Analiză

N-avem bani, dar un televizor sau un frigider este musai sa cumparam

30.05.2003, 00:00 15

Vom fi mai saraci, insa ne vom cumpara mai multe lucruri. Acesta este paradoxul pe care il traverseaza in ultima perioada piata romaneasca. Reteta este insa simpla si tocmai a fost descoperita la sfarsitul anului trecut de romani: sistemele de rate si alcatuirea unui buget de familie nu pe cateva luni ci pe un intreg an sau chiar si pe termen mediu.
Tendinta de crestere a achizitiilor de bunuri de folosinta indelungata, dintre care s-au detasat electronicele si electrocasnicele, este confirmata si de ultimul Barometru de incredere a consumatorului realizat de institutul de cercetare de piata GfK Romania. #leadend#Astfel, mai bine 26% dintre romani cred ca in acest an vor cheltui mai mult pentru bunuri de folosinta indelungata fata de 23% la inceputul acestui an. Procentul este cel mai ridicat din regiune, avand in vedere ca 20% dintre cehi, 10% dintre polonezi si 8% dintre bulgari vor cheltui mai mult anul viitor pentru bunuri de folosinta indelungata.
"Exista o necesitate foarte mare pentru astfel de produse pe piata romaneasca insa resursele nu au permis pana acum achizitii. acum insa au aparut sistemele de rate, care vin sa compenseze lipsa de resurse" crede Dan Ostahie, directorul general al retelei de magazine Altex.
Sistemele de rate au fost de altfel cele care au permis cresterea ponderii romanilor care spun ca isi vor cumpara in urmatorul an bunuri de folosinta indelungata in conditiile in care cred ca vor fi mai saraci.
Astfel, de la inceputul anului "optimistii" (persoanele care vad o imbuntatire a situatiei financiare a propriei familii in urmatorul an) au fost depasiti de "pesimisti" in sondaje. astfel daca in ianuarie 31% dintre romani se vedeau in urmatorul an mai bogati, fata de 22% care se vedeau mai saraci, dupa primele patru luni ale anului ponderea s-a inversat - 25% fata de 30%.
Exista si o alta explicatie, cred jucatorii de pe piata romaneasca de produse electronice si electrocasnice. "Planul de achizitii nu se mai face acum pe o luna ci pe termen mai lung" spune Marius Ghenea, directorul general al retelei de magazine Flanco. "Era normala o astfel de evolutie a sistemelor de rate pe piata romaneasca. tendinta a continuat si in acest an, cel putin in domeniul nostru. De altfel, in domeniul retailerilor de produse electronice si electrocasnice se inregistreaza cea mai mare rata de raspandire a creditului de consum" adauga Ghenea.
Potrivit  acestuia, ritmul mai mare de crestere al pietei romanesti dovedeste de fapt ca stadiul de dezvoltare este inferior celor din tarile vecine.
"Chiar si Bulgaria este o piata semnificativ mai dezvoltata decat cea romaneasca. Procentele de crestere mai moderata din aceasta tara, ca sa nu mai vorbim de Cehia, demonstreaza acest lucru", a mai spus Ghenea.



 



 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO