Analiză

Larry Ellison: Secretul succesului in management e centralizarea

04.07.2003, 00:00 42

Larry Ellison, seful companiei Oracle, cel mai mare furnizor de softuri pentru baze de date, este binecunoscut in lumea tehnologiei informatiei datorita modului transant si pitoresc in care abordeaza aproape orice situatie. Larry, ale carui interviuri in presa au o frecventa de unul la cativa ani, obisnuieste totusi sa adune din cand in cand mai multi ziaristi pentru a le impartasi “pronosticurile” sale legate de viitorul lumii IT. Una dintre aceste prelegeri a fost sustinuta saptamana trecuta, in cadrul evenimentului Oracle AppsWorld, organizat anual in Europa si dedicat aplicatiilor de business.
A cheltui multi bani pe achizitionarea de software si hardware nu este solutia cea mai buna pentru ca firmele sa obtina maximum de beneficii din informatizarea si automatizarea propriilor activitati, este de parere Larry Ellison. Implementarea de aplicatii care sa rezolve probleme punctuale duce la fragmentarea informatiilor si la gestionarea defectuoasa a lor. “Tot ce vedem astfel sunt doar copacii, nu si padurea”, spune Ellison.Cum poti insa sa fii cat mai eficient deci sa obtii cat mai multi bani cheltuind cat mai putin? Intrebarea este pe buzele tuturor managerilor iar raspunsul sefului de la Oracle include trei elemente esentiale: o baza de date centralizata, un sistem integrat de gestiune a intreprinderii si tehnologia Linux.“Automatizarea separata a departamentelor unei companii este o abordare gresita”, spune Ellison sfatuind managerii sa se gandeasca la informatizarea si gestiunea pe ansamblu a afacerii pe care o conduc.O solutie CRM (Customer Relationship Management), spre exemplu, nu ofera o imagine de 360 de grade asupra clientilor unei companii. “Sistemele CRM habar nu au ce a cumparat de la tine un client si nici daca a platit sau nu. Asta o fac sistemele de gestiune a contabilitatii si cele financiare”, explica Ellison.Daca implementarea unui sistem integrat de gestiune a afacerilor este facuta pe tehnologie Linux, beneficiile obtinute sunt si mai mari, este opinia sefului Oracle. Nici existenta a mai multe baze de date, cate una pentru fiecare departament al companiei, nu face viata managerilor mai usoara.  Si Oracle a facut greseala de a pastra datele despre clienti in sute de baze de date iar centralizarea lor s-a realizat numai in urma cu cativa ani. “Motivul pentru care nu iti dai seama ce se intampla cu afacerile tale este ca ai prea multe baze de date”, spune Ellison.Ce ramane de facut atunci? Pentru a economisi bani si pentru a obtine cat mai multe beneficii din investitiile IT pe care le fac, firmele trebuie sa isi construiasca un singur model de management al datelor si sa nu aglomereze sistemul IT cu diverse aplicatii care gestioneaza un departament sau altul.
@Intertitlu:Doua viziuni asupra tehnologieiDiscursul de la Oracle AppsWorld nu este primul in care Ellison vorbeste despre consolidare, centralizare si despre obtinerea unui profit imediat. Si nu putini sunt cei care il considera pe Ellison un fel de guru al IT-ului mondial.A devenit insa industria IT una conservatoare si avida de obtinerea unui profit rapid? Steve Jobs, prieten la catarama cu Ellison, este de alta parere. Profitul apare cat timp inventezi noi produse, cat mai inovative si lasi clientilor mai multe optiuni.
Intertitlu: Urmatoarea tinta: mid-marketCum insa recesiunea care s-a manifestat in ultimii ani nu numai in industria IT ci in intreaga economie mondiala a determinat o multitudine de companii sa taie puternic din bugetele de cheltuieli, abordarea mai conservatoare si gandul la un profit imediat macina multe creiere sus-puse. Ca si gasirea unor noi vaci de muls.Daca la editia de anul trecut a AppsWorld, conducerea companiei condusa de Larry Ellison isi exprima intentia de a ataca si clientii care formeaza segmentul de mijloc al pietei mondiale, in 2003, “mid-market”-ul a devenit prioritatea numarul unu a strategiei Oracle.“In Europa Occidentala exista peste 200.000 de companii din zona intreprinderilor mici si mijlocii”, a amintit Sergio Giacoletto, executive vicepresident Oracle pentru regiunea formata din Europa, Orientul Mijlociu si Africa (EMEA).Oracle a lansat pentru acest segment de piata o editie speciala a sistemului integrat de aplicatii de gestiune eBusiness Suite eBS), care poate fi instalata in cateva zile chiar si la companii cu 15 angajati. Deocamdata, eBS Special Edition este disponibil in numai 24 de tari din Europa, printre care nu se afla insa si Romania. Cel putin deocamdata. Totusi “Romania va fi printre primele tari in care ne vom extinde oferta de eBS Special Edition”, a declarat Ziarului Financiar Giacoletto.Potentialul unor venituri suplimentare din contracte incheiate cu firme medii a fost sesizat anterior si de alti producatori de aplicatii de business, cum ar fi SAP sau Microsoft.De altfel, Microsoft se contureaza a fi, pe langa firma germana SAP (lider de piata in acest domeniu), urmatorul concurent important pentru Oracle in zona IMM-urilor. “Microsoft va fi foarte agresiva in urmatorii ani si cred ca pe termen mediu si lung va fi un puternic competitor pentru noi”, a recunoscut Larry Ellison. Aceasta ar putea fi si una dintre explicatiile faptului ca Ellison da drept conditie sine qua non pentru reusita informatizarii alegerea sistemului de operare Linux in detrimentul produselor Microsoft..Compania lui Bill Gates a atacat piata firmelor mici si mijlocii prin Navision, soft creat de firma daneza cu acelasi nume, cumparata de Microsoft in urma cu un an.



Focus IT pe tarile de la usa UE
Extinderea Uniunii Europene de la 15 la 25 de tari si apoi, probabil in 2007, la 27 de tari a facut din tarile aderente, mai ales cele incluse in primul val, o tinta tot mai interesanta pentru firmele mari din industria IT. Oracle si-a gandit chiar o strategie speciala pentru atacarea mai eficienta a pietelor din aceste tari. In plus, compania a infiintat si o divizie numita European Union Enlargement Region care sa se ocupe numai de afacerile din tarile ce urmeaza a adera la Uniune.
“Aceasta parte a lumii va fi in topul investitiilor Oracle in urmatorii ani”, a declarat Alfonso Di Ianni, senior vicepresident in divizia European Union Enlargement Region.
Potentialul cel mai mare pentru compania condusa de Larry Ellison il reprezinta sectorul public, companiile de utilitati, industria financiar-bancara, cea producatoare dar si domeniul telecomunicatiilor.
„Pietele in plina dezvoltare din zona se dezvolta in acest moment cu o rapiditate mai mare decat cele din vestul continentului, ambele sectoare - public si privat privind Internetul ca o fundatie pentru progresul lor viitor”, afirma Hans Jarnik - vicepresident & managing director Oracle Northern and Central Eastern Europe.
Conform oficialului Oracle, piata IT a tarilor care vor adera la UE in primul val se ridica la numai 8 miliarde de dolari, adica aproximativ 2% din totalul celei europene si este, spre exemplu, echivalenta cu cea a Elvetiei. In urmatorii 3-5 ani insa cresterea medie anuala a pietei IT din aceasta regiune va fi de 10%, net superioara ritmului inregistrat in Europa de Vest.
Tot ca o comparatie, cheltuielile IT pe locuitor intr-un an se ridica in cele 15 state membre UE la 700-800 $ si la numai 130-150 $ in cele zece state din primul val. Cheltuielile IT ca procent din PIB sunt de 4,5% in tarile membre si de 1,5-2,5% in tarile care vor intra in UE in 2004.
De ce ar veni insa marile companii IT sa investeasca in Europa Centrala si de Est? Pentru ca, si e bine stiut, avantajul competitiv al acestora consta in costul redus al fortei de munca. “Abia in 2018, costul fortei de munca in aceasta regiune va fi echivalent cu cel existent acum in Portugalia”, afirma Jarnik. iuliana.susanu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO