Analiză

Noul El Dorado al fondurilor de investitii: vopsele de 270 mil. euro in cinci ani

29.05.2006, 00:00 36

Unul dintre cele mai competitive sectoare de materiale de constructii, lacurile si vopselele, va rula vanzari de 260 - 270 milioane de euro pana in 2010, cu aproximativ 70% mai mult fata de nivelul incasarilor de anul trecut, estimeaza unii jucatori de pe piata.

Piata de lacuri si vopsele din Romania are acum doua atuuri majore, care o fac tinta predilecta pentru investitorii strategici si fondurile de investitii: nivelul de consum inca scazut fata de alte piete din Europa, de unde si potentialul imens de crestere, precum si cererea turata permanent de renovarea locuintelor vechi si mai ales proiectele noi rezidentiale, una dintre afacerile momentului in Romania.

Asta se traduce acum printr-o rata de crestere minima de 10 - 15% pe an si un prag de rentabilitate sustenabil pe termen lung.

De aici si desantul fondurilor de investitii pe o piata care parea ca intra in amortire in urma cu cativa ani.

Cererea masiva venita din zona constructiilor noi, dar si de pe partea lucrarilor de modernizare a imobilelor vechi, a adus o rata din ce in ce mai stabila si predictibila de profit pentru jucatori.

Fondul american de investitii Advent si cel suedez Oresa Ventures "au mirosit" oportunitatea unei afaceri cu profit de cursa lunga si au trecut la achizitia de jucatori din top 5.

Policolor, unul dintre cei mai mari producatori, era inca din anii ''90 in portofoliul investitorilor financiari.

Piata creste peste media economiei in ansamblu, ca de altfel intregul sector de constructii, si va ajunge in acest an la vanzari de circa 170-180 mil. euro.

"Piata de lacuri si vopsele poate creste in urmatorii ani cu circa 10%, in functie de cadrul legislativ, in timp ce consumul de lacuri si vopsele ar trebui sa ajunga la circa 9 - 11 kilograme per capita, pentru a acoperi necesarul de pe piata", a declarat pentru Ziarul Financiar Stefan Barna, directorul de strategie al companiei Kober.

In prezent, consumul este de 4-5 kilograme per capita si va continua sa creasca in urmatorii ani. Piata romaneasca a vopselelor este dominata de patru mari producatori: Kober, afacere pornita de la zero de Aurel Kober, Policolor, detinut de trei fonduri de investitii, Dufa Romania, companie achizitionata in 2005 de fondul de investitii Advent, si Guzu Chim, afacere infiintata de Daniel Guzu, in care fondul de investitii Oresa Ventures detine 49% din actiuni.

Afacerile primilor patru jucatori de pe piata de profil cumuleaza aproximativ 100 mil. euro, in conditiile in care piata de lacuri si vopsele a ajuns anul trecut la circa 150-165 mil. euro.

Pe piata de lacuri si vopsele s-au conturat clar trei modele de business: afacerile de familie (cel mai des intalnit), firmele controlate de fonduri de investitii si jucatorii aflati in portofoliul unor investitori strategici.

Piata de vopsele era foarte dezvoltata inainte de ''89, cand s-a inregistrat si cel mai mare consum, circa 188.000 de tone. Insa, criza care a afectat intreaga productie industriala din Romania la inceputul anilor ''90 a dus implicit si la modificarea structurii productiei de vopsele, potrivit lui Barna.

Productia nationala de lacuri si vopsele este estimata de jucatorii din piata la circa 100.000 de tone, in timp ce exporturile au pondere de aproximativ 40%.

Ca structura, productia interna se apropie de cea existenta in Uniunea Europeana.

Produsele decorative la nivel european reprezinta 63% din productie, cele pentru lemn 6%, auto OEM (Original Equipment Manufactury - prima vopsea aplicata) - 5%, repectiv auto refinisare 2%, potrivit datelor prezentate de unii jucatori de pe piata.

In prezent, produsele decorative detin o cota de circa 65% din totalul productiei de vopsele. Grupa produselor decorative include atat produse pe baza de apa, cat si pe cele pe baza de solventi.

In sectorul industrial cota cea mai ridicata, circa 8%, o detin sistemele pentru grupele industriale metal si lemn. Produsele auto, OEM si cele pentru refinisare, ocupa un segment de circa 6-7% din productie.

"Piata produselor decorative va ajunge anul acesta la circa 115 mil. euro, in crestere cu circa 15% fata de anul trecut", spune Bruno Negoita, directorul general al companiei Dufa Romania.

Segmentul produselor decorative s-a majorat anul trecut cu circa 25%, ajungand la aproximativ 91 mil. euro (in preturi nete de producator fara TVA). Cea mai mare parte a pietei de acoperiri decorative consta in vopselele pentru zugravirea peretilor, care ajung la o pondere de 60-65% din totalul pietei, potrivit datelor prezentate de Dufa Romania.

Piata de profil cuprinde atat produse in solventi (emailuri, vopsele, grunduri), cat si produse in dispersie, pe baza de apa, cum sunt lacurile. Pretul produselor in solventi sunt in prezent de circa 4 euro/ 0,75 litri, in timp de produsele prin dispersie ajung la circa 5,5 euro/0,75 litri.

"Cresterea din urmatorii ani a pietei de lacuri si vopsele poate fi influentata si de cadrul legislativ. In prezent, produsele pe baza de solventi sunt mai ieftine decat cele prin dispersie, dar in unele state din UE a fost introdusa, dupa aderare, o acciza pentru produsele in solventi direct la producator. O astfel de decizie ar putea influenta pretul unui astfel de produs", explica Barna.

In urmatorii ani, pretul mediu al produselor in dispersie va scadea cu circa 5-10%, cele in solventi vor creste, in timp ce pretul la produsele speciale va ramane constant, potrivit lui Barna.

Daca in 1990 categoriile de produse destinate sectorului industrial ocupau o pozitie importanta in cadrul productiei, circa 68%, aceasta grupa detine in prezent numai 35%, potrivit datelor prezentate de Kober.

"In prezent, asistam la o diversificare a ofertei producatorilor de lacuri si vopsele pentru a face fata cererii pe termen mediu si lung. Vopselele de zugravit colorate si tencuielile recomandate pentru fatadele termoizolante sunt doar doua exemple de categorii de produse care vor creste peste media pietei de acoperiri decorative", mentioneaza Negoita.

Odata cu maturizarea pietei, investitori financiari si strategici au "mirosit" potentialul de crestere si au intrat in afacerile cu lacurile si vopsele, atrasi de ratele atractive de profit.

"Interesul investitorilor pe aceasta piata este justificat de ratele de crestere superioare fata de PIB (Produsul Intern Brut) si chiar superioare cresterii pietei de constructii, iar nivelul profabilitatii este unul atractiv", precizeaza Negoita.

Cea mai proaspata achizitie a unui fond de investitii a fost preluarea pachetului de 49% din producatorul de lacuri si vopsele Guzu Chim de catre Oresa Ventures. Fondul de investitii suedez isi incearca mana acum pe piata constructiilor, dupa ce a dezvoltat afaceri de la servicii medicale, retail sau servicii financiare.

Guzu Chim estimeaza pentru acest an o cifra de afaceri de 34 mil. euro, in crestere cu 34% fata de anul trecut. Compania a incheiat 2005 cu o crestere semnificativa a cifrei de afaceri de peste 40%, ca urmare a majorarii cererii de vopsele lavabile, tencuieli si vopsele structurate.

Guzu Chim a trecut la o strategie de crestere a capacitatilor de productie pentru a-si asigura o crestere cat mai confortabila, pe fondul cererii de profil care se anunta in continuare in crestere in urmatorii ani.

Astfel, producatorul de lacuri si vopsele a investit anul trecut 10 mil. euro in noua fabrica de la

Popesti-Leordeni, situata pe fosta platforma Viscofil. Peste 95% din productia Guzu Chim este destinata in prezent pietei interne. Compania are doua centre de productie in Bucuresti si in Popesti-Leordeni.

Intrarea fondurilor de investitii pe aceasta piata a avut loc inca din 1997, cand Policolor a devenit prima achizitie a fondurilor de investitii. Dar aceasta tendinta nu s-a mentinut si in urmatorii ani. Producatorul de lacuri si vopsele Policolor Bucuresti a inregistrat in 2005 un profit net de peste 4 mil. euro, de aproape 4 ori mai mare comparativ cu anul precedent, pe fondul cresterii cu circa 33% a vanzarilor companiei.

Cifra de afaceri a Policolor s-a ridicat anul trecut la 29,8 mil. euro, fata de 22,3 mil. euro in 2004. Cresterea cifrei de afaceri s-a datorat extinderii companiei pe pietele UE, dar si cererii tot mai ridicate din sectorul constructiilor si din sectorul industrial.

Policolor este in prezent unul dintre cei mai importanti producatori de lacuri si vopsele din Romania. Ponderea principala in portofoliul de produse al companiei o detin vopselele din sectorul decorativ, care reprezinta circa 60% din vanzarile companiei. Pe piata produselor decorative Policolor detine brandul Spor, lansat in 1999, care este cea mai cunoscuta marca a companiei.

Anul trecut, lansarea pe piata a gamei Deko Professional in vederea restructurarii ofertei pentru piata de constructii a condus la o crestere de circa 200% a vanzarilor din 2005 fata de anul precedent.

Insa segmentul pe care Policolor este reprezentat cel mai puternic este cel al lacurilor si vopselelor auto, liderul industriei de vopsele auto din Romania. Gama de produse auto ready mix realizeaza, conform ultimelor date, circa 80% din vanzarile pe piata romaneasca de profil.

Compania Policolor este controlata de trei fonduri de investitii, care detin impreuna peste 82% din actiuni. Cele trei fonduri sunt Romanian Investment Fund, cu o detinere de 39,4%, Fondul Romano-American pentru Investitii (RAEF), cu o participatie de 33,3% si Romanian Reconstruction, cu circa 10% din actiuni.

Anul trecut, Dufa Romania, un alt jucator din topul primilor patru producatori, a fost achizitionat de catre fondul de investitii american Advent International, in urma unei tranzactii care s-a ridicat la circa 17-18 mil. euro.

Dufa Romania si-a bugetat pentru acest an o crestere a afacerilor de 20%, pana la 20 mil. euro. In 2005, compania a realizat o cifra de afaceri de aproximativ 17 mil. euro, in crestere cu circa 23% fata de anul precedent.

Afacerea Dufa Romania a fost pornita in 1997 de catre grupul german Meffert AG, care a constituit un joint-venture de import si distributie de lacuri si vopsele alaturi de un grup de investitori romani.

Inainte de preluarea pachetului integral de actiuni, grupul german Meffert detinea 50% din afacerea Dufa Romania, in timp ce Marius Ivan, fostul director general al companiei Henkel Bautechnik Romania, avea 40%, iar Liviu Stan, fost director general al companiei Dufa - 10%.

In prezent, compania vinde lacuri si vopsele exclusiv catre piata interna, unde detine, potrivit propriilor estimari, o cota de piata de 21%. Anul acesta, compania va lua in considerare eventualitatea derularii activitatii de export in tarile invecinate.

Anul acesta, Dufa va introduce pe piata cateva produse noi si va implementa in capacitatile de productie bunuri care astazi sunt importate din Germania. Se va ajunge, astfel, ca peste 95% din vanzari sa se faca din productia locala. Cea mai mare pondere in cifra de afaceri o au vopselele pe baza de apa, destinate acoperirii peretilor interiori si exteriori.



Previziuni pentru urmatorii cinci ani

* Consumul de lacuri si vopsele ar trebui sa ajunga la circa 9-11 kg per capita, pentru a acoperi necesarul de pe piata. Acest nivel era inregistrat inca din 2003 in state precum Cehia sau Polonia;

* Pana in 2010, consumul ar putea ajunge aproape de nivelul maxim atins in 1988, de circa 188.000 kg;

* Pretul produselor in dispersie (lacurile) va scadea cu circa 5-10% in urmatorii ani, pentru ca este mai ridicat decat media europeana;

* Costul produselor in solventi (emailuri, vopsele, grunduri) va creste pana in 2010, in timp ce produsele speciale vor inregistra o stagnare a preturilor;

* Structura productiei din Romania se apropie de cea existenta in UE. Produsele decorative la nivel european reprezinta 63% din productie, cele pentru lemn 6%, auto OEM 5%, repectiv auto refinisare 2%;

* Piata vopselelor este dominata de patru mari producatori: Kober, Policolor, Dufa Romania si Guzu Chim, care controleaza circa jumatate din piata.

* Oferta producatorilor de lacuri si vopsele se va diversifica in urmatorii ani pentru a face fata cererii pe termen mediu si lung;

* Redresarea sectorului industrial de vopsele a inceput in 2000, cand s-a inregistrat, pentru prima data, o crestere de circa 5-10 % a productiei nationale de vopsele, crestere datorata in principal revigorarii sectorului de constructii, potrivit jucatorilor de profil. Trendul de crestere de circa 10% s-a mentinut si in anii urmatori;

* In urmatorii cinci ani, va creste competitia dintre jucatorii de pe piata, odata cu intensificarea investitiilor din partea investitorilor strategici si financiari care au intrat in afacerile cu lacurile si vopsele;

* Datorita cresterii cererii de produse decorative, ponderea segmentului industrial va inregistra o scadere in urmatorii ani. Daca in 1990

categoriile de produse destinate sectorului industrial ocupau o pozitie importanta in cadrul productiei, circa 68%, aceasta grupa detine in prezent numai 35%.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO