Analiză

Piata auto la sase luni: cresteri aproape pe toata linia

19.07.2005, 19:29 15

Masini de familie, monovolume, decapotabile sau masini de teren, toate categoriile pietei auto au crescut puternic in prima jumatate a acestui an. Vanzarile de masini din primele sase luni s-au apropiat de 130.000 de unitati, adica mai mult decat s-a vandut la nivelul intregului an 2001 sau 2002 si la fel de mult cat s-a vandut in tot anul 2003.

"A fost vorba de o suma de factori, care au actionat in directia stimularii productiei si a vanzarilor de automobile", spune Brent Valmar, presedintele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA).

Daca in prima conferinta de presa din acest an Valmar avansa un ritm de crestere al pietei auto de 10%, dupa prima jumatate a acestui an statisticile anuntate de presedintele APIA au indicat o crestere de aproape 63%.

"Este o crestere la care nu ne asteptam. Aprecierea leului, cota unica de impozitare, scaderea dobanzilor, dar si prima de casare sau promotiile si ofertele speciale derulate de producatorii, importatorii sau dealerii auto au impulsionat vanzarile de masini", este de parere Brent Valmar.

In plus, cresterea bugetelor de publicitate si investitiile consistente in showroom-uri au permis, potrivit reprezentantilor APIA, o mai buna acoperire a oraselor mici de provincie si satisfacerea cererilor venite din aceste zone.



Numai recorduri

In aceste conditii, cea mai mare parte a importatorilor de masini de pe piata romaneasca au anuntat ca prima jumatate a acestui an a reprezentat cea mai buna perioada pe care au traversat-o in existenta lor.

De la marcile frantuzesti precum Renault sau Peugeot pana la cele germane sau chiar americane, toti importatorii s-au aflat in prima jumatate a acestui an in situatia de a nu putea onora comenzile venite din partea clientilor.

Avand in vedere recesiunea din piata auto europeana, cei mai multi dintre importatori au gasit variante de a-si satisface clientii, existand cazuri in care unii dintre importatori au cumparat masini aflate in stocul altor tari din regiune, precum Slovenia, renuntand chiar si la marjele de profit doar pentru a putea satisface cererea.

Importurile de masini au ajuns in prima jumatate a anului la 53.700 de unitati, cu mai bine de 70% peste valoarea inregistrata in urma cu un an. Autoturismele detin asa cum era de asteptat cea mai mare pondere, cu peste 80%, dar si vehiculele comerciale nu se lasa mai prejos.

"Sigur ca in cazul vehiculelor comerciale cresterea pietei este mai mica decat in cazul autoturismelor. Insa oricum cresterea inregistrata este importanta si arata faptul ca economia Romaniei se misca si are nevoie de autovehicule comerciale", este de parere Herbert Stein, presedintele grupului AutoItalia, care reprezinta pe piata locala marcile Alfa Romeo, Fiat, Lancia, Maserati si SsangYong.

Stein a fost printre primii care au sesizat potentialul pietei de autovehicule comerciale usoare, Fiat fiind mult timp cea mai vanduta marca din acest segment.

"Acum si concurenta in acest segment este mai puternica si au aparut promotii importante atat din partea noastra, cat si a concurentilor", adauga Stein.

Pe segmentul autoturismelor de import, cele mai importante pozitii in clasamentul vanzarilor revin, ca si anul trecut, marcilor Renault si Skoda, urmatoarele pozitii find ocupate, in ordine, de Volkswagen, Peugeot, Opel, Ford si Fiat.

Primele doua locuri in clasamentul pe modele au ramas, de asemenea, neschimbate, fiind ocupate de Renault Clio si Megane.

"Au fost pareri potrivit carora Renault Clio Symbol va fi puternic afectat de lansarea Dacia Logan. Studiile facute la Varsovia, Budapesta si Bucuresti au aratat ca Renault Clio Symbol si Dacia Logan sunt modele care sunt privite in mod diferit de clienti. S-a dovedit ca aceste studii si-au dovedit valabilitatea, iar lansarea Daciei Logan a determinat o crestere a vanzarilor atat pentru Dacia, cat si pentru Renault Clio Symbol. Cat va dura acest lucru, nu stiu", este de parere Nicolas Ianculescu, directorul general al Renault Romania, importatorul Renault pe piata locala.

O evolutie importanta a consemnat si gama Skoda Octavia. Prin noul model Octavia (aparut oficial pe piata locala in toamna anului trecut), importatorul marcii cehesti si-a adjudecat locul trei in topul modelelor de import cu 2.300 de unitati. Pe locul patru se afla tot Skoda Octavia, insa cu modelul anterior, pe care producatorul ceh a decis sa il mentina in productie si comercializare, ca urmare a cererilor foarte mari.

"Este o miscare normala si cred ca veti mai vedea in urmatoarea perioada o astfel de miscare. Noua Octavia a permis marcii sa abordeze o categorie de clienti noua, pe care poate ca nu o atingea, in timp ce Octavia Tour (varianta anterioara - n. red.) are in continuare clienti fideli. De altfel, vanzarile de Skoda Octavia Tour au fost in prima jumatate a anului apropiate de cele de anul trecut", afirma Brent Valmar, care este si directorul general al Porsche Romania, importatorul Skoda in Romania.



Dacia redivivus

Dupa ani de scaderi si de pierderi, Dacia a intrat in cel mai fast an al sau de dupa revolutie. Producatorul local s-a aflat in prima jumatate a acestui an in situatia de a nu avea indeajuns de multe masini pentru a satisface cererile venite atat din partea clientilor romani, cat si a slovacilor sau chiar francezilor si germanilor.

"Am ajuns la 7.800 de comenzi ferme in Franta, iar situatia din Germania si Spania este si ea foarte buna. In plus, Logan va mai ajunge pana la sfarsitul anului in alte cinci tari", explica Constantin Stroe vicepresedinte al Dacia.

El spune chiar ca dupa ani buni de pierderi, Dacia a inceput sa simta si in conturi evolutia peste asteptari, urmand sa incheie anul cu un "profit frumos", mai ales ca productia modelului Solenza a fost inlocuita din primavara acestui an cu Logan, un model care asigura o profitabilitate mai ridicata pentru producatorul roman.

In plus, din toamna acestui an, Dacia va lansa si modelul Logan cu motor diesel, ceea ce ar putea reprezenta, spun unii dintre analistii pietei, un atac la Renault Clio Symbol, avand in vedere ca peste 60% din vanzarile acestui model au fost reprezentate de varianta de motorizare diesel.

"Directiile comerciale ale Dacia si ale Renault au lucrat si pana acum impreuna la campaniile de marketing si vanzari. Daca dupa prima confruntare dintre cele doua modele, Logan si Clio Symbol, au crescut vanzarile pentru ambele modele, imi doresc un astfel de rezultat si dupa confruntarea dintre variantele diesel", adauga Ianculescu.

La nivelul pietei de import, ponderea motorizarilor diesel a ajuns in prima jumatate a acestui an la peste 55%.

Primul semestru al acestui an a reprezentat o perioada buna pentru vanzarile de autoturisme mici si medii atat in ceea ce priveste modelele de import, cat si cele autohtone. Cele mai mari cresteri (de peste 90%) au fost raportate la clasele B (supermini) si C (compacta), insa o crestere foarte importanta au inregistrat si masinile de teren (+71%) si cele din clasa A (mini), cu 50%.

Nu toata lumea a castigat in vanzari in prima jumatate a acestui an. Producatorul local Daewoo a inregistrat o scadere cu aproape 9% a vanzarilor, la mai putin de 13.000 de unitati, acelasi lucru petrecandu-se si cu cealalta marca locala de autoturisme, Aro, care pluteste in deriva cu mai putin de 40 de automobile livrate. Scaderi au inregistrat si alte marci de import, precum MG sau Rover, sau marci din segmentul superior, explicatia fiind reprezentata de problemele pe care le traverseaza companiile mama sau de lipsa unor produse noi in oferta anumitor producatori. ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO