Analiză

Petrolistii romani cheltuiesc 44 de milioane de euro pentru imagine, de 6 ori mai mult decat cei din Ungaria

Petrolistii romani cheltuiesc 44 de milioane de euro pentru imagine, de 6 ori mai mult decat cei din Ungaria

Click pentru imaginea marita

04.06.2007, 22:24 23

Companiile petroliere active pe piata de profil locala au cheltuit anul trecut pentru imagine de 10 ori mai mult decat companiile petroliere din Slovacia si de aproape sase ori mai mult decat cele din Ungaria.
Petrom, cea mai mare companie romaneasca, Rompetrol, grupul petrolier condus de omul de afaceri Dinu Patriciu, OMV, grupul austriac in portofoliul caruia se afla Petrom, si MOL Romania, filiala locala a grupului petrolier ungar MOL, au scos anul trecut din buzunare aproximativ 44 de milioane de euro calculate la rate-card pentru imagine, in timp ce colegii din Slovacia au cheltuit anul trecut doar 4,4 milioane de euro, iar cei din Ungaria au dat pentru imagine 8 milioane de euro. Concluziile sunt extrase dintr-un studiu realizat de Initiative Media si prezentat de catre MOL Romania.
Petrom, de exemplu, a cheltuit anul trecut in Romania 24 de milioane de euro, Rompetrol 14 milioane de euro, OMV 5 milioane de euro, iar MOL aproximativ 1 milion de euro. Petrom a cheltuit in Romania de 7 ori mai mult decat a cheltuit OMV pe piata din Ungaria.
"Cantitatea investitiei este direct proportionala cu gradul de concurenta de pe piata. In Romania este foarte interesant ca cheltuielile pe media sunt mult mai mari decat cele din Ungaria si Slovacia. Aceasta este o masura a gradului de competitivitate din Romania. La noi este o situatie diferita. Nu exista o singura companie de stat ca pe alte piete, ci mai multe forte care sunt comparabile", spune Cristina Osiescu, director de marketing in cadrul MOL Romania.
Un alt lucru care diferentiaza piata locala de cele doua piete luate in considerare de catre MOL este si cererea ca volume de produse petroliere.
"Cererea este foarte mare ca volum pe piata de retail. Cererea este mult mai mare decat cea din Slovacia si Ungaria. Nu suntem incomparabili nici cu Austria. Uitandu-ne la dinamica achizitiei de automobile din Romania, ne putem astepta ca acest teren sa fie recuperat in timp scurt", spune Osiescu.
In Romania, piata produselor petroliere a ajuns anul trecut la aproximativ 4,1 miliarde de litri, cu 21% mai mult decat cea din Ungaria de aproape trei ori mai mare decat cea din Slovacia. Piata de retail din Austria, de exemplu, a ajuns anul trecut la un volum de 6,4 miliarde de litri de produse petroliere vandute.
In acelasi timp, daca se compara consumul pe cap de locuitor, in Romania se consuma mai putin carburant decat in Ungaria si Slovacia.
"Acest lucru depinde de nivelul de trai. Diferenta intervine la consumul de motorina. Acum asistam la un proces de 'dieselificare' a pietei, fenomen care incepe si in Ungaria, dar care nu este atat de prezent in Slovacia unde consumatorii inca inclina spre benzina", explica Osiescu.
Romanii utilizeaza mai mult motorina (107,51 litri/an/cap de locuitor), situandu-se pe ultimul loc comparativ cu Ungaria (163,65 litri/an/cap de locuitor) si Slovacia (123,04 litri/an/cap de locuitor).
In cazul benzinei, in Romania se consuma 81,1 litri/an/cap de locuitor, in urma Ungariei (147,06 litri/an/cap de locuitor) si Slovaciei (124,62 litri/an/cap de locuitor). In luna aprilie, pretul mediu al unui litru de benzina in Romania era de 1,053 euro, in timp ce in Ungaria acesta se situa la 1,113 euro, iar in Slovacia - la 1,138 euro.
Un litru de motorina, in acelasi interval, costa in Romania 0,978 euro, in Ungaria - 1,033, iar in Slovacia - 1,088 euro.
Caracterizarea consumatorului roman de produse petroliere scoate in evidenta si motivul pentru care in ultima vreme toate companiile petroliere au inceput sa investeasca masiv in dezvoltarea serviciilor non-oil.
Potrivit Boston Consulting Group, aproape jumatate din consumatorii romani sunt atrasi de servicii si de calitate, in timp ce doar 21% din consumatori sloveni pun pret pe aceste lucruri si 36% din cei ungari apreciaza aceste elemente.
"Romanii au aceasta atitudine datorita experientelor din trecut, cand calitatea carburantului lasa de dorit. Chiar si investitia pe care un roman o face intr-o masina este mult mai semnificativa decat in alte tari si atunci exista si aceasta orientare indeosebi spre calitate", explica reprezentanta MOL Romania.
Paradoxul pietei vine din prisma numarului mare de consumatori indiferenti. Un procentaj de 27% din romani este indiferent fata de furnizorul de produse petroliere.
"Indiferenti sunt de obicei vesticii care sunt obisnuiti cu o calitate constanta. Exista si la noi acest segment care nu poate fi usor incadrat intr-un context local sau european", spune Osiescu. In ceea ce priveste serviciile conexe, 37% din cumparatorii care intra intr-o benzinarie Petrom cumpara si altceva in afara de carburanti. Procentajul este de 55% in benzinariile MOL si de 52% in cele OMV. In ceea ce priveste benzinariile Rompetrol, 35% dintre clienti mai iau ceva din benzinarie in afara de obisnuitii carburanti.
In Ungaria, de exemplu, 30% din clientii unei benzinarii MOL, echivalentul Petrom pe piata ungara, apeleaza si la serviciile conexe. Niciun grup de pe piata din Ungaria nu ajunge la o rata de 55% a folosirii serviciilor non-oil. Cea mai dezvoltata piata din acest punct de vedere este cea din Slovacia unde peste 50% din clienti folosesc si serviciile non-oil dintr-o benzinarie.
Un alt lucru interesant pe piata locala este si faptul ca nu exista un raport intotdeauna proportional intre numarul de benzinarii si cotele de piata detinute.
De exemplu, Petrom are aproximativ 500 de benzinarii si are o cota de 30%, iar MOL cu 121 de benzinarii detine aproape 15% din piata sau Rompetrol cu 253 controleaza 17% din piata. Slovnaft, principala companie petroliera din Slovacia, are cu 210 benzinarii o cota de 35% din piata.
"Se observa in continuare ca fostele companii de stat au cea mai mare cota de piata in ceea ce priveste acoperirea, dar ca incet incet aceasta cota scade cate putin in favoarea companiilor private mai mici, care sunt insa mai eficiente", spune reprezentanta MOL.
Pe segmentul de rafinare apare a alta serie de diferente.
"Desi capacitatea de rafinare este in volume mai mica in comparatie cu tari precum Germania, Italia sau Franta, totusi daca analizam scara complexitatii, adica a proceselor care sunt posibile in diverse tari din Europa, companiile din tarile central si est-europene stau mai bine", spune reprezentanta MOL Romania.
Romania este pe locul cinci in ceea ce priveste complexitatea si pe locul 11 in ceea ce priveste volumul.
Primul loc este ocupat de Slovacia ca si complexitate, potrivit unui studiu WoodMackenzie.
Acelasi lucru, adica suprematia unor companii din tari mai mici se observa si in ceea ce priveste eficienta, adica profitul net obtinut pe cantitatea de titei rafinata. Companii precum Shell, Eni sau Lukoil se afla dupa firme mai mici, cum ar fi MOL sau PKN Orlen.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO