Analiză

Mai putini angajati vor produce mobila de 1,6 miliarde de euro in 2010

15.05.2006, 00:00 12

Productia de mobila va creste treptat pana la 1,6 mld. euro pana in 2010, in conditiile in care numarul de angajati va scadea. Consumul de mobila se va apropia de 900 mil. euro, sustinuta de importuri si intrarea IKEA.

Previziunile de acum sunt mult mai pesimiste comparativ cu cele din urma cu un an, cand majoritatea jucatorilor estimau ca nivelul productiei se va dubla pana in 2010, depasind doua miliarde de euro.

Cu o pondere de 5% in exportul total si cu un aport pozitiv la balanta comerciala de 665,8 mil. euro anul trecut, mobila este unul din domeniile cu traditie in Romania, insa in 2005 a inregistrat cel mai greu an de dupa revolutie.

Dificultatile de ordin financiar cu care s-au confruntat majoritatea companiilor de profil au determinat concedieri masive in sector. Astfel, conform datelor furnizate de Asociatia Producatorilor de Mobila din Romania, numarul angajatilor in industria mobilei a scazut cu peste 10%, pana la 90.000 de persoane. Pentru comparatie, in anul 2003 lucrau 124.000 de persoane.

"Este o tendinta care se va accentua in perioada urmatoare datorita unor cauze obiective, cum sunt deschiderea pietei si problemele tot mai grele intampinate de exportatori", a declarat Dumitru Petcu, directorul general al producatorului de mobila Alprom din Pitesti.

De cealalta parte, Dan Sucu de la Mobexpert crede ca scenariul optimist inseamna ca numarul angajatilor se va mentine constant. "Ar fi benefic daca s-ar pastra, realizandu-se in acelasi timp o crestere a productiei prin cresterea productivitatii", considera Dan Sucu, directorul general al grupului Mobexpert, cel mai mare jucator de pe piata locala de mobila.

Daca numarul angajatilor din sector se va reduce considerabil, potrivit principalilor jucatori, piata de retail, respectiv consumul, va creste cu circa 5-10%. Toate companiile isi vor juca ultima alternativa: piata interna, iar concurenta se va intensifica, deoarece vor aparea in plus si primii giganti internationali.

"Pe partea de retail estimez o crestere de aproximativ 10% pe an, iar in ceea ce priveste productia nu vad cum aceasta ar putea sa creasca cu mai mult de 5-6% pe an", sustine Sucu.

In aceste conditii, spun jucatorii, cresterea pietei interne de retail va fi sustinuta in mare parte de importuri, al caror ritm de crestere se va mentine la 20%.

"Piata interna va creste cu siguranta, dar aceasta crestere va avea la baza accelerarea importurilor", spune Viorel Catarama, directorul general al Elvila, cel mai mare producator local de mobila.

El considera ca la baza cresterii pietei va sta intensificarea constructiilor de locuinte, dar si majorarea pretului la mobilier.

"Elvila va avea un ritm de crestere de aproximativ 5% pe an la nivel de grup pana in 2010", a continuat Catarama. Anterior, el anuntase ca intentioneaza sa dezvolte paralel cu reteaua de magazine si pe cea de francize, tendinta pe care o va pastra si in perioada urmatoare de timp, fiind "o directie strategica".

In ceea ce priveste exporturile, tendinta va fi una de reducere, spun producatorii.

"Incepem sa ne gandim din ce in ce mai mult la piata interna, ceea ce va determina schimbari de obiceiuri si de structura", spune Petcu.

Daca la nivelul anului trecut, exporturile au scazut doar in lei, reprezentantul Alprom sustine ca in viitor se va putea vorbi chiar si de o scadere in euro a exporturilor.

Gustul romanilor pentru importuri se explica prin dorinta acestora de a avea ultimul "racnet" in materie de mobila, la un pret cat mai mic posibil.

"Piata romaneasca are un pic de snobism in ea. Persoanele cu venituri mari prefera mobila din import, pe cand cei cu venituri mijlocii si mici, care cumpara mobila romaneasca, formeaza o cerere stationara", a declarat Ioan Marginean, directorul economic al producatorului Silvarom.

Acesta estimeaza un ritm de crestere de 5-10% pentru productie pentru urmatorii ani. Cu toate ca intrarea multinationalelor in tara ar mai fi putut ridica putin cererea, acest lucru nu se intampla, deoarece multe dintre ele sunt reticente in ceea ce priveste achizitionarea mobilierului din tara.

"Multinationalele incep sa intre si in Romania, insa cu mobilierul administrativ din Vest."

Astfel, spune Marginean, cu toate ca mobilierul din Romania, este mai ieftin decat cel din afara, multe companii proaspat intrate pe piata locala opteaza pentru mobila din import. "In Germania, spre exemplu, mobila este de trei-patru ori mai scumpa, si cu toate acestea, companiile prefera importurile", explica el.

Cu toate acestea, reprezentantul Silvarom este rezervat in a face estimari pe termen mediu si lung. "Planurile noastre se opresc la 2008. Dispunem de prea putine informatii pentru a face estimari pe termen lung", adauga Marginean.

Singura sansa a producatorilor romani pe piata interna o reprezinta orientarea spre produse moderne, cu un design atractiv. "Piata din Romania are posibilitatea sa creasca in perioada urmatoare daca se va pune accent pe cercetare-dezvoltare, pe un design nou sau pe modernizarea industriei per ansamblu", spune Marginean de la Silvarom.

Si Dan Sucu este de parere ca strategia de produs este principalul atu al producatorilor locali in lupta cu importurile.

"Anul 2006 este de maxima importanta pentru supravietuirea unor producatori romani, care au de recuperat deficitul inregistrat anul trecut si de adaptat strategia de produs la tendintele pietelor pentru care produc", spune Sucu.

Spre deosebire de alte tari vestice, unde exista o specializare pe orizontala la nivelul industriei mobilei (pe un anumit tip de mobilier), in Romania, spune Marginean, nu se practica acest lucru.

"Marea speranta a producatorilor romani ramane piata interna de mobila. Ea trebuie atacata cu o paleta noua de produse, dar si cu alte preturi", mai spune Marginean.

Cea mai bine vanduta mobila de import provine din Polonia.

"Exporturile Poloniei catre Romania sunt din ce in ce mai mari. Primim de la ei mobilier cu design frumos si cu preturi foarte mici, astfel incat se vede clar ca ei au facut pasi seriosi spre modernizare", considera Marginean.

Daca in Vest, marii retaileri europeni cheltuiesc anual sume considerabile pentru promovare, cu cateva exceptii, industria autohtona de mobila este departe de Occident si la acest capitol.

"Diversificarea productiei de mobila nu este suficient de mare pentru a satisface toate gusturile, ca sa nu mai vorbim de faptul ca la nivelul industriei romanesti de mobila, activitatea de marketing este mai mult empirica", completeaza Marginean.

La nivel european, producatorii se specializeaza pe anumite produse care ulterior vor fi preluate de distribuitori si raspandite in intreaga retea de retail. In Germania, spre exemplu, este foarte dezvoltata aceasta retea de retail. Magazine de mobila exista si la noi, insa nu la acelasi nivel.

Pe de alta parte, strategia producatorilor romani va fi marcata de o concurenta din ce in ce mai acerba pe piata interna. Mare parte din jucatorii si-au anuntat, inca de la mijlocul anului trecut, schimbarea de tactica drept urmare a dificultatilor de pe pietele externe. Primul dintre ei a fost Mobexpert.

Astfel, aprecierea euro cu aproximativ 10% anul trecut a lovit in marjele de profit al tuturor exportatorilor. Daca pana in 2005, acestea inregistrau o rata a profitului de 7-10%, acestea au disparut in prezent, multi jucatori incepand sa lucreze pe pierderi.

"In contextul in care 80% din productia de mobila a Romaniei merge la export, din care jumatate in Franta, Germania si Italia, putem considera ca producatorii romani sunt deja confirmati pe pietele externe. Insa aceste piete, cum sunt Franta si Germania, au intrat in recesiune. In acelasi timp piata din Romania se maturizeaza", spune reprezentantul Mobexpert.

Un alt element demn de luat in seama si care care va afecta companiile producatoare il reprezinta alinierea salariilor din Romania la nivelul standardelor europene. "Salariul mediu in UE este de 350 de euro, iar noi suntem departe de acest nivel", explica Marginean.

Reducerea tarifelor la principalele utilitati este practic imposibila pentru toti jucatorii, de aceea sarcina producatorilor romani este cu atat mai dificila, cu cat pe pietele externe se estimeaza ca pretul la mobilier va stagna. Solutii se gasesc. Silvarom, spre exemplu, ataca piata locala prin intermediul distribuitorilor.

"In prezent lucram cu 34 de distribuitori, insa avem in vedere sa marim numarul acestora in viitorul apropiat", considera Marginean.

Anul trecut gigantul suedez Ikea, cel mai mare retailer mondial de mobila, a confirmat pentru prima data oficial deschiderea unui magazin in Romania, in franciza.

"Ikea este o forta pe piata din intreaga lume, care isi face intrarea pe o piata de desfacere mare. Mobila marca Ikea este practica si are un target bine definit, preturile fiind unele reduse", spune Marginean de la Silvarom.

Pana anul acesta, Ikea era prezenta numai la nivel de reprezentanta, ea achizitionand de aici mobila pentru intreaga lume. Conceptul Ikea este reprezentat de o oferta de produse functionale si usor de asamblat la preturi scazute.

Ikea detine in Romania producatorul de mobilier Swedwood din Siret, in judetul Suceava, unde produce mobilier masiv din panouri, intreaga productie fiind exportata catre magazinele Ikea din intreaga lume.

Ce alti jucatori si-ar mai putea face intrarea pe piata? "In retail, la nivel european, nu exista ideea si practica globalizarii. Exista, in schimb, jucatori locali puternici pe o anumita zona sau regiune. De exemplu, jucatorii austrieci importanti sunt prezenti pe pietele din Ungaria si Cehia. De aceea, ne putem astepta la intrarea unor jucatori straini pe piata din Romania, in special germani sau austrieci, insa numele lor nu poate fi de rezonanta europeana, ci, cel mult, regionala", considera Dan Sucu.

In anul 2005, principalele piete de desfacere pentru mobila romaneasca au fost tarile din UE, unde se exporta aproximativ 80% din totalul exporturilor de mobila.

Daca in industria mobilei, investitiile anuntate in ultima perioada nu sunt de foarte mare anvergura, nu acelasi lucru se poate spune despre cele in industria de prelucrarea a lemnului.

"Investitiile cu adevarat importante se fac, de obicei, in industria de componente, nu direct in industria mobilei. Ma refer la industria chimica (lacuri), industria de placi (PAL, MDF), in care se fac investitii de 150-200 mil. euro si chiar mai mult. Aceste industrii se vor dezvolta in continuare prin investitii majore, un exemplu fiind viitoarea investitie a grupului Egger din Austria in zona Radauti", explica Sucu.

Cel mai mare jucator din industria locala a mobilei a ramas si anul trecut Mobexpert. Compania a inregistrat in 2005 o cifra de afaceri de 150 mil. euro, in crestere cu 15% fata de anul precedent. Mobexpert a fost infiintata in 1993 si detine 11 fabrici de mobila, 5 firme de import si de logistica si compania de imobiliare Domus Mex.

Alt jucator important este compania Elvila detinuta de omul de afaceri Viorel Catarama, cu o cifra de afaceri la nivelul anului trecut de 115 mil. $ (aproximativ 95 de mil. euro).

Pe locul trei, in topul principalilor producatori se afla grupul Natuzzi, cu afaceri de peste 64 mil. euro.

Grupul Parisot este un alt jucator important, acesta detinand mai multe fabrici in provincie.

In topul producatorilor de mobila se mai afla Sortilemn Gherla, cu afaceri de 25 mil. euro. Alprom Pitesti este un alt jucator important pe piata locala, care a inregistrat la nivelul anului trecut o cifra de afaceri de 22 mil. euro.

O crestere importanta a inregistrat-o si producatorul Staer din Galati, care la finalul anului a raportat o triplare a cifrei de afaceri. ioana.david@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO