieri priviond vanzarea pachetului majoritar de actiuni .
In 2001, producatorul clujean a realizat o cifra de afaceri de circa 26 mil.$, potrivit oficialilor Sanex.
"Cota de piata actuala a Sanex a scazut datorita competitiei venite din partea producatorilor straini de placi ceramice. In 2002, cota detinuta de Sanex pe piata romaneasca a scazut de la 35% la 30%", spune directorul companiei.
Sanex dispune de cele mai mari capacitati de productie de pe piata romaneasca, cu 6,8 mil.mp de placi ceramice si 13.000 tone de obiecte sanitare.
Ponderea exporturilor in cifra de afaceri anuala este de circa 20%, sustine Bucataru. Personalul Sanex este de aproximativ 1.700 de angajati.
Alt jucator important de pe piata este Mondial Lugoj, detinut din 1996 de grupul german Villeroy and Boch, care avea la acea data o participatie de peste 99%.
Mondial Lugoj a avut  o cifra de afaceri de 20,4 milioane euro in 2001. La finele lui 2001, din care export 6,3 mil.euro. In urma cu un an, Mondial dispunea de o capacitate de productie de 2,1 mil.mp. Germanii au investit pana acum aproximativ 17 milioane euro in producatorul banatean de placi si articole sanitare.
Grupul german are 9.800 de angajati, 25 de fabrici in 10 tari. In 2002, vanzarile au fost de circa 977 milioane de euro, iar in acest an tinta este de un miliard de euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO