Descătuşată de povara guvernării, ARD (Alianţa România Dreaptă, sub care candidează împreună PDL, PNŢCD şi Forţa Civică) plusează şi alcătuieşte un program de guvernare mult mai generos decât cel pe care îl critica în urmă cu nici doi ani.
Programele electorale ale partidelor sunt ele însele dovezi de neseriozitate.
Pentru că ele trec prea rapid peste rigorile construcţiei unui buget şi peste potenţialul unei ţări în criză şi de resurse şi de idei. Reducerea impozitelor este firul roşu care trece prin programele de guvernare ale celor două forţe politice care îşi dispută puterea, la alegerile din 9 decembrie.
ARD propune scăderea cotei unice de impozitare de la 16% în prezent (impozit pe veniturile salariale şi pe profitul companiilor) la 12%. Costul? Doar 2,5 mld. lei în primul an (2013), adică în jur de 600 mil. euro, explică Adriean Videanu, unul dintre artizanii programului de guvernare al PDL.
Când, cu execuţiile bugetare trecute în faţă, încerci să spui ca va "costa" mult mai mult, de vreme ce impozitul pe salarii, fără să însemne o cifră spectaculoasă reprezintă, totuşi, în jur de 10-11% din totalul veniturilor bugetare, artizanii acestui program susţin că "nu se ia în seamă comportamentul economic" în urma scăderii cotei unice.
Un lucru este de observat, totuşi. Generosul program al USL lansat în urmă cu un an şi jumatate a suferit modificări, nu de substanţă, dar de notat. USL propune revenirea la taxarea progresivă a veniturilor din salarii. Cota ar urma să fie de 16%, 12% şi 8% - evident, 16% pentru salariile mari şi 8% pentru cele mai mici. Măsura nu va intra în vigoare însă de la întâi ianuarie, ci când se va putea, în marja celor 4 ani din viitorul ciclu de guvernare.
Premierul Victor Ponta a fost cinstit zilele trecute, aproape prea cinstit pentru un om politic aflat în campanie electorală: intrarea în vigoare a acestei măsuri, în totalitatea prevederilor sale, ne-ar "costa" 11 mld. lei (2,4 mld. euro, anual, adică cât întregul deficit bugetar, aproape - n.n.). Nu vom avea curând aceşti bani!
Ce putem observa aici? Cât timp a fost la guvernare, PDL s-a ferit să facă promisiuni majore. În opoziţie fiind, promite scăderea cotei unice de impozitare de la 16% la 12%, creşterea salariului minim pe economie de la 700 de lei acum la 850 de lei din 2013 şi la 1.000 în viitor. USL promite creştererea salariului minim la 1.200 de lei, într-un orizont neprecizat. Un lucru este de neînţeles aici: dacă ambele formaţiuni susţin că salariul minim a fost mereu o sursă de fraudă, de ce el nu a fost eliminat până acum?
Cât timp a fost în opoziţie, USL a promis revenirea la cota progresivă de impozitare pentru veniturile salariale. Nu şi-a schimbat programul, dar introduce o nuanţă importantă: când se va putea şi dacă măsura va fi agreată de partenerii internaţionali (creditorii României). Povara taxei pe valoarea adăugată nu avea cum să nu fie luată în discuţie, iar, dacă PDL nu se atinge de ea (TVA reprezintă 25-26% din totalul veniturilor la buget) USL promite revenirea la procentul de 19% în următorii 4 ani, dar şi o taxă de 9% pentru producătorii agricoli. Când? Când se va putea, în decursul celor patru ani viitori de guvernare.
Contribuţia de asigurări sociale a intrat şi ea în jocul politic. CAS reprezintă 6-7% din Produsul Intern Brut şi 25-26% din venitul bugetului general consolidat. Drept urmare ambii competitori importanţi propun reducerea ei. PDL (şi odată cu el ARD) propune scăderea CAS la angajator cu 5% din 2015, iar USL scăderea, cu acelaşi procent, pe parcursul celor patru ani de guvernare viitoare.
Faţă de programele din trecut, promisiunile de azi sunt totuşi mai rezonabile. Doar şansa de a fi puse în practică trebuie să suporte doza inevitabilă de incertitudine.
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels