Analiză

Sanex in era Lasselsberger, intre rezultate in scadere si planuri de majorare a productiei

07.02.2006, 20:06 55

Venirea austriecilor in primavara lui 2004 la Sanex Cluj a fost asteptata cu mult interes de intreaga piata de placi ceramice din Romania.

Ultimele rezultate anunTate de producatorul clujean de placi ceramice indica o scadere drastica a business-ului, cu circa 40%. Pe de alta parte, reprezentantii Sanex anunta o crestere a capacitatii de productie.

Lasselsberger avea inca dinainte contact cu piata romaneasca prin importatori, iar nu cu multi ani inainte era proprietarul uneia dintre cele mai mari fabrici de ciment locale, cea de la Deva (aflata acum in portofoliul germanilor de la HeidelbergCement).

Campania de achizitii de producatori de profil si anuntarea unei politici agresive de catre reprezentantii Lasselsberger a dat impresia ca austriecii vor rade piata si vor ajuta productia autohtona, aflata pe o panta in declin.

Lasselsberger a cumparat in primavara lui 2004 vehiculul de investitii Goodison Holdings, care detinea 67,64% din actiunile Sanex, in cadrul unei tranzactii evaluate la 14 - 15 milioane de dolari.

Incepand cu 2004, afacerile Sanex au inregistrat o scadere drastica.

La jumatatea lui 2004, Sanex a oprit productia de obiecte sanitare, ponderea acestora in totalul productiei diminuandu-se anul trecut la 16% fata de 23% in 2003.

Sanex a vandut liniile tehnologice ale diviziei de obiecte sanitare catre societatea Mondial Lugoj, care este detinuta de Grupul Villeroy & Boch, o afacere de familie germana.

Austriecii preconizau pentru anul trecut o crestere a cifrei de afaceri de 12%, in timp ce Sanex Cluj-Napoca, cel mai mare producator de placi ceramice, a raportat pentru primele noua luni ale anului trecut un profit brut de 7,4 milioane de lei (2 mil. euro), in scadere cu 61% fata de perioada similara a anului precedent, in timp ce cifra de afaceri s-a redus cu 40%, potrivit ultimului raport trimestrial al companiei.

Cifra de afaceri a companiei a totalizat 64 de milioane de lei (17,7 mil. euro), cu 37% sub nivelul inregistrat la 30 septembrie 2004.

Oficialii companiei nu au dorit sa faca nici un comentariu legat de rezultatele obtinute de catre Sanex pe bilantul din 2005.

Comparativ cu anul trecut, in perioada premergatoare intrarii austriecilor pe piata placilor Sanex Cluj a realizat in primele noua luni din 2004 un profit net de 13,9 mil. lei (3,4 mil. euro), mai mult decat a inregistrat in intreg anul 2003 si de aproape trei ori mai mare fata de cel pe care il inregistra la jumatatea anului.

Fabricile Sanex, Cesarom si cea de la Lugoj, pe care grupul austriac le detine in Romania, se afla la finalul unui proces de retehnologizare prin dotarea cu masini de decorare rotativa, care optimizeaza costurile de productie.

ãPentru anul acesta, estimam o crestere totala a pietei mai mare decat media europeana, piata romaneasca fiind mult mai dinamica decat alte piete din centrul si estul Europei. Unul din obiectivele Lasselsberger pentru acest an este cresterea capacitatii de productie a fabricilor Cesarom, Sanex si Lugoj", a declarat pentru Ziarul Financiar Mihai Cristea, directorul comercial al Lasselsberger Romania.

Decizia de a majora capacitatile de productie este fireasca, avand in vedere evolutia afacerilor Sanex Cluj-Napoca o data cu venirea austriecilor la conducerea companiei.

Sanex este detinuta de Lasselsberger prin Goodison Holdings BV cu o detinere de circa 68%, SIF Oltenia - 13%, iar SIF Moldova cu peste 6%.

In numai cinci luni de zile, Lasselsberger a achizitionat toti cei trei mari producatori de placi ceramice din Romania. Grupul austriac a reusit sa preia indirect si controlul unui alt producator de profil, Cesarom, in urma majorarii participatiei in cadrul companiei ungare Zalakeramia, care detinea producatorul de placi si obiecte sanitare din Bucuresti.

Lasselsberger a cumparat pentru 25,6 mil. euro (6,3 mld. forinti) pachetul de 50,1% din actiunile Zalakeramia, detinut de catre banca ungara AEB. Anul trecut, compania Cesarom a devenit Lasselsberger SA.

Anul trecut, Lasselsberger SA si-a anuntat intentia de a prelua pachetul majoritar de actiuni al producatorului de gresie si faianta Ligure din Italia, parte de asemenea a grupului austriac.

Operatiunile Lasselsberger din Romania pe piata placilor ceramice sunt coordonate de catre Geza Fordos, director general al Lasselsberger Bucuresti si presedintele Consiliului de Administratie al Sanex Cluj.

Geza Fordos a ocupat anterior venirii Lasselsberger in Romania pozitia de director general al Cesarom.

Surse de pe piata sustin ca Lasselsberger va ataca puternic piata placilor ceramice anul acesta, prin reducerea preturilor si lansarea de noi modele.

Grupul austriac a anuntat anul trecut ca intentioneaza sa devina producator pe piata romaneasca cu toate cele trei divizii ale sale - placi ceramice, materiale de constructii si materii prime - balastiere si cariere.

Potrivit reprezentantilor grupului austriac, divizia Lasselsberger Building Materials (materiale de constructii) va deveni producator pe piata romaneasca.

Grupul importa si distribuie in Romania placi de gips-carton, in parteneriat cu germanii de la Knauf.

Tot anul trecut, Lasselsberger anunta ca va extinde oferta de produse ceramice pana la 15.000 de produse si va lansa o gama completa de adezivi, chituri si accesorii. Austriecii vor sa construiasca un showroom de mari dimensiuni, fiind avuta in vedere ca locatie Capitala, fara sa fie precizata marimea investitiei.

Productia Lasselsberger acopera - pe o piata mult divizata - circa 1% din cea la nivel mondial, estimata la aproximativ 6 miliarde de metri cubi, potrivit ultimelor date disponibile.

Grupul detine 62 de companii cu peste 12.000 de angajati si este prezent in 13 state europene. Lasselsberger, o afacere de familie, are venituri estimate la circa 700 mil. euro pe an.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO