Analiză

Primele trei cotidiene, la Ringier

27.10.2003, 00:00 48



Dupa cateva luni de negocieri, trustul elvetian Ringier a preluat Evenimentul Zilei, ajungand sa detina in acest moment primele trei cotidiene de pe piata romaneasca - Libertatea (locul 1 pe piata), Evenimentul zilei (locul 2) si Pro Sport (locul 3). Ringier a preluat in decembrie 2002 cel mai puternic cotidian de sport, Pro Sport de la grupul Media Pro.



Achizitia Evenimentului zilei si a Pro Sport este cea mai mare concentrare pe piata cotidienelor din ultimii zece ani, Ringier ajungand sa detina in acest moment, prin cele trei ziare, aproape 40% din piata din punct de vedere al audientei. Anuntul oficial de preluare a fost facut la sfarsitul saptamanii trecute.



Conform ultimelor date de audienta, Libertatea are 1.042.000 de cititori zilnic, Evenimentul zilei are 741.000, iar Pro Sport 541.000. Pe locul patru se afla cotidianul Adevarul, care are 414.000 cititori, medie zilnica. Adevarul este detinut de familia Tinu, respectiv de urmasii fostului director, Dumitru Tinu. Evenimentul tipareste zilnic 110.000 de exemplare.



Tranzactia de preluare a trustului Expres urmeaza a fi trimisa spre aprobare Consiliului Concurentei, pentru a fi analizata. "Exista niste praguri, cand se intra intr-o faza dominanta, in functie de care judeci daca nu cumva se restrange concurenta. Daca aceasta concentrare ridica anumite indoieli, Conmsiliul are posibilitatea de a deschide o investigatie. De asemenea, daca se depaseste nivelul de 30% cota de piata in urma unei achizitii, se poate deschide o investigatie", a declarat Viorel Munteanu, consilier la Consiliul Concurentei, si fost presedinte al acestui organism pana in 2001.



Preluarea Evenimentului zilei face parte din o tranzactie mai ampla, prin care Ringier a cumparat mai multe operatiuni ale grupului german Bertelsmann din Europa Centrala si de Est (Cehia, Slovacia, Serbia si Muntenegru). Bertelsmann este cel mai mare grup de media din Europa si a cumparat in 1998, prin divizia sa de presa Gruner und Jahr, 50% din actiunile companiei Expres, care editeaza Evenimentul zilei. Ulterior, in 2002 si 2003 trustul german a achizitionat si restul de actiuni, care era in proprietatea lui Mihai Carciog si Cornel Nistorescu - directorul Evenimentului zilei.



In aceasta vara, Nistorescu a vandut 22% din actiuni, suma vehiculata fiind aproximativ trei milioane de dolari. Suma nu a fost confirmata oficial, iar Nistorescu nu a dorit sa comenteze pe acesta tema.



In proprietatea trustului Expres mai exista si o tipografie, care de asemenea a fost preluata de Ringier.



In cei cinci ani cat a stat pe piata romaneasca, Bertelsmann a realizat investitii de aproximativ trei milioane de dolari, din care cea mai mare parte a fost directionata in achizitia tipografiei.



Bertelsmann si-a vandut ziarele din Europa Centrala si de Est deoarece vrea sa se concentreze pe reviste.



In ultimii ani, pe piata romaneasca a intrat si grupul WAZ, al doilea din Germania, care a preluat actiuni la Romania libera si National. In acest moment, sase din top zece cotidiene sunt detinute de investitori straini, restul de patru fiind in proprietatea investitorilor romani.



Pentru Ringier, preluarea Evenimentului zilei inseamna si o consolidare a pozitiei pe piata de publicitate. Ringier, prin toate publicatiile pe care le editeaza in Romania, atrage cel mai mare volum de publicitate, fiind urmat de grupul Media Pro.



In primul semestru, piata de publicitate pe presa scrisa s-a situat in jurul a 18-19 milioane de dolari net (ratecard - discounturi si bartere), in crestere cu 20%. Anul trecut, piata de publicitate pe presa scrisa s-a ridicat la aproximativ 30 milioane de dolari net.



Daca s-ar lua in considerare suma platita lui Cornel Nistorescu pentru actiunile detinute (22%), in jurul a trei milioane de dolari, rezulta ca Ringier a platit cel putin 13 milioane de dolari pentru Evenimentul zilei. Valoarea tranzactiei nu a fost anuntata oficial.



"Nu comentez nimic pe seama cifrelor. Ceea ce pot spune este ca Evenimentul zilei are o structura stabila, care produce bani. Achizitia s-a facut pe mai multe produse (n.r. - Ringier a preluat mai multe ziare din Europa Centrala si de Est), nu exista un plan special pentru Evenimentul zilei", a declarat Razvan Corneteanu, director executiv in cadrul Ringier Romania.



El a mentionat ca deocamdata nu poate vorbi despre schimbari pe care Ringier le va opera la Expres - compania care editeaza Evenimentul. "Nu exista deocamdata planuri in privinta Evenimentului zilei, dar eu cred ca structura actuala este buna", a spus Corneteanu.



In momentul in care si-a vandut actiunile, Cornel Nistorescu a semnat un contract cu actionarii germani de asigurare a managementului Evenimentului zilei, pe o perioada de inca cinci ani. Negocierile dintre Bertelsmann si Ringier l-au luat putin prin surprindere pe Nistorescu, care nu si-a mai publicat editorialele doua zile consecutiv, la inceputul lunii octombrie.



Nistorescu a preluat in 1998 conducerea Evenimentului, inlocuindu-l pe Ion Cristoiu, cel care a format acest cotidian in 1992. In 1993-1994 Evenimentul zilei a ajuns sa tipareasca peste 600.000 de exemplare zilnic. In primii ani, Evenimentul a ajuns sa fie un fenomen de masa, reusind sa schimbe piata de media. In timp, Evenimentul a pierdut din cititori, cea mai mare criza inregistrandu-se in 1997, atunci cand Cristoiu a renuntat la functie. Nistorescu a reusit sa consolideze Evenimentul zilei in timp, schimbandu-l de la formatul tabloid. Acest format a fost preluat de Libertatea, care a reusit sa castige teren intr-un mod spectaculos.



In aceasta vara, Ringier s-a confruntat cu o problema importanta, respectiv plecarea intregii echipe de la Pro Sport la Gazeta sporturilor (ziar detinut de trustul Intact al omului de afaceri Dan Voiculescu). Ringier a fost la un pas de a inchide Pro Sport, avand in vedere aceasta plecare brusca si timpul foarte scurt in care trebuia sa formeze o noua echipa. Ringier a alocat surse financiare importante pentru a se mentine in lupta, Pro Sport reusind sa depaseasca Gazeta sporturilor, conform ultimelor rezultate SNA (Studiul National de Audienta.





Crestere si extindere in Europa, scaderi acasa



Cu o istorie de aproximativ 170 de ani pe piata media, grupul elvetian Ringier a inregistrat anul trecut vanzari de un miliard de franci elvetieni (666 milioane de euro). Aceasta valoare a reprezentat o scadere de 2,8% fata de 2001. Ringier este cel mai important grup de presa din Elvetia, dar cu activitati in Europa si Asia. Cea mai mare pondere in activitatea companiei a avut-o anul trecut divizia de tiparituri comerciale, care a inregistrat vanzari de 239 milioane de franci elvetieni, in scadere cu 1,8%. In acelasi timp, cea mai buna evolutie a avut-o divizia europeana a grupului, care a inregistrat o crestere de 15,6% a vanzarilor, pana la 167,6 milioane de franci elvetieni.Atat divizia de ziare cat si cea de reviste ocupa circa o cincime din cifra de afaceri a grupului. Ambele au inregistrat anul trecut un regres, cu scaderi de 6,5%, respectiv 3,3%.In ceea ce priveste divizia de reviste, publicatiile de limba germana au inregistrat o evolutie constanta, in timp ce celelate au inregistrat o evolutie mai putin satisfacatoare.Pe piata elvetiana, grupul este prezent cu publicatiile Blick si SonntagsBlock, ale caror vanzari au fost considerate insa ca fiind nesatisfacatoare anul trecut de catre conducerea companiei, dar motivele pentru care aceste publicatii nu au mers conform asteptarilor au fost puse pe seama declinului general al economiei. In Europa, grupul elvetian este prezent in tari ca Cehia, Slovacia, Ungaria, Romania, iar pana in 2001 si in Germania.Cresterea din Europa Centrala si de Est a fost de 15,6% anul trecut, ajungand la 139,7 milioane de franci elvetieni, reprezentantii companiei declarandu-se satisfacuti de aceste rezultate, mai ales pe fondul scaderii puterii de cumparare de pe aceste piete. In rest, problemele de pe aceste piete s-au datorat puterii scazute de cumparare si, cum a fost cazul Cehiei, inundatiilor.Desi a mentionat rata inflatiei ca factor negativ pentru evolutia activitatii sale, Ringier a precizat in raportul pe anul trecut o crestere de 35% pe piata tabloidelor din Romania, prin intermediul cotidianului Libertatea si lansarea editiei de weekend a aceluiasi cotidian.
cristian.hostiuc@zf.ro ; claudia.covaci@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO