Analiză

Retelele mici de supermarketuri fac front comun in lupta cu retailerii internationali

Retelele mici de supermarketuri fac front comun in lupta cu retailerii internationali
26.03.2007, 23:05 97

Retelele detinute de investitori romani Ethos (Bucuresti), Cip Savin (Campulung Moldovenesc), Wolf (Brasov), Mara Supermarketuri (Focsani) si Hard Discount (Brasov) vor avea statut de actionari intr-o societate cu activitati de achizitie a bunurilor de larg consum, care va fi infiintata la inceputul lunii aprilie.
Cei cinci fondatori ai RomRetail detin, cumulat, 31 de supermarketuri si au planuri de extindere a retelelor in acest an.
"Motivatia infiintarii aliantei RomRetail este concurenta din ce in ce mai mare de pe piata de retail. Noua centrala de achizitii ne va oferi o atractivitate mai mare pentru furnizori si cresterea eficientei. Ea va deveni operationala in aproximativ 3 luni", a declarat Ion Soloman, administratorul retelei de supermarketuri Ethos.
Membrii fondatori ai RomRetail au planificat dezvoltarea centralei in trei etape, armonizarea conditiilor comerciale, demararea achizitiilor comune si constructia unui centru logistic.
"Intr-o prima etapa, retelele vor ajunge la acelasi pret de achizitie si, implicit, aceleasi conditii comerciale (de exemplu, promotii identice in toate magazinele retelelor), iar dupa o anumita perioada de achizitii comune vom investi intr-un centru logistic. Dupa aproximativ un an, am putea avea un centru logistic, deoarece ne trebuie un minim de rulaj pentru a sustine aceasta investitie", a precizat Soloman.
Soloman a mai spus ca RomRetail ramane deschisa pentru alte supermarketuri care vor sa se alature aliantei, cu conditia ca acestea sa aiba vanzari de peste 3 mil. euro sau o locatie de sine statatoare bine pozitionata, dar si planuri de extindere.
Ethos, cea mai mare dintre retelele membre RomRetail, va ajunge la un numar de 13 magazine, prin investitii de 1,1 mil. euro in trei unitati noi in acest an, dupa ce anul trecut a deschis primul supermarket in afara Capitalei.
Pe piata romaneasca, alte centrale de achizitii opereaza doar in cadrul unor grupuri internationale de retail, precum Louis Delhaize sau Metro.
MGB Metro Group Buying Romania, centrala de achizitii pentru magazinele Metro Cash&Carry si hipermarketurile Real de pe piata locala, a fost infiintata in toamna anului 2005 si colaboreaza cu peste 1.000 de furnizori romani de produse alimentare si alti furnizori pe segmentul non-food. MGB Romania face parte, de anul trecut, din Metro Group Buying International.
Grupul german de retail Metro este in prezent cel mai mare jucator din comertul romanesc, avand operationale 23 de magazine Metro cash&carry si 9 hipermarketuri Real.
Pe piata locala mai activeaza si Provera Romania, infiintata in vara anului 2005. Parte a Grupului Louis Delhaize, aceasta este centrala de achizitii pentru lantul de hipermarketuri Cora si magazinele hard discount Profi. Provera Romania negociaza cu furnizorii locali achizitia produselor alimentare si a marcilor nationale.
Expansiunea comertului modern a inregistrat cel mai accelerat ritm in ultimul an si va continua in 2007 cu acceasi viteza, datorita dezvoltarii retelelor internationale de retail prezente pe piata romaneasca.
Acestea si-au majorat numarul de magazine cu peste 40% in ultimul an si au ajuns sa detina, cumulat, aproximativ 270 de unitati, potrivit unui studiu realizat de compania MEMRB Retail Tracking Services Romania. Extinderea retelelor internationale de retail reprezinta cea mai mare provocare pentru micile lanturi de supermarketuri dezvoltate de intreprinzatori locali care nu pot tine pasul cu ritmul pietei, din cauza lipsei de resurse financiare.
Mai multe supermarketuri apartinand unor retele mici, locale, au fost anul trecut tinta unor preluari de catre companii controlate de investitori straini precum La Fourmi, Artima, Spar si Billa.
La Fourmi a anuntat in luna octombrie a anului trecut preluarea unei retele de trei supermarketuri The Best din Bucuresti, pe care le va rebrandui in acest an, iar reprezentantii companiei spun ca achizitiile de magazine ar putea continua.
La randul sau, reteaua de magazine Artima a preluat anul trecut doua supermarketuri din provincie dezvoltate de investitori romani, iar Billa a cumparat si ea doua magazine ale lantului de supermarketuri Hofer, situate in cartiere din orasul Baia Mare.
Reteaua Spar, intrata pe piata anul trecut, a mers si ea pe achizitii de magazine, tintind cele trei supermarketuri Diskont din Alba Iulia.
Locatiile fostei retele de supermarketuri Univers'All au fost si ele tinta preluarilor, 6 dintre acestea fiind deja vandute unor companii internationale de profil.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO