Analiză

Investitie greenfield sau achizitie in industria berii?

Investitie greenfield sau achizitie in industria berii?

Piata a crescut cu peste 16% in volum, la 17,7 milioane de hectolitri

20.04.2007, 21:17 177

Cat costa constructia unei fabrici de bere? De ce majoritatea companiilor din piata s-ar uita mai degraba la achizitii sau extinderi de capacitate decat la o investitie greenfield?
"Constructia unei fabrici de la zero este cu mult mai scumpa decat extinderea de capacitate, mai ales ca implica cheltuieli financiare mai mari precum si timp. Identificarea celei mai bune locatii, timpul si eforul cerut pentru implementarea proiectului, gasirea expertilor este extrem de dificil. Urmeaza dezvoltarea distributiei si promovarea produselor", spune Edwin Botterman, presedinte al Heineken Romania, cel mai mare jucator pe piata locala a berii, cu afaceri de aproape 200 mil. euro anul trecut.
"Daca cumperi o fabrica poti incepe sa produci si sa vinzi imediat, pentru ca in general cumperi o fabrica pentru un brand si pentru reteaua de distributie. Asa ca depinde de cat de repede vrei sa fii pe piata cu produse sau daca vrei sa incepi cu propriile tale branduri", spune Botterman.
Printre numele noi de pe piata berii se numara grupul Romaqua, care detine cel mai vandut brand de apa minerala, Borsec. Actionarii Romaqua au anuntat investitii de 30 mil. euro in constructia unei fabrici de bere cu o capacitate de productie de un milion de hectolitri anual, la Sebes, in judetul Alba.
Alte doua companii cu actionariat autohton, Bere Mures si European Drinks, au demarat proiecte de extindere de capacitate. Nici multinationalele nu se lasa mai prejos. Ursus Breweries, de exemplu, a finalizat anul trecut o investitie de peste 30 mil. euro in extinderea capacitatilor de productie ale fabricii din Buzau, insa reprezentantii companiei au decis sa continue extinderea printr-o noua investitie de circa 20 de milioane de euro.
Potrivit presedintelui Ursus Breweries, in urma acestei investitii capacitatea de productie a companiei va ajunge la circa 4,5 milioane de hectolitri anul. Acest lucru se va intampla in contextul in care la inceputul anului 2005 compania avea o capacitate de productie de 3,1-3,2 milioane de hectolitri, ulterior, la sfarsitul anului trecut ajungand la circa 4 milioane de hectolitri.
"Constructia unei fabrici de bere de la zero trebuie sa tina seama de trei elemente de cost. Primul ar fi infrastructura, cu tot ceea ce presupune ea, de la utilitati, electricitate, reciclare, componente care nu au legatura directa cu productia, dar fara de care nu poti demara activitati de productie. Al doilea element sunt cladirile propriu-zise, iar apoi echipamentele", spune Dieter Schulze, presedinte si CEO al Ursus Breweries, producatorul marcilor Ursus si Timisoreana.
Potrivit lui Schulze, daca primele doua elemente pot fi acoperite prin parteneriate la nivel local, echipamentele sunt aduse de regula din strainatate.
"Cand estimezi investitia intr-o fabrica de bere trebuie sa iei in calcul toate aceste elemente, precum si extinderile ulterioare de capacitate", spune el.
Pe de alta parte, presedintele Heineken spune ca resursele umane sunt la fel de importante, mai ales daca exista si traditie in productia de bere in localitatea respectiva. "Piata potentiala din jurul fabricii este la fel de importanta, este mai usor si mai eficient sa vinzi produsele pe piete din apropiere", spune Botterman.
Recuperarea investitiei intr-o fabrica de bere depinde de profitul pe care-l poti obtine, profit care la randul sau depinde de cota de piata, pret, costuri de productie, eficienta in distributie, potrivit lui Botterman.
"Sa fii capabil sa produci mult nu inseamna sa fii capabil sa vinzi mult. E nevoie sa te diferentiezi de celelalte branduri de pe piata", adauga presedintele Heineken.
URBB, imbuteliatorul Tuborg, este prima companie de bere din Europa de Est care a dezvoltat un proiect greenfield. Cu o investitie initiala de 55 milioane de dolari (majoritatea din finantare BERD), fabrica Tuborg a fost construita in treisprezece luni si a inceput productia la sfarsitul anului 1997. Capacitatea de productie proiectata a fabricii Tuborg in Romania a fost de 500.000 hl pe an. " In primul an de activitate (1998) fabrica a produs la 50% din capacitatea proiectata si in primii trei ani de la inaugurare a ajuns la capacitatea de productie maxima", spune Catalin Ignat, vicepresedinte de marketing al companiei.
In 2001, prin intermediul unor investitii aditionale, URBB a facut primul pas in demersul de crestere a capacitatii de productie la 750.000 hl pe an.
"Avantajele demararii unui proiect greenfield sunt acelea ca poti previziona si intui dezvoltarea si marirea capacitatii pe termen lung. In cazul achizitionarii unei fabrici, trebuie sa te adaptezi potentialului existent. Din punctul nostru de vedere, constructia de tip greenfield este mult mai rentabila decat achizitionarea unei fabrici deja existente", adauga Ignat.
In noiembrie 2003, Tuborg a lansat o noua linie de productie si a crescut capacitatea de la un milion de hectolitri pe an. La sfarsitul anului 2004, capacitatea de productie a fabricii Tuborg a fost majorata la 1,2 milioane hl, pentru ca la sfarsitul lui 2005 ea sa atinga 1,4 milioane hl.
"Piata berii din Romania este extrem de competitiva, iar lupta pentru castigarea suprematiei se da intre branduri, nu intre producatori. In aceste conditii, nu capacitatea de productie pe care un nou jucator o detine este suficienta pentru a-i asigura succesul, ci investitia in marketing - investitia pentru lansarea noilor branduri si in reteaua de distributie", este de parere Ignat.
Industria berii se afla pe locul doi in topul investitorilor in publicitate, dupa telefonia mobila, detinand peste 5,5% din totalul bugetelor alocate anul trecut pentru promovare, potrivit datelor Alfacont Mediatrack.
Pe de alta parte, reclamele la brandurile de bere ocupa prima pozitie ca vizibilitate pe tv.
Filialele locale ale companiilor multinationale din industria berii au obtinut opt distinctii in cadrul celei de-a patra editii a Galei premiilor industriei publicitare EFFIE, pentru spoturile publicitare prezentate anul trecut pe posturile de televiziune.
Vanzarile de bere ale companiilor multinationale prezente pe piata locala (Heineken, Interbrew, United Romanian Breweries Bereprod si Ursus Breweries) au crescut in primul trimestru cu 37% in volum, la 2,54 milioane de hectolitri, fata de aceeasi perioada din 2006, cand s-au vandut doar 1,85 de milioane de hectolitri de bere.
Anul trecut, piata a crescut cu peste 16% in volum, la 17,7 milioane de hectolitri, potrivit Asociatiei Berarii Romaniei, care grupeaza cele patru companii multinationale din industria berii. Segmentele care au determinat aceasta crestere sunt berea in ambalaj PET si la doza (cutie - n. r.). Berea ambalata la PET reprezenta 40,4% din consumul total al pietei la sfarsitul lui 2006, dublu fata de acum doi ani, cand acest sector detinea doar 24,4% din piata.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO