Analiză

Piata asigurarilor in trimestrul I: peste o treime din volumul din 2005 si schimbari in topul celor mai mari jucatori pe fiecare segment

25.05.2006, 00:00 12

La nivelul intregului an 2006, piata ar putea creste cu 23%, pana la 1,5 miliarde de euro, stimulata de asigurarile de viata si de zona auto, unde primele vor creste, spune presedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor (CSA), Nicolae Crisan.

Datele cumulate ale companiilor pe primul trimestru al anului 2006 arata ca pe piata de profil au intervenit modificari de ierarhie, dar si de cote de piata, comparativ cu anul trecut. Primele doua companii de pe fiecare segment (asigurari generale si de viata) au ramas aceleasi, in rest pozitiile fiind intens disputate intre marii jucatori.

Astfel, pe segmentul asigurarilor generale, Allianz-Tiriac domina autoritar topul celor mai mari companii dupa volumul primelor brute subscrise in primul trimestru din 2006. Liderul pietei generale a subscris in primele trei luni prime brute totale in valoare de peste 71 de milioane de euro, cu aproape 20 de milioane de euro mai mult decat compania care si-a pastrat locul secund, Asirom, si care a stagnat si din perspectiva cotei de piata, la nivelul de circa 14%-14,1%.

Totusi, pozitia de la varf a companiei Allianz-Tiriac a slabit comparativ cu anul trecut, cota de piata a asiguratorului reducandu-se cu peste trei puncte procentuale, de la 22,5% pana la 19,4%. Reducerea poate fi explicata prin faptul ca Allianz-Tiriac are o strategie de crestere numai in conditii de profit, refuzand sa asigure riscuri care aduc pierderi sigure. Conducerea companiei a explicat recent ca ar sacrifica pozitia de lider al pietei in schimbul conservarii profitabilitatii. Allianz-Tiriac si-a bugetat pentru acest an o crestere a afacerilor de 20% in lei.

Piata asigurarilor generale din primul trimestru din 2006 a fost evaluata de Nicolae Crisan, presedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor (CSA), la peste 367 de milioane de euro in prime brute subscrise.

Pentru anul 2006, Asirom si-a bugetat afaceri de 203 milioane de euro, in crestere cu 45% fata de 2005. Asiguratorul spera sa treaca anul acesta pe profit, dupa pierderile in valoare de 5,8 milioane de euro in 2004 si 10 milioane de euro in 2005.

Prima, dar si cea mai spectaculoasa modificare de clasament in primul trimestru din 2006, intervine la locul al treilea de pe piata de asigurari generale, acolo unde Astra Asigurari a surclasat Omniasig, inregistrand in primele trei luni ale anului subscrieri totale de 37,5 milioane de euro si o cota de piata aproape dubla fata de cea din 2005 (10,2% comparativ cu 5,3%).

Cresterea puternica a vanzarilor Astra din primul trimestru se datoreaza politelor obligatorii de raspundere civila auto (RCA), care reprezinta mai bine de jumatate din business-ul companiei in aceasta perioada. Pentru intregul an, Astra si-a bugetat o crestere a vanzarilor de 70%, pana la 87 de milioane de euro.

Omniasig si Asiban, ocupantii pozitiilor 3 si 4 anul trecut, au facut fiecare cate un pas in spate, ajungand pe locurile 4, respectiv 5 in clasamentul pe asigurari generale. Omniasig a pierdut in primul trimestru din 2006 peste doua puncte procentuale in cota de piata. In acelasi timp, Asiban si-a consolidat usor pozitia in primul trimestru, ajungand la 7,3% din piata. La nivelul intregului an, compania si-a bugetat o crestere a subscrierilor (atat pe segmentul de asigurari generale, cat si pe cele de viata) de 30% in euro. Per total la nivelul topului 5 pe asigurari generale, cota de piata s-a pastrat aproape neschimbata in primul trimestru comparativ cu anul trecut, la aproape 61%. Concentrarea pietei a crescut insa semnificativ pe segmentul asigurarilor de viata, acolo unde primele cinci companii de pe piata detin la nivelul primului trimestru peste 76% din volumul de prime brute subscrise de aproape 80 de milioane de euro, fata de ponderea de sub 70% de anul trecut.

La fel ca pe segmentul de generale, primele doua pozitii s-au conservat si pe piata de viata. ING Asigurari de Viata si AIG Life domina in continuare topul pe acest segment, concentrand impreuna 50% din piata, ambele companii inregistrand usoare cresteri ale cotei de piata. Liderul pietei, ING Asigurari de Viata, a subscris in primul trimestru prime brute totale de aproape 30 de milioane de euro, in timp ce AIG Life, compania de pe locul secund, a avut vanzari totale de aproape 10 milioane de euro, in crestere cu 53% in euro fata de aceeasi perioada a lui 2005.

In urma concentrarii pe segmentul de viata, liderul pietei de asigurari generale, Allianz-Tiriac, a reusit in primul trimestru sa urce trei pozitii in clasament si sa ajunga pe locul trei, la foarte mica distanta de AIG Life, ocupanta locului 2. Allianz detine in prezent o cota de 12,4% din piata, aproape dublu fata de anul trecut. Compania a decis recent sa se concentreze mai mult pe piata asigurarilor de viata, unde considera ca este necesara o crestere accelerata pentru a compensa intrarea mai tarzie pe aceasta linie de business.

In pofida cresterii usoare a cotei de piata de la 7,9% in 2005 la 8,8% in primul trimestru din 2006, Asirom continua sa ocupe locul al patrulea in clasamentul asiguratorilor pe segmentul de viata, cu prime brute subscrise in primele trei luni de circa 7 milioane de euro. Topul celor mai mari cinci jucatori de pe segmentul de viata este incheiat de Asiban, care a coborat doua locuri, pierzand peste trei puncte procentuale in cota de piata, pana la 5,2%.

In ansamblu, piata asigurarilor a avut in primul trimestru o valoare de 446,4 milioane de euro (peste 82% reprezentand segmentul asigurarilor generale), adica aproximativ 35% din cea atinsa in tot anul trecut.

Pentru anul 2006, estimarile din piata spun ca volumul total al primelor brute subscrise din asigurari directe ar putea ajunge la 1,5 miliarde de euro. "Valoarea de 1,5 miliarde de euro in prime brute subscrise mi se pare una rezonabila, credibila,", a declarat pentru ZIARUL FINANCIAR Nicolae Crisan, presedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor (CSA).

Cresterea pietei s-ar ridica in acest caz la un ritm de 23% in euro, intrucat piata asigurarilor a atins anul trecut 1,22 miliarde de euro in prime brute subscrise. Astfel, cresterea de numai 23% reprezinta o incetinire aproape la jumatate a expansiunii pietei, care a crescut in 2005 cu 43% in euro.

Motoarele cresterii pietei asigurarilor din acest an ar putea fi in continuare asigurarile de viata si politele auto, a mai precizat seful Comisiei de Supraveghere. "Este posibil ca asigurarile de viata sa-si pastreze tendinta de crestere de anul trecut, dar mai degraba ele vor incetini pana la un ritm de circa 25%", a spus Crisan. In zona auto, revizuirile globale ale primelor pentru politele facultative Casco, cauzate de daunele destul de ridicate, vor aduce cu siguranta o crestere a primelor brute subscrise anul acesta, considera el.

"Si in cazul politelor RCA este nevoie de o crestere a primelor, dar aici problema este mai complicata, pentru ca zona RCA este legata de data aderarii", a conchis presedintele CSA.

In zona auto, daunalitatea a ajuns sa fie foarte ridicata in ultima perioada, ceea ce a adus pierderi multor jucatori pe acest segment. Frecventa daunelor este de circa 66% (din trei platitori de prime, doi au accidente si necesita plata daunelor), iar dauna medie va depasi anul acesta 1.000 de euro, potrivit estimarilor din piata.

Anul trecut, 31 din cele 42 de companii de asigurare de pe piata au inregistrat profit, in valoare totala neta de 38,6 milioane de euro. In acelasi timp, 11 societati de asigurare au inregistrat in 2005 pierderi, in valoare totala de 27,6 milioane de euro.

In momentul de fata, numarul de asiguratori de pe piata este de 37, in scadere cu 5 companii fata de anul trecut. La inceputul primului trimestru al anului 2006, Comisia de Supraveghere a Asigurarilor a retras autorizatiile de functionare ale societatilor ABG Insurance, Mediterranea Assicurazioni (Medas), Mondial Assurances, Omniasig Addenda si Nationala, pentru ca nu si-au majorat capitalul social pana la nivelul minim corespunzator obiectului de activitate autorizat.

In schimb, seful CSA a anuntat de curand ca un numar de 5 companii straine sunt pregatite sa intre pe piata romaneasca de profil, cererile de inregistrare fiind in prezent analizate de Comisie.

Este vorba despre doua companii grecesti, una de asigurari generale, alta de viata, detinute de EFG (actionarul majoritar al Bancpost), una din Slovenia (care va fi controlata de KD Group), una din Franta (Cardif, membra a grupului financiar BNP Paribas) si una din Israel (care va fi controlata de Clal Insurance).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO