Analiză

Telefonul, dupa zece luni de libertate (II)

14.11.2003, 00:00 20

In ziarul de ieri am prezentat, in afara de cateva date generale privind peisajul comunicatiilor de dupa 1 ianurie 2003, situatia fostului mnopol RomTelecom. Continuam astazi cu scurte portrete ale celor mai dinamici operatori care au sansa unui cuvant greu pe viitoarea piata telecom.
Pana acum si-au anuntat intentia de intra pe piata telefoniei Atlas Telecom, POSTelecom precum si unii dintre operatorii de televiziune prin cablu.
Atlas Telecom a€“ telefonie cu mobilitate limitata Atlas Telecom Network Romania este detinuta (51%) de catre Atlas Group din SUA si si-a facut simtita prezenta la inceputul acestui an anuntand planuri ambitioase pentru anul 2005: 100 mil.$ investitii pentru telefonie cu mobilitate limitata in 20 orase, tinta fiind  1 milion de abonati! Pentru aceasta se foloseste tehnologia DECT ( intalnita la telefoane fara fir dar bazate pe posturile fixe din casele noastre, n.r), iar de la autoritatea de regelemetare au fost obtinute 1 milion de numere in 20 orase. Prima retea a fost construita in Oradea, experimentarea avand loc in luna iule 2003. Experimentul fiind considerat un succes a fost anuntata lansarea comerciala pentru luna august 2003. Dar de atunci insa nici o veste de la Atlas, pana la finele lunii octombrie cand anunta nu numai lansarea comerciala a serviciilor pentru luna noiembrie, dar sunt si tarifele. Sunt primele tarife pentru convorbiri locale anuntate de un nou intrat in Romania! Si sunt sub nivelul tarifelor RomTelecom. Mai mult, Atlas a anuntat si parteneriatul cu Telecomunicatii CFR, care va conecta retelele locale Atlas si care va aduce credibilitatea data de o retea cu o fiabilitate deosebita. Parteneriatul cu Telecomunicatii CFR poate insemna un prim pas catre un nou operator de telecomunicatii, primul concurent direct pentru RomTelecom, care ar trebui urmat de alti pasi cu implicatii in structura actionariatului.  Prin lansarea comerciala, Atlas Telecom are ocazia sa dovedeasca functionarea tehnologiei DECT pe scara larga. Daca Atlas Telecom va prinde viata conform planurilor anuntate (100 mil. $  investitii si 1 milion de abonati), atunci vom avea de a face cu cele mai ieftine servicii (investitia cea mai mica de 100$/abonat va conduce la cele mai mici tarife), care ar fi o reala amenintare pentru RomTelecom. Daca Atlas Telecom va prinde viata si va oferi telefonie cu mobilitate limitata la tarife sub cele oferite de RomTelecom, atunci nu numai RomTelecom va fi amenintat. Vor fi amenintati si operatorii de telefonie mobila.    @POSTelecom: avantajele unei afaceri noi POSTelecom are un capital social de 3 mil.$, impartit fiind intre Posta Romana - 51%, Grupul Industrial Roman - 10%; BCR a€“ 5%; SIF Oltenia a€“ 2,5% si SIF Banat a€“ 2,5%.  POSTelecom beneficiaza deci de prezenta in structura actionariatului a operatorului China Unicom (listata la NYSE) precum si de finantare: au fost semnate contracte in valoare de 95 mil. $ pentru livrarea echipamentului de catre ZTE, finantarea fiind asigurata de China Export Import Bank. Cheltuielile operationale pentru primii doi ani vor fi finantate de China Unicom, in schimbul pachetului de 29%. POSTelecom mai are si avantajul unei afaceri noi care poate fi "construita" asa cum trebuie: tehnologie de ultima ora (investitie/linie mai mica decat la telefonia clasica, costuri operationale mai mici, etc.), angajarea personalului necesar (numar, calificare, etc.), constructia unei organizatii adaptata pietei. Este interesat de urmarit impactul pe care un produs chinezesc, 29% pentru inceput, il va avea pe o piata obisnuita cu produse vestice, dar sensibila la pret. Reusita va depinde in primul rand de rapiditatea cu care se va instala reteaua si dezvolta afacerea, dar si de pachetul de servicii oferit, calitatea si tarifele practicate. Esentiala va fi insa colaborarea dintre actionari. In aceasta vara a fost anuntata intentia de a intra pe piata in acest an, chiar in aceasta toamna. In luna august s-a publicat anuntul pentru angajarea directorului general, care nu s-a realizat pana acum.   @ Operatorii CATV: necesar mare de investitiiOperatorii de televiziune prin cablu au inceput inca de anul trecut sa testeze diferite tehnologii care sa le permita sa intre pe piata liberalizata. Investitiile care ar trebui facute pentru transformarea retelelor existente in retele bidirectionale ( necesare telefoniei) cu configuratia in stea sunt insa prea mari pentru capacitatea de finantare a industriei: 0,7-1 miliarde USD. RCS/RDS a anuntat investitii de 100 mil.$ pentru modernizarea retelei, fiind acum in situatia de alege tehnologia pe care sa o utilizeze pentru a oferi si telefonie. Astral Telecom a semnat contractul de interconectare cu RomTelecom si a investit 22 mil.$ dintr-un total de 30 mil.$ in prima retea de telecomunicatii din Romania bazata pe IP (Internet) . Pentru aceasta, Astral a obtinut de la BERD un imprumut de 10 mil.$. Operatorul spera sa ofere serviciului telefonic (in pachet cu date, TV) chiar in acest an in Bucuresti, Cluj, Galati, Braila, iar incepand cu trimestrul doi 2004 peste tot unde exista retea.    Telemobil: avantajul tehnologieiTelemobil are avantajul unei tehnologii ieftine si care permite transmisii de mare viteza, avand astazi o buna acoperire: 85% din populatia urbana. Exista, deci, premize pentru oferirea unui pachet interesant de servicii (voce: mobila si fixa, date: fixe si mobile) la tarife mai mici decat cele practicate astazi de RomTelecom. Problema este daca Telemobil se va decide sa ramana competitor pe piata mobila sau se va pozitiona ca un provider total de servicii de telecomunicatii. Ar fi o sansa pentru Telemobil.  Problema este daca i se va permite oferirea telefoniei fixe in aceiasi banda de frecvente (450MHz) cu telefonia mobila.



Piata interurbana: competitie inc inexistenta
Pe piata telefoniei interurbane,  desi exista infrastructuri alternative, competitia este inexistenta. Cel putin pentru moment. Poate pentru a stimula competitia, ministerele guvernului roman se intrec in a-si lansa propriii competitori. Anul trecut au fost create doua societati pe actiuni Telecomunicatii CFR si Teletrans, iar la finele lunii august 2003 s-a hotarat ca Teletrans sa preia toate activele de telecomunicatii existente in Ministerul Economiei.  In momentul de fata, in Romania exista retele magistrale folosind fibra optica in lungime de circa 30.000 km. Liderul de piata este RomTelecom cu peste 20.000 km, urmat fiind de Telecomunicatii CFR cu 3.600 km si RCS. Ar trebui aminitit si de efortul facut de Orange Romania, ( 20 mil.euro), pentru construirea unei retele de fibra optica in lungime de 1.500 km.
La retelele de fibra optica ar trebui sa adaugam si reteua de radio-relee a operatorului Radiocomunicatii in lungime de 2.000 km. Sa mai amintim si de planurile pentru dezvoltarea in continuare a retelelor magistrale, dar si de faptul ca gradul redus de utilizare a retelelor existente (sub 10% dupa unii, intarzierea rebalansarii tarifelor mentinand tarife interurbane mari si traficul redus) i-a facut pe unii sa vorbeasca de viitoare falimente pe aceasta piata. Aceasta supozitie este alimentata si de faptul ca falimentele din ultimii cativa ani din telecomunicatii au avut loc preponderant printre transportatori - proprietarii de retele magistrale. Competitia puternica a condus la scaderea puternica a tarifelor, a veniturilor, care a condus la incapacitate de plata. Sa mai amintim ca aceste falimente au fost suportat de capitalul privat. Este greu de spus cand vor avea loc primele falimente in Romania si cine anume. Oricum, cei mai expusi par a fi cei cu un portofoliu redus de servicii (numai servicii de transport, de exemplu), cei nepregatiti, precum si cei care vor intra pe piata mai tarziu. Cei care deja au o baza de clienti (Telecomunicatii CFR sau Teletrans) par a fi mai putin expusi, cel putin pe moment.Potentialii competitoriPotentialii competitori sunt in general companii de stat, pregatite pentru atragerea unui partener strategic. Telecomunicatii CFR si Teletrans au aparut ambele in iulie 2002 fiind inregistrate ca societati pe actiuni, fapt ce face posibila vanzarea unui pachet de actiuni. Mai mult Teletrans si-a propus ca atragerea partenerului strategic si intrarea pe piata sa se faca pana in iunie 2003. Teletrans are o retea magistrala de circa 900 km si intentioneza sa o extinda la 5.000 Km, din care 2.700 sa fie instalati pana la finele anului 2004. Telecomunicatii CFR are deja 3.600 Km de fiba optica si intentioneza sa aiba 7.,500 Km pana in anul 2005. Pe aceasta retea magistrala s-a realizat o retea moderna de telecomunicatii care poate face din Telecomunicatii CFR unul dintre cei mai importanti jucatori pe termen mediu. Telecomunicatii CFR are deja 550 de site-uri (locatii) si poate oferi solutii pentru orice client a€“ retele particularizate. Telecomunicatii CFR nu exclude ideea de a intra si pe piata locala.   Telecomunicatii CFR si Teletrans administreaza infrastructuri de telecomunicatii pe baza carora ofera anumite servicii unui grup inchis de utilizatori. Restructurarea acestor companii, transformarea administrarii unor infrastructuri de telecomunicatii in afacere, va fi un proces complex  a carui finalitate va insemna crearea de noi organizatii capabile sa se adreseze unui tip nou de utilizatori (public) pe o piata libera, iar aceasta va insemna o structura adaptata pietei, o noua cultura, si nu in ultimul rand angajarea de personal cu experienta in telecomunicatii si in competitie capabil sa implementeze aceasta noua cultura. Atat Telecomunicatii CFR cat si Teletrans sunt companii de stat care pentru moment au rolul de a oferi servicii de telecomunicatii companiilor mama. Exista deci un cordon ombilical, care limiteaza evolutia, iar taierea lui, de exemplu prin privatizarea prin atragerea unui partener strategic, cu siguranta ca va precipita lucrurile accelerand evolutia respectivelor companii. Un partener strategic va aduce pe langa expertiza specifica industriei capatata pe piete liberalizate, accesul usor la finantele internationale, precum si restructurare rapida. Prezenta unor fonduri de investitii in structura actionariatului va fi de asemenea benefica, garantand cresterea valorii companiei pe termen mediu si actionand precum anticorpii intr-un organism, ambele lucruri exterm de importante pentru un nou intrat pe o piata competitiva. Radiocomunicatii este posesoarea unei retele de 2.000Km radio-relee, care transporta semnal pentru posturile (nationale) de radio si televiziune, surplusul de capacitate fiind oferit doritorilor. In anul 2000 s-a incercat privatizarea, care a fost amanata pentru vremuri mai bune care s-au dovedit a fi mai rele. O privatizare reusita, daca mai este posibil asa ceva, ar trebui precedata de impartirea in doua a societatii: o parte care sa preia interesele statului in acoperirea tarii cu programe radio si TV si o alta care sa se adreseze pietei. Radiocomunicatii a investit in 2003 9 mil.$ din care 7mil.$  pentru telefonie.



Piata telefonei internationale a€“ fruntasa in intrecerea capitalista
Piata  telefoniei internationale, este prima in care competitia s-a declansat, fruntasii intrecerii capitaliste fiind companiile de Internet, in general companii mici ca cifra de afaceri. Acestea au intrat primele pe piata, imediat dupa 1 ianuarie si multi vor constata la finele anului o crestere importanta a cifrei de afaceri pe seama serviciilor internationale. Ei s-au grabit astfel sa "arbitreze" intre tarifele mari practicate de RomTelecom (care n-a putut rebalansa tarifele) si tarifele mici VoIP( telefonie pe suport Internet). Operatorii de telefonie mobila ofera de asemenea clientilor lor servicii internationale. Pe piata mai intalnim si operatorii CATV, precum si companii nou intrate. In conditii de competitie puternica viata nu va fi usoara in aceasta activitate. Sunt de asteptat, deci, pe termen mediu achizitii, fuziuni si falimente.
nicolae_oaca@yahoo.com

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO