Analiză

Retailerii mari au castigat un miliard de euro din piata FMCG

Retailerii mari au castigat un miliard de euro din piata FMCG

Hipermarketurile si supermarketurile au ajuns anul trecut la o pondere valorica de 23,6% din totalul vanzarilor de produse FMCG

18.05.2007, 20:20 43

Ofensiva retailerilor de talie internationala precum Metro, Rewe, Carrefour sau Kaufland a generat cel mai dinamic an al comertului modern cu bunuri de larg consum, iar planurile anuntate deja de marile retele pentru 2007 prognozeaza vanzari record pana la finele anului.
Studiul Shopper Trends realizat de compania de cercetare de piata Nielsen in ultima parte a anului 2006 arata ca trei sferturi din cumparatorii din orasele mari dirijeaza majoritatea bugetului alocat cheltuielilor in gospodarie catre magazine de gen hipermarket, supermarket, cash & carry si discounter.
Retailul romanesc de bunuri de larg consum, dominat de jucatori internationali puternici, se afla in mijlocul unei resegmentari la nivelul formatelor de magazine.
Mizand pe cresterea puterii de cumparare a romanilor si pe modificarea obisnuintelor de consum, hipermarketurile si supermarketurile au ajuns anul trecut la o pondere valorica de 23,6% din totalul vanzarilor de produse FMCG (bunuri de larg consum) de pe piata, fata de 20% in 2004, potrivit Nielsen.
Cel mai dezvoltat segment al retailului FMCG ramane insa reprezentat de magazinele alimentare cu suprafete intre 21-40 de metri patrati, cu o pondere de aproape 31% in valoarea vanzarilor totale.
La mica distanta de segmentul supermarketurilor si hipermarketurilor se afla magazinele alimentare cu suprafete de vanzare mai mici sub 20 de metri patrati, cu o pondere de 20%, conform acelorasi date.
"Magazinele de tip discount isi mentin pozitia de lider detatat, atat numeric, cat si ca dezvoltare de la an la an, in timp ce supermarketurile incep contraofensiva extinderii in tara", se mai men-tioneaza in studiul Nielsen.
Segmentul cash & carry, pe care activeaza in prezent doar grupurile germane Metro si Rewe, a inregistrat un avans de peste 17% anul trecut fata de 2005, trecand astfel pragul de vanzari de doua miliarde de euro, potrivit datelor de la companii.
Selgros a anuntat continuarea expansiunii, in timp ce Metro Cash & Carry vizeaza o crestere organica a afacerilor pe piata romaneasca, neexcluzand insa varianta deschiderii altor cateva unitati in urmatorii ani.
Retelele internationale de retail (din FMCG) numarau la finele anului trecut 275 de magazine, fata de 184 in urma cu un an sau 122 in 2004.
Datele statistice arata insa ca piata ramane insuficient acoperita de retelele comerciale moderne, in special in zonele rurale si in orasele mici ale tarii. Daca in Bucuresti opereaza deja 13 retele de magazine cu format modern (hipermarketuri, supermarketuri, discounteri si cash & carry), judete precum Vaslui, Neamt, Botosani sau Tulcea au fost vizate doar de cate un singur operator international.
"Magazinele traditionale raman un concurent puternic pentru hipermarketuri si supermarketuri, in special pe categoria produselor proaspete (fructe si legume) si a produselor lactate", se arata in studiul Shopper Trends 2006.
Miza este cu atat mai mare cu cat mai mult de jumatate din cosul lunar de cumparaturi pentru un consumator roman este reprezentat de produsele alimentare proaspete, aceasta fiind una dintre cele mai mari ponderi din regiune.
In linie cu anii trecuti si in mod diferentiator fata de alte tari din regiune, romanii din orasele mari continua sa fie sensibili la preturi si promotii.
Studiul mai arata ca un cumparator viziteaza, in medie, patru marci de magazine pe luna, demonstrand un apetit crescut pentru shopping si o oarecare rezistenta in loializare sau doar un comportament diferentiat de cumparaturi in functie de retelele de magazine pe care le viziteaza.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO