Analiză

La telefoane mobile, locul intai ramane rezervat. In esalonul doi, doar schimbari de pozitie

25.09.2003, 00:00 19

Europa are specificul ei, inclusiv  cand vine vorba de telefoane mobile. Este binecunoscut ca in Europa s-a impus standardul GSM iar in America sau in Asia cel CDMA. Insa cand se pune problema primului loc in topul producatorilor mondiali europenii sunt la unison cu restul planetei. 
Compania de cercetare Gartner a realizat recent un nou studiu referitor la vanzarile de telefoane mobile in Europa de Vest si in cea Est, in prima jumatate a acestui an.
Atat occidentalii (si aici ne referim numai la europeni) cat si rasaritenii (unde Gartner a inclus, alaturi de Europa de Est, Orientul Mijlociu si Africa) prefera telefoanele mobile Nokia. Nimic surprinzator pentru ca Nokia este de mai multi ani lider detasat pe piata mondiala a celularelor.
In Europa Occidentala, Nokia si-a revendicat in trimestrul al doilea al anului o cota de piata de 51,2% la vanzari de 13,7 milioane de telefoane dar, fata de primele trei luni, a inregistrat un usor declin. In ianuarie-martie 2003 cota de piata revendicata de Nokia era de 52,5%.
In Europa de Est, Orientul Mijlociu si Africa, Nokia a crescut puternic de la o cota de piata de 48,6% in lunile ianuarie-martie la 54,5% in aprilie-iunie. Vanzarile de terminale pe trimestrul al doilea s-au ridicat la aproximativ 8,6 milioane de unitati.
Pe pozitia a doua in clasamentul intocmit de Gartner se situeaza nu Motorola - asa cum ne-am fi asteptat-, ci Siemens desi producatorul american este in topul mondial pe pozitia  a doua, departe de firma germana. Explicatia ar fi ca europenii prefera marcile locale iar Motorola recupereaza puternic pe alte piete si mai ales prin vanzarile de telefoane pe standard CDMA. Chiar daca se mentine pe pozitia a doua, cota de piata a Siemens a scazut in Europa Occidentala de la 16,7% in primul trimestru la 14,9% in al doilea, iar vanzarile de la 4,6 milioane de unitati la 3,9 milioane.
In Est, declinul Siemens a fost mai pronuntat, de la o cota de piata de 14% la una de 10,2% si de la vanzari de 2 milioane de terminale la 1,6 milioane.Tot analistii de la Gartner au mai plasat pe pozitia a treia ca vanzari de terminale compania sud-coreeana Samsung care a urcat puternic in topul mondial in ultimii doi ani si a carei strategie este orientata clar catre modele care iau ochii (cu dimensiuni reduse, camere foto digitale incorporate, ecrane color, sunete de apel polifonice, jocuri etc), au performante ridicate dar reusesc sa nu scoata din buzunarele celor care vor sa le cumpere prea multe sute de dolari.
Pe piata vest-europeana, producatorul asiatic a castigat cota, urcand de la 6,9% la 7,7% in trimestrul al doilea al anului. Vanzarile au sporit si ele de la 1,8 milioane de terminale la 2 milioane.
In Est, situatia este total diferita, Samsung pierzand cota de piata. Daca in ianuarie-martie 2003 vanzarile companiei au fost de aproximativ 1,88 milioane de terminale (13,1% din piata), in trimestrul al doilea numarul telefoanelor comercializate s-a ridicat la numai 1,58 de milioane (10% cota de piata).
Vanzarile Sony Ericsson, producator pe care il regasim pe pozitia a patra atat in clasamentul vanzarilor din Europa Occidentala cat si in cel pentru Europa de Est, Orientul Mijlociu si Africa, au fost ridicate in prima parte a anului de modelul T610 care se adreseaza mai mult mediului de business si de T200 si T300 care au prins mai bine la consumatorii estici.
De altfel, Sony Ericsson a preluat pozitia a patra de la Motorola care se regaseste acum pe locul al cincilea.
Producatorul format cu cativa ani in urma din diviziile de telefoane mobile ale companiilor Sony si Ericsson, si-a sporit cota de piata in Europa Occidentala de la 5,8% la 7,3% in timp ce in Est, cresterea a fost de la 7,7% la 9,8%.
In acelasi timp, Motorola a cunoscut pe piata vestica un declin de la 6,1% la 5,7% iar pe cea estica de la 8,5% la 7%.
Din studiul intocmit de Gartner se mai remarca faptul ca alti doi producatori asiatici s-au infiltrat pe piata europeana si au acum cote in crestere. Unul este Panasonic care s-a impus mai mult in Vest dar are deocamdata numai 2% din piata, celalalt este LG care contribuie cu 2,3% la vanzarile totale de terminale din Europa de Est, Orientul Mijlociu si Africa.



In Romania, cateva marci fac piata
Pentru piata autohtona nu a fost facut public inca nic un studiu privind cotele de piata, iar reprezentantii marilor producatori mondiali se abtin sa realizeze un top. In schim, observatorii din industria de profil spun ca Nokia este lider detasat la vanzari. De altfel, dupa cum spune Liviu Nistoran, fost director general al companiei de distributie de telefoane mobile GlobalNET, “de la inceputurile telefoniei GSM in Romania si pana anul trecut inclusiv, Nokia avea cam 44% cota de piata ca valoare a vanzarilor de terminale”. Pe pozitia a doua se afla, potrivit aceluiasi oficial, Alcatel cu o cota de aproximativ 30%, urmat de Motorola (10%), Siemens si alte marci.
La randul sau, Constantin Lucescu, managing director la HAT Romania, devenit distribuitor unic al telefoanelor Samsung pe piata romaneasca la inceputul acestui an, apreciaza ca la vanzari, cota de piata detinuta de Nokia s-ar ridica la aproximativ 40%, pe pozitiile urmatoare aflandu-se destul de aproape Siemens si Alcatel, urmate de Sony Ericsson si Motorola.
“Samsung abia a intrat in acest an pe piata romaneasca. Apreciem ca la sfarsitul anului 2004 compania va avea o cota de 8% pe plan autohton, raportat la numarul uniattilor vandute”, apreciaza Lucescu.
Potrivit observatorilor, anual in Romania se vand 1,3-1,5 milioane de telefoane mobile in valoare de 100-150 de milioane de dolari.Din totalul unitatilor comercializate, aproximativ 65-70% se inscriu in categoria modelelor ieftine (low-end), 20% sunt in gama de mijloc, cu preturi medii, iar 10-15% sunt terminale scumpe dar si cu performante ridicate (hi-end), spune Constantin Lucescu.
Opiniile sunt impartite cand vine vorba de rata de inlocuire a celularelor in Romania. Potrivit lui Liviu Nistoran, numai 7-8% dintre posesorii de telefoane mobile se hotarasc intr-un an sa-si schimbe terminalul, in timp ce Lucescu considera ca cifra ar fi de 35-40% iar fenomenul ar trage puternic in sus vanzarile pe ansamblu.



Telefoanele cu camera primesc semnul de interzis
De mai bine de un an, telefoanele cu camera foto digitala si ecran color au devenit un standard pe care aproape nici un producator nu isi mai permite sa il ignore daca vrea sa se mentina pe piata.
Orientarea tot mai accentuata a producatorilor catre astfel de modele de celulare a condus si la cresterea puternica a vanzarilor pe acest segment.
Popularitatea lor a determinat totodata aparitia unul nou semn de comunicare vizuala: "Interzis celularul cu camera". Pentru ca un astfel de telefon poate fi utilizat pentru a fotografia atat orasele pe care le vizitezi in vacanta dar si pentru spionaj industrial sau surprinderea unor imagini din locuri publice (vestiarele salilor de sport, ale piscinelor etc), companiile si autoritatile incearca sa controleze pe cat posibil efectele nedorite ale noii "jucarii".Samsung, spre exemplu, a interzis utilizarea telefoanelor cu aparat foto incorporat in unele dintre fabricile sale iar exemplul a fost urmat imediat de fabricantul LG. Restrictii identice au fost impuse si de constructorii auto Hyundai si Kia Motors.
Recent, compania Iceberg Systems a anuntat ca testeaza sistemul Safe Haven format dintr-o serie de emitatori si un soft care poate fi incarcat pe telefonul mobil. Cand respectivul celular ajunge intr-o cladire in care au fost montati emitatorii Safe Haven, functiile camerei incoporate sunt dezactivate automat.
Tehnologia ar putea fi de viitor daca tinem cont ca in cinci ani, in intreaga lume se vor utiliza aproximativ un miliard de telefoane mobile cu camera, dupa cum spun analistii.
iuliana.susanu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO